«ژان میشل فرودون» سردبیر سابق «کایه‌دوسینما»:

خوشحالم که بعد از بیست سال به ایران برگشتم

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۲:۰۲:۴۲
کد خبر: ۳۹۶۳۲۷
خوشحالم که بعد از بیست سال به ایران برگشتم
هفته سینمای فرانسه در ایران با نمایش آثار شاخصی از سینمای این کشور، با همکاری بخش فرهنگی سفارت فرانسه و توسط «ژان میشل فرودون» منتقد سرشناس فرانسوی و سردبیر سابق مجله‌ «کایه‌ دو سینما» آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، هفته سینمای فرانسه در ایران با نمایش آثار شاخصی از موج نو سینمای این کشور، با همکاری بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران با مدیریت «جمال اوبیشو» Jamel Oubechou و نیز مرکز زبان فرانسه و توسط «ژان میشل فرودون» Jean-Michel FRODON منتقد سرشناس فرانسوی و سردبیر سابق مجله‌ معتبر «کایه دو سینما» Cahiers du Cinéma با حضور «فرانسوا سِنِمو» François Sénémaud سفیر جدید کشور فرانسه در تهران، «مجید ملانوروزی» مدیر موزه‌ هنرهای معاصر تهران و «امیرحسین سیادت» مدیر «سینماتک» موزه‌، خانم «امل مورل» وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در ایران و با اجرای «حسن نوفرستی» مدیرروابط عمومی موزه‌‎ هنرهای معاصر تهران، ساعت 4 بعدازظهر دیروز شنبه 4 اردیبهشت ماه جاری (23 آوریل 2016) در سالن «سینماتک» موزه‌‎ هنرهای معاصر تهران برگزار ‌شد.

«موج نو» فرانسه تأثیر بسیاری بر سینمای ایران گذاشته است

در ابتدای مراسم افتتاحییه هفته سینمای فرانسه در تهران، «مجید ملانوروزی» مدیر موزه‌ هنرهای معاصر تهران گفت: یکی از رویدادهای مهمی که از زمان بازگشایی موزه‌ هنرهای معاصر تهران اتفاق افتاده؛ این بوده است که سینما را به این موزه وارد کرده‌اند؛ چون هر روز، مرزبندی‌های بین هنرها کمتر می‌شود، خصوصاً سینما بسیار تأثیرگذار است. امروز در هنر آرت و بسیاری از پرفورمانس‌ها و هنرهای نو، این مرزبندی بین هنرها برداشته شده است و موسیقی، دیزاین و سینما نقش مهمی در این بین ایفا می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، در دوره‌ای که بودیم و سعی کردیم موزه را با کانون‌های مختلفی همچون؛ معماری و موسیقی معاصر طراحی کنیم و حضور پررنگ سینماتک به هم‌افزایی هنرهای تجسمی و یا هنرهای دیگر کمک بکند.

مدیر موزه‌ هنرهای معاصر تهران در پایان اظهار داشت: خوشحالیم که دوره پرباری را در سینماتک مرور می‌کنیم و امروز بحث هنر فرانسه و مخصوصاً «موج نو» فرانسه با تأثیر بسیاری که در هنر طبیعی و عمیق سینمای ایران گذاشته مرور می‌کنیم؛ خدمت هم شما خیرمقدم می‌گویم و از مدیریت سینماتک و بخش فرهنگی سفارت فرانسه تشکر می‌کنم که این هفته فیلم را به اتفاق همدیگر مورد توجه قرار دادند.

مخاطبان سینمای ایران بسیار آگاه هستند

در ادامه این مراسم، «فرانسوا سِنِمو» François Sénémaud سفیر جدید کشور فرانسه در تهران گفت: آقای «مجید ملانوروزی» مدیر محترم موزه‌ هنرهای معاصر تهران، آقای «امیرحسین سیادت» مدیر محترم «سینماتک» ‌و آقای «ژان میشل فرودون» عزیز، کمیسر محترم مجمع سینمای فرانسه و آقای «ژان ژومار» عزیز معاون محترم ایرفرانس؛ امروز اولین بازدید من از یک رویداد فرهنگی ـ هنری است و این باعث خوشحالی من است که چنین جمعیتی در اینجا جمع شده‌اند. بسیار خوشحال و مفتخرم که این دوستان در ایران با همکاری بخش فرهنگی سفارت فرانسه بخصوص آقای «جمال اوبیشو» رایزن محترم فرهنگی این رویداد مهم سینمایی را برگزار می‌کنند.

وی همچنین گفت: این برای نخستین بار است که از مکان زیبای سینماتک و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران بازدید می‌کنم و امیدوارم دوباره برگردم و این شانس را داشته باشم که از آن بازدید بکنم. مدت دو هفته است که در ایران حضور دارم؛ بودن در میان جوان‌هایی که در اینجا حضور دارند و ارتباط با سینمای بعد از «موج نو» فرانسه برایم یک افتخار است. 

سفیر جدید کشور فرانسه در تهران در ادامه افزود: مردم و کشورهای فرانسه و ایران نقاط مشترک بسیار زیادی دارند؛ یک فرهنگ بسیار غنی که قابل تحسین است. سینما در ایران نیز، همچون کشور من، نقش بسیار خوبی را ایفا می‌کند. علاقمندی مشترک به هنر سینما در اینجا باعث شده است که بحث‌های بسیار داغی بین هنرمندان ما در فرانسه و ایران شکل بگیرد.

این دیپلمات ارشد فرانسوی در ادامه اظهار است: خیلی خوشبختم که در این مراسم شرکت می‌کنم و مطمئنم دیدارهای متعدد و مراسم‌های دیگری در آینده نیز اتفاق می‌افتد که من در آنها حضور داشته باشم. مخاطبان سینمای ایران بسیار آگاه هستند و دوران پس از موج نو را به خوبی می‌شناسند وآقای میشل فرودون هم تمام کارش را برروی این دوران مهم سینمایی متمرکز کرده‌اند.

«فرانسوا سِنِمو» سفیر فرانسه در تهران در پایان تأکید کرد: همانطور که می‌دانید آقای «ژان میشل فرودون» که در اینجا حضور دارند یکی از منتقدان و روشنفکران بزرگ کشور ما هستند و خیلی خوشحالم که امروز در این مراسم به ما پیوستند. مفتخرم که در میان شما هستم و این عشقتان را به سینما تبریک می‌گویم؛ امیدوارم در سال‌های آینده همکاری‌هایمان را در زمینه فرهنگی ادامه بدهیم. امیدوارم که اکران خوبی از سینمای «موج نو» فرانسه را شاهد باشیم و هفته سینمایی زیبایی را ببینیم.   

خوشحالم که بعد از بیست سال، یکبار دیگر به ایران برگشتم

در بخش دیگری از مراسم افتتاحییه هفته سینمای فرانسه در ایران، «ژان میشل فرودون» Jean-Michel FRODONمنتقد فرانسوی و سردبیر سابق مجله‌ معتبر «کایه دو سینما» Cahiers du Cinéma گفت: بسیار خوشبخت و مفتخرم که امروز در میان شما و در اینجا حضور دارم؛ خدمت جناب آقای «فرانسوا سِنِمو» سفیر محترم فرانسه، آقای «مجید ملانوروزی» مدیر محترم موزه‌ هنرهای معاصر تهران و تمام کسانی که در برگزاری هفته سینمای فرانسه در ایران تلاش کردند که به نتیجه برسد تشکر می‌کنم. بخصوص آقای «امیرحسین سیادت» مدیر محترم «سینماتک» آقای «جمال اوبیشو» رایزن محترم فرهنگی و همچنین خانم «امل مورل» وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در ایران که بدون یاری این افراد، این کار امکانپذیر نبود. همچنین همسرم خانم «آنستا ویکتورا» که به لطف ایشان من ایران را کشف کردم و این افتخار را دارم و خوشحالم که بعد از بیست سال، یکبار دیگر به ایران برگشتم.

«موج نو» تأثیر زیادی برروری سینمای فرانسه و تفکر سینما گذاشت

وی افزود: خدمت همه شما مخاطبین عزیزی که امروز در اینجا حضور دارید؛ عرض سلام و احترام دارم، خصوصاً وقتی که این سالن را مملو از جمعیت می‌بینم و هیچ چیزی احساسی‌تر از این برای من نیست که به اینجا آمدم و به اتفاق همدیگر فیلم‌ها را در اینجا تماشا می‌کنیم. هفته سینمای فرانسه در ایران شامل نمایش 6 فیلم است که تا سه‌شنبه ادامه پیدا خواهد کرد و درواقع سعی می‌شودکه تاریخ سینمای فرانسه را به تصویر بکشد. این به دنبال اتفاق مهمی است که در دنیای سینما روی می‌دهد که به آن جریان «موج نو» می‌گویند. همانطور که می‌دانید جریان «موج نو» از اواخر دهه 50 میلادی و اوایل دهه 60 شروع می‌شود و با کارگردانانی همچون؛ «ژان لوک گدار»، «فرانسوا تروفو»، «اریک رومر»، «ژاک ریوت»، «کلود شابرول» و ... آغاز شد و تأثیر زیادی برروری سینمای فرانسه و تفکر سینما گذاشت.

«موج نو» یک شیوه خاص نیست

منتقد سرشناس فرانسوی در ادامه گفت: بر خلاف آن چیزی که فکر می‌کنیم «موج نو» یک شیوه خاص نیست؛ برخلاف نقاشی امپرسیونیسم که اگر یک تابلو از آن را نگاه کنیم بتوانیم تابلوی امپرسیونیسم بعدی را نیز تشخیص بدهیم و جریان «موج نو» بدین شکل نیست و درواقع یک ایده و یک نوع تفکر است و با آزادی و استقلال مرتبط می‌شود و ایده آزادی که در جریان «موج نو» مشاهده می‌شود در سال‌های بعدی سینمای فرانسه ادامه پیدا می‌کند. چیزی که جالب است این است که در سال‌های آینده، کارگردانان دیگر سعی می‌کنند آثاری را ارائه بدهند که از همان استقلال «موج نو» نشأت می‌گیرد ولی در عین حال از آثار «موج نو» متفاوت است.

چهارمین نسل وامدار و ادامه‌دهنده آثار دوران «موج نو»  

وی همچنین گفت: درواقع این امواج شُک هست که دوران «موج نو» به دنیال خودش دارد که در نسل‌های آینده نمود پیدا می‌کند و به چیزی ختم می‌شود که امروز در اینجا به شما ارائه خواهم کرد. ما در فرانسه شانس این را داریم که کارگردانان از طرف تهیه‌کنندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند تا در آزادی کامل، فیلم‌هایشان را تولید کنند و شاید به این دلیل باشد که ما الان در حال حاضر چهارمین نسلی هستیم که وامدار و ادامه‌دهنده آثار دوران «موج نو» هستیم.

«ژولیت بینوش» در ایران خیلی شناخته شده‌اند

«ژان میشل فرودون» سردبیر سابق مجله‌ معتبر «کایه دو سینما» امیدوارم که شما را در اکران فیلم‌ها در هفته سینمای فرانسه ببینم و حضور داشته باشید و با همدیگر در این زمینه صحبت بکنیم و وارد بحث بشویم؛ خیلی دوست دارم احساس و نظر شما را بدانم و در این مورد با همدیگر تبادل بکنیم. با نمایش فیلم سینمایی «خون پلید» به کارگردانی «لئو کاراکس» این هفته فیلم را شروع می‌کنیم؛ کارگردانی که درواقع دوران «موج نو» را ادامه می‌دهد و آشنایی با هنرمند و بازیگری که در ایران خیلی شناخته شده هستند و به اینجا نیز آمده‌اند؛ خانم «ژولیت بینوش». امیدوام که از فیلم خوشتان بیاید و من با شما فیلم را نگاه خواهم کرد و بعد از اکران فیلم با همدیگر بحث می‌کنیم.

هفته سینمای فرانسه در ایران با نمایش 6 فیلم مطرح موج نوی سینمای فرانسه‌ از کارگردانان سرشناس فرانسوی همچون؛ «لئو کاراکس»، «کلر دنی»، «فیلیپ فالکون»، «ژان دوایون»، «زاویه بووآ» و «بنوآ ژاکو» با زبان اصلی و زیرنویس فارسی از روزهای 4 تا 7 اردیبهشت ماه جاری (23 تا 26 آوریل 2016) در محل «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد و استفاده از این این برنامه هنری برای کلیه‌ علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

این هفته فیلم در ادامه، در ساعت 3 بعدازظهر فیلم سینمایی «نه ترس نه مرگ» S’en fout la mort  به کارگردانی «کلر دنی» Claire Denis و با بازی «ایزاک دو بانکوله»، «الکس دسکاس»، «ژان کلود بریالی» و «سولوگ» محصول سال 1989 و به مدت 91 دقیقه و همچنین در ساعت 5 بعدازظهر امروز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه جاری (24 آوریل 2016) فیلم سینمایی «پونت» Ponette به کارگردانی «ژان دوآیون» Jacques Doillon و با بازی «ویکتور تیویسول»، «گزاویه بووآ»، «کلر نِبو» و «ماری ترینتینان» محصول سال 1996 و به مدت 97 دقیقه در به روی پرده می‌روند و سپس جلسه نقد و بررسی آن با حضور «ژان میشل فرودون» منتقد فرانسوی و سردبیر سابق مجله‌ معتبر «کایه دو سینما» برگزار می‌شود.

در ادامه، فیلم سینمایی «ستوان جوان» Le petit Lieutenant به کارگردانی «گزاویه بووآ» Xavier Beauvois و با بازی «ناتالی بای»، «جلیل لسپرت»، «رُشدی زِم»، «آنتونی شاپِی»، «برانژر آلو» و «زاویه بووآ» محصول سال 2005 و به مدت 113 دقیقه و همچنین در ساعت 5 بعدازظهر روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه جاری (25 آوریل 2016) به نمایش درمی‌آید و در روز پایانی نیز در ساعت 3 بعدازظهر فیلم سینمایی «خیانت»La Trahison  به کارگردانی «فیلیپ فوکون» Philippe Faucon و با بازی «ونسان مارتینز»، «احمد برهما»، «سیریل ترولیِ»، «ولید بوزهام» و «لوک تویلیه» محصول سال 2005 و به مدت 80 دقیقه و همچنین در ساعت 5 بعدازظهر روز سه‌شنبه 7 اردیبهشت ماه جاری (26 آوریل 2016) فیلم سینمایی «ویلای آمالیا» Villa Amalia  به کارگردانی «بنوآ ژاکو» Benoît Jacquot و با بازی «ایزابل هوپر»، «ژان هوگوس آنگلاده»، «مایا سانسا» «گزاویه بووآ» محصول سال 2007 و به مدت 102 دقیقه در در سالن «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران به روی پرده می‌روند و سپس جلسه نقد و بررسی آن با حضور «ژان میشل فرودون» برگزار می‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز