در شبکه مستند روی آنتن می رود:

سه مستند درباره هنرهای سنتی ایران / از هنر منسوخ شده دواتگری تا نقاشی با خط و قلم زنی

۱۳۹۵/۰۱/۳۰ - ۱۴:۵۰:۴۴
کد خبر: ۳۹۴۰۴۸
سه مستند درباره هنرهای سنتی ایران / از هنر منسوخ شده دواتگری تا نقاشی با خط و قلم زنی
«دواتگری محکوم به فراموشی»، «خطاشی» و «قلمهای سحرآمیز» سه مستندی هستند که توسط مهدی و هادی زارعی در شیراز ساخته شده اند و به هنر دواتگری، نقاشی با خط و قلم زنی روی مس می پردازند.

به گزارش خبرگزاری برنا، هادی زارعی که تهیه کنندگی و کارگردانی سه مستند «دواتگری محکوم به فراموشی»، «خطاشی» و «قلمهای سحرآمیز» را همراه با مهدی زارعی برعهده دارد، درباره این آثار توضیح داد: دواتگری شغل منسوخ شده ای است و ما با رایزنی های متفاوت توانستیم فردی که با نابودی این حرفه، شغلش را از دست داده، پیدا کنیم.

وی افزود: او در این مستند درباره همه چیز این شغل توضیح می دهد. دوانگری مربوط به ساخت کاسه های نقره با دست است که اکنون دیگر وجود ندارد و با دستگاه این کار انجام می شود.
 
زارعی یادآور شد: «خطاشی» به معنای نقاشی با خط با الفبای فارسی است. در این قسمت آقای کریم پور که خطاشی می کند با ما گپ می زند. او او سال ها است که در این عرصه در جشنواره های بین المللی جایزه می گیرد.
 
این مستندساز تأکید کرد: در این قسمت مخاطب را با عنوان خطاشی آشنا می کنیم. مردم باید این کار را ببینند تا پی ببرند چرا این اسم را برای این هنر انتخاب کرده اند.
 
وی درباره «قلم های سحرآمیز» نیز توضیح داد: این مستند درباره هنر قلم زنی روی مس و مکتب قلم زنی شیرازی است. اساتیدی به نام تجویدی و حمیدی از بزرگان این رشته در این مستند به گفتگو با یکدیگر درباره تلفیق هنر نگارگری با قلم زنی روی مس می پردازند و درباره طرح های مناسب این حوزه گفتگو می کنند.
 
به گفته زارعی هر سه مستند طی یک سال در شهر شیراز ساخته شده است.
 
«دواتگری محکوم به فراموشی» دوشنبه 30 فروردین ساعت 22 و سه شنبه 31 فروردین ساعت 15، «خطاشی» سه شنبه 31 فروردین ساعت 22 و چهارشنبه اول اردیبهشت ساعت 15 و «قلم های سحرآمیز» چهارشنبه اول اردیبهشت ساعت 22 و پنجشنبه دوم اردیبهشت ساعت 15 روی آنتن می رود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز