علیرضا کمره‌ای:

ادبیات انقلاب اسلامی نباید در یک مقطع مشخص متوقف شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۲ - ۱۰:۳۸:۳۷
کد خبر: ۳۹۵۲۳۸
ادبیات انقلاب اسلامی نباید در یک مقطع مشخص متوقف شود
سیری گذرا در تاریخ ادبیات ایران نشان می‌دهد که از زمان قاجار به سمت جامعه میل پیدا کرد و موجب پیدایش ادبیات مردمی شد و بر پیدایش انقلاب اسلامی نیز تاثیری متقابل گذاشت.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا کمره‌ای در اشاره به ادبیات انقلاب گفت: ادبیات یک پدیدار اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی است که با تحولات اجتماعی در پیوند است و با مطالعه ادبیات هر کشوری می توان به اوضاع آن کشور پی برد.

وی اضافه کرد: هنر انقلاب در یک مرز جغرافیایی و زمانی محصور نیست و در تمام دوران ها باید بازگو شود؛ در غیر این صورت انگیزانندگی و زایایی خود را در جغرافیای زمان و مکان از دست خواهد داد.

کمره‌ای ادامه داد: این تاثیر متقابل به شکلی بود که نمی توان نقش نویسندگان و شاعرانی مانند موسوی گرمارودی، جلال آل احمد، حمید سبزواری و نوشته های دکتر شریعتی را در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات انقلاب اسلامی نباید در یک مقطع مشخص متوقف شود، گفت: در حوزه ادبیات، بسیاری از آثار ادبی معطوف به انقلاب خصوصا آثار مربوط به زمان جنگ بیشتر در خدمت گزارش رخدادها بوده است. در حالی که این وضعیت دوام چندانی ندارد و ما در ترسیم ادبیات انقلاب اسلامی صرفا نباید به رخدادها و مصداق های عینی متمرکز شویم؛ چرا که ما را از کلان نگری دور و یا محدودیت و بسط ارزشی در ما ایجاد می کند.

کمره ای در ادامه از شهید آوینی به عنوان نمونه ای از هنرمندان متعهد و انقلابی یاد کرد و گفت: شهید مرتضی آوینی در کنار توجه عینی به مصداق ها هم روایت ساز و هم روایت پرداز جنگ بود و حتی در زمان حیات خود به بوسنی و هرزگوین نیز توجه داشت و مانند شهید مطهری اندیشمند اهل مواجهه در زمان خود بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز