مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:

نهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان میزبان ١٧٠ هنرمند کشوری است/وجود ٣٥ نوع ساز موسیقی نواحی در استان کرمان

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۳:۵۳:۲۲
کد خبر: ۳۹۶۴۱۲
نهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان میزبان ١٧٠ هنرمند کشوری است/وجود ٣٥ نوع ساز موسیقی نواحی در استان کرمان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ؛استان کرمان میزبان ١٧٠ هنرمند مطرح و پیشکسوت موسقی مقامی و نواحی سراسر کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمد رضا علیزاده در نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان ادامه داد: در این جشنواره نهم موسیقی نواحی زمینه مشارکت گروه های مختلف و متنوع کشوری فراهم شده است، در این جشنواره حدود ١٧٠ هنرمند مطرح و پیشکسوت حضور خواهند داشت و بخش اصلی شامل راویان اصالت است، بخش دیگر پیشکسوتان عرصه موسیقی نواحی، نشست های تخصصی و نمایش فیلم های مستند پیرامون موسیقی نواحی است.

وی با اشاره به این که محل دبیرخانه در انجمن موسیقی استان است افزود: براساس تفاهم صورت گرفته و باتوجه به رویکرد استاندار و تاکید وی مبنی بر اینکه جشنواره با مشارکت بیشتر مردم باشد، قرار شد در فصل مناسبی جشنواره برگزار شود برهمین اساس زمام برگزاری آن از ١٧ تا ٢٠ اردیبهشت ماه به میزبانی کرمان می باشد.

علیزاده ادامه داد: علاوه بر کرمان در ٩ شهرستان دیگر استان از جمله بافت، زرند، سیرجان، رفسنجان، بم و نرماشیر، جیرفت، کهنوج و منوجان اجرهای هنری خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همچنین گفت: سعی شده در این جشنوار از فضاهای تاریخی استفاده شود بنابراین از باغ فتح آباد، باغ شاهزاده ماهان، میدان گنجعلیخان اجراهایی خواهیم داشت، به علاوه سالن خانه شهر برای اجرای پیشکسوتان سالن هلال احمر برای راویان اصالت در نظر گرفته شده است، نمایش فیلم های مستند در سینما شهرتماشا خواهد بود و نشست های تخصصی حوزه موسیقی نواحی هم در باغ موزه هرندی برگزار می شود.

علیزاده یادآور شد: راویان اصالت شامل ٦٠ گروه و پیشکسوتان ٤٠ گروه خواهند بود، ضمن اینکه ما تلاش کردیم از ظرفیت استان استفاده حداکثری را ببریم به همین هدف، توانایی ها و امکانات استان بکار گرفته خواهد شد.

وی همچنین افزود: در بخش داوری اساتیدی چون هوشنگ جاوید، ایرج نعیمایی، دکتر ریاحی، لوریس چکناواریان و ... حضور خواهند داشت، همچنین دوتار نوازان شمال خراسان و اساتیدی از کردستان دعوت شده اند، به علاوه دو مهمان خارجی داریم که مقدمه ای برای تعامل بیشتر بین موسیقی نواحی و فوکلور ایران با کشورهای دیگر است.

 وی افزود: یکی از عرصه هایی که هویت ملی ما را تشکیل می دهد موسیقی نواحی است که متشکل از نواهای موسیقی نواحی، مقامی و سنتی و برخاسته از فرهنگ بومی بخش های مختلف ایران اسلامی است که در استان کرمان هم غنا و تنوع بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

علیزاده ادامه د اد: ایران دارای گنجینه های زیادی در زمینه موسیقی به ویژه موسیقی محلی است که تا حدودی این موسیقی به فراموشی سپرده و دچار مظلومیت شده بود اما خوشبختانه با تدبیری که انجام گرفته امیدواریم همه ساله این جشنواره که بیانگر آداب و سنن ما است در استان برگزار شود تا شاهد رونق بیش از پیش آن باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: در موسیقی ممکن است نگاه های متعددی وجود داشته باشد اما نقطه اشتراک ما موسیقی نواحی و لازم است در مقابل حجم فرهنگ بیگانه به غنای فرهنگ خود و به ویژه این نوع موسیقی بپردازیم که مورد علاقه گروه های مختلف سنی است.

وی ادامه داد: موسیقی نواحی در کشور ما به اندازه تفاوت های فرهنگی وجود و پراکندگی وسیعی دارد بنابراین نیازمند این است که جایگاه ویژه ای داشته باشد ازاین رو نیازمند جشنواره ویژه ای هستیم که به این موضوع بپردازد.

علیزاده افزود: این جشنواره موجب شور و نشاط در جامعه خواهد شد و امیدواریم مردم بیشترین بهره را ببرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: موسیقی ملی نواحی کشور براساس تفاهم نامه بین وزارت ارشاد و استانداری کرمان منتعقد شد امسال نیز نهمین دوره در کرمان برگزار خواهد شد، هفت دوره تا سال ٨٤ و یک دوره در سال های گذشته برگزار شد و از این به بعد شاهد برگزاری همه ساله جشنواره خواهیم بود و دبیرخانه دائمی آن در کرمان تشکیل می شود.

 

استفاده حداکثری از ظرفیت های استان

علیزاده تصریح کرد: بیش از ٣٥ اجرا عمومی در این ایام انجام می شود و تلاش بر این است مردم بتوانند به خوبی استفاده کنند، رویکرد ما در سال جاری این است که بیشتر به بحث موسیقی نواحی و سنتی بپردازیم و پراکندگی موسیقی را در سطح استان ایجاد و گروه های موسیقی بومی استان را تقویت کنیم.

 

وجود ٣٥ نوع ساز موسیقی نواحی در استان کرمان

وی گفت: استان کرمان تنوع بسیار خوبی در موسیقی نواحی دارد، در جنوب و شرق استان دارای موسیقی های نواحی و انواع سازها هستیم، پژوهش های متعددی که در این زمینه انجام شده انواع لالایی ها، نواها و موسیقی ها را در سطح استان معرفی کرده است و ٣٥ نوع ساز موسیقی نواحی در استان کرمان وجود دارد.

علیزاده با اشاره به این که تقریبا از تمام استان های کشور در این جشنواره حضور دارند گفت: امسال سال پر رونقی را در زمینه های مختلف خواهیم داشت و بهره برداری از تالار مرکزی کرمان جز اولویت اصلی ارشاد کرمان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز