امروز:

نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی

۱۳۹۵/۰۱/۳۰ - ۱۱:۳۹:۵۵
کد خبر: ۳۹۳۸۷۸
نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت قبل گاهی کتابی تا ۹ ماه منتظر مجوز می‌ماند، میانگین زمان بررسی یک کتاب را برای اخذ مجوز در حال حاضر، ۲۵ روز اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۳۰ فروردین در نشستی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدامات متعددی که وزارتخانه متبوعش در جهت واسپاری امور به تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای انجام داده است، در خصوص راه اندازی سامانه نمایش درخواستی (VOD) در اواخر سال گذشته گفت: ما گنجینه عظیمی از فیلم‌های ایرانی از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در اختیار داریم که شاید تعداد آنها به بیش از ۲ هزار فیلم برسد. همچنین صدها هزار ساعت موسیقی داریم که اینها در سامانه یاد شده که عنوان اختصاری آن «سند» است، قابل عرضه به مردم در فضای مجازی است.

وی به فعالان در بخش خصوصی اطمینان خاطر داد که دولت از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ گونه توقعی در راه‌اندازی سامانه نمایش درخواستی ندارند و بنده و آقای واعظی تاکید داریم که درآمدی از این حیث به دولت نرسد و در ادامه توضیح داد: ما در خصوص واسپاری و واگذاری جشنواره ها و نمایشگاه های حوزه های مختلف فرهنگی اقدامات زیادی انجام دادیم که یکی از آنها واسپاری جشنواره رسانه های دیجیتال بود.

 

آمادگی برای واگذاری جشنواره فیلم و تئاتر فجر به بخش خصوصی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی وزارتخانه متبوعش را برای واگذاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر به بخش خصوصی اعلام کرد و در مورد وضعیت نمایشگاه کتاب تهران هم اظهار کرد: ما به تدریج بخش های مختلف این نمایشگاه را به بخش خصوصی و تشکل های نشر واگذار می کنیم.

جنتی همچنین از آمادگی وزارت ارشاد برای واسپاری مجتمع های فرهنگی خبر داد و با اشاره به کاهش زمان فرآیند بررسی تقاضاها برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای در دولت یازدهم گفت: من روز اولی که به وزارت ارشاد آمدم، پس از یک بررسی متوجه شدم که این وزارتخانه بیش از ۱۴۰ نوع مجوز صادر می‌کند و دیدیم که هیچ دلیلی برای صدور این همه مجوز وجود ندارد، لذا تعداد آنها را کاهش دادیم.

به گفته وی، بازه زمانی بررسی یک کتاب در این وزارتخانه در دولت قبل بسیار طولانی تر از دولت فعلی بوده و حتی کتاب هایی بوده که گاه ۹ ماه منتظر اخذ مجوز بوده است. این در حالی است که این زمان به طور میانگین به ۲۵ روز کاهش پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وضعیت صدور پروانه تاسیس موسسات فرهنگی هم گفت: این کار در دولت قبل هم گاهی ۲ سال طول می کشید اما الان ۱۵ روز تا ۲ ماه تعیین تکلیف می شود. در خصوص صدور مجوز نشریات هم باید بگویم که در سال ۹۲ و زمانی که ما آمدیم، یکسری تقاضاها حتی از سال ۸۵ مانده بود، اما امروز خوشحالم که اعلام کنم هیات نظارت بر مطبوعات الان تقاضاهای ۳ ماه گذشته را بررسی می کند.

تدوین اساسنامه کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر ایران

جنتی در ادامه از تدوین اساسنامه کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر ایران در وزارتخانه متبوعش خبر داد و گفت: ما این اساسنامه را به اتاق بازرگانی داده ایم تا برای آن مجوز صادر شود. آقایان مهندس کاظمی، عبدخدایی، دیهیم، ارجمندی و اثنی عشری اعضای هیات موسس این کنفدراسیون هستند. کنفدراسیون یاد شده به هیچ وجه دولتی نخواهد بود و بعد از تاسیس و برگزاری مجمع عمومی قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

وی در ادامه و پس از شنیدن نقطه نظرات تعدادی از فعالان بخش خصوصی در رابطه با موضوعات مختلف از جمله لزوم تقویت تولید کاغذ در داخل کشور کاهش مجوزها برای صادرات محصولات فرهنگی، هنری و چاپی و همچنین زمینه چینی برای رونق صادرات صنایع دستی و فرهنگی به کشورهای دیگر سخنان خود را از سر گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دغدغه یکی از تولیدکنندگان کاغذ و مخالفت او با ثابت ماندن تعرفه واردات کاغذ خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو دستگاه هایی بوده که در سال گذشته و سال قبل از آن به طور جدی با وضع هر نوع تعرفه جدید برای کاغذ مقابله کرده است. این کار با هدف وارد نشدن هرگونه تنش و نوسان به بازار این محصول فرهنگی صورت گرفته است.

جنتی ادامه داد: به هر حال در شرایط کنونی تولید داخلی تنها جوابگوی یک چهارم نیاز کشور است و چهار پنجم نیاز کاغذ ما از خارج تامین می شود و لذا نمی توان با تصمیمی احساسی و یا عجولانه و فکر نشده بازار این محصول را دچار بحران کرد. در عین حال ما آماده ایم که به هر نوع سرمایه گذاری در زمینه تولید کاغذ در کشور کمک کنیم.

وی در خصوص برخوردهای مقامات دولتی و انتظامی با واحدهای صنفی و تجاری که از لوگوهای خارجی استفاده می‌کنند، توضیح داد: ما در این خصوص مطابق قانون ممنوعیت به کارگیری واژه‌های بیگانه در واحدهای صنفی عمل می‌کنیم، ضمن اینکه در کنار این قانون تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری را در خصوص لزوم پاسداری از زبان فارسی مدنظر داریم. با این حال ما چندی پیش اصلاحیه‌ای را در خصوص این قانون به دولت تقدیم کردیم که به تصویب رسید و پس از آن هم کمیته ای برای نظارت بر اجرای قانون اصلاح شده جدید تشکیل شد.

به گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطابق اصلاحیه یاده شده دولت ضمن اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری از واژه های بیگانه در مشاغل با واحدهای صنفی که نقش موثری در تولید دارند، اما از لوگوهای خارجی استفاده می کنند، با تسامح و تساهل بیشتری برخورد خواهد کرد.

جنتی در مورد میزان درآمدی که وزارتخانه متبوعش از محل اخذ عوارض صادرات محصولات فرهنگی در سال گذشته به دست آورده است هم اظهار داشت: مطابق قانون در سال گذشته از ۶۰ قلم کالای فرهنگی صادراتی، عوارض اخذ شد که برابر قانون می بایست ۸۵ درصد درآمده حاصله به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱۵ درصد آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال گذشته مبلغ پیش بینی شده تا ۹۰ میلیارد دلار هم دیده شده بود، اما آنچه که در نهایت از طریق گمرک حاصل شد ۱۸ میلیارد دلار بیشتر نبود که سهم وزارت ارشاد می بایست ۱۴ میلیارد دلار می بود، اما متاسفانه در حال حاضر که در خدمت شما هستم در مجموع تنها یک و نیم میلیارد دلار از این درآمد دست ما را گرفته است، ضمن اینکه اساسا در لایحه امسال چنین چیزی دیگر در بودجه دیده نشد.

آیا پیوستن به کپی‌رایت به مصلحت است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد لزوم پیوستن ایران به کنوانسیون های جهانی حقوق مالکیت فکری و معنوی هم گفت: این بحث از گذشته هم وجود داشته، اما تصمیم گیری در خصوص آن در اختیار مقامات ارشد نظام قرار گرفته است و می بایست به طور دقیق و بر اساس منافع ملی کشور مشخص شود آیا پیوستن ما به سازمان های جهانی مانند کپی رایت به مصلحت کشور است یا خیر؟ علی ای‌حال این موضوع باید به صورت کارشناسی و دقیق بررسی شود که در همین راستا پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغاز شده تا موضوع به طور دقیق بررسی شود.

جنتی همچنین در بخشی از سخنانش با اذعان به مشکلات سینمای ایران از حیث روایت و داستان توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی ما در سینمای کشور، بحث فیلمنامه است. ما امروز با کمبود بازیگر، تهیه کننده، کارگردان و سایر عوامل فنی تهیه یک اثر سینمایی روبه‌رو نیستیم، اما در حوزه فیلمنامه با مشکلات جدی گریبانگیر هستیم که باید برای این موضوع فکری اساسی بشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز