رئیس مرکز تحقیقات اقبال لاهوری:

سعدی در ادبیات فارسی مانند اکسیر اعظم و قهرمان است

۱۳۹۵/۰۲/۰۱ - ۱۴:۲۷:۵۸
کد خبر: ۳۹۵۰۵۲
سعدی در ادبیات فارسی مانند اکسیر اعظم و قهرمان است
احمد تمیم داری عضو هیأت علمی دانشگاه در "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو درباره سعدی بیان کرد: سعدی در ادبیات ما مثل اکسیر اعظم است که هرکس گوشه ای از آثار او را بخواند ادیب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" ویژه «بزرگداشت سعدی شیرازی» با حضور احمد تمیم داری(عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات اقبال لاهوری) و محمد جواد عظیمی(عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی) روی آنتن رادیو گفت وگو رفت.

در ابتدای این برنامه، تمیم داری با اشاره به اینکه سعدی بزرگترین مرد ادبیات فارسی در قرن هفتم هجری است، گفت: او در این قرن در شعر، غزل، وعظ و خطابه در اوج خود قرار داشت و پس از آن هیچکس نتوانست مقام او را به دست بیاورد. در زمینه نثر نویسی و نظم، کلام، اخلاق و اندیشه قهرمان است. او غزل هایی می گوید که از لحاظ زیبایی شناسی و معنا و مفهوم روی یک بیت آن می شود ساعت ها صحبت کرد.

وی با بیان اینکه تا به حال گلستان سعدی به بیش از 100 زبان زنده دنیا ترجمه شده است، افزود: این مرد 90 سال عمر می کند و عمرش به سهبخش سی ساله تقسیم می شود؛30 سال برای تحقیق و مطالعه، 30 سال برای سفر و 30 سال موعظه.

تمیم داری خاطرنشان کرد: سعدی در عین تسلط به زبان عربی و وعظ، خلق و خوی اجتماعی دارد، اهل سفر و مشاور سیاسی است. او غزل عارفانه و عاشقانه می گوید و به انواع صنایع ادبی تسلط دارد. سعدی در ادبیات ما مثل اکسیر اعظم است که هرکس گوشه ای از آثار سعدی را بخواند ادیب می شود.

وی ادامه داد: سعدی شخصیتی است که آثارش در تمام کشورهای اسلامی به عنوان کتاب درسی تدریس می شود. حدود 3 هزار مدرسه دینی در سراسر شبه قاره وجود دارد که طلبه های دینی، کتاب گلستان و بوستان را به عنوان متن دینی می خوانند.

تمیم داری با اشاره به اینکه تحقیقی انجام دادم و کتابی تحت عنوان «شعر فارسی در انگلستان و آمریکا» ترجمه کردم، افزود:یکی از اساتید به نام یوحنا رساله دکترای خود را درباره تأثیر شعر فارسی در انگلستان نوشت. او به ادبیات فارسی و آمریکایی تسلط داشت و حدود 500 شاعر و ادیب آمریکایی معرفی می کند که از شعر سعدی و حافظ تأثیر گرفتند. سال 1789 هنگام انتخاب جرج واشنگتن مجله ای شرح اعلامیه استقلال را که برای اولین بار اعلام می شود، می نویسد و در همین مجله دو داستان درباره سعدی و حافظ چاپ می شود.

وی یادآوری کرد: سعدی روی تعلیم و تربیت ادبی غرب، تأثیر بسیاری گذاشته است. اولین شعر بوستان سعدی مطالبی تحت عنوان "در عدل و تدبیر و رای"است که برای اهل سیاست قابل استفاده است.

عظیمی در ادامه، با اشاره به اینکه سعدی یک استعداد پرورش یافته است افزود: خانواده و پدر سعدی باعث رشد ایشان بود. پس از پدرش، مسئولیت پرورش و تربیت او به دست مسعود فارسی می افتد که پدرش قطب الدین شیرازی و صاحب دره التاج بود.

وی گفت: ایشان حدود سن 15 تا 20 سالگی به نظامیه بغداد و نزد ابوالفرج ابن جوزی می رود و استعدادش پرورش می یابد. در زمان جلال الدین خوارزمشاه که شرایط خوبی نبود، استعدادی بروز می کند که ارمغان ایران به بشریت است.

برنامه" گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه هرشب ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود. علاقه مندان می توانند فایل صوتی آن را از آرشیو شبکه و رادیو تأمین کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز