ابوالفضل جلیلی:

رفتارهای زشت با محیط زیست به تصویر کشیده شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۶ - ۰۸:۴۸:۰۳
کد خبر: ۳۹۶۶۴۷
رفتارهای زشت با محیط زیست به تصویر کشیده شود
ابوالفضل جلیلی معتقد است که سینما در همه زمینه های فرهنگی و اجتماعی می تواند نقش داشته باشد به شرطی که آزادی بیان باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، ابوالفضل جلیلی درباره نقش سینما در  آگاهی مردم نسبت به حفاظت از محیط زیست گفت: گاهی فیلم هایی می سازیم که با اعتراض مواجه می شوند و عده ای می گویند چرا واقعیت ها را نشان می دهید  و ما باید به آنها بگوییم واقعیت های تلخ و سیاه را از بین ببرید نه این که از ما بخواهید در باره این واقعیت ها فیلم نسازیم. مثلا اگر شما همین حالا به کنار دریای شمال یا جاده های آن بروید می بیند که به قدری زباله ریخته شده است که این موضوع واقعیت اجتناب ناپذیری است.

وی افزود: بارها شاهد هستیم که افرادی زباله ها و آشغال هایشان را از ماشین هایشان بیرون می ریزند که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و بی شک سینما و تلویزیون در این امر می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان این که فیلم های مستند بیشتر می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: فیلم های مستند برای مردم باورپذیر تر از فیلم های داستانی هستند. از طرف دیگر ساخت چنین مستندهایی سهل الوصول تر و ارزان تر است.

جلیلی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمسازان حوزه فیلم سینمایی کمتر به سراغ مسائل محیط زیستی می روند گفت: برای این که رسانه های عمومی مثل روزنامه ها، رادیو و تلویزیون باید هر مساله ای را مهم جلو دهند، درباره اش مدام گفت و گو کنند و گزارش تهیه کنند تا سطح آگاهی مردم بالا رود و مردم در جریان امور قرار گیرند که این اتفاقات چه تاثیرات بدی می تواند داشته باشد. فیلمسازان هم جزء همین مردم هستند و آنها هم اگر به این سطح از آگاهی و دغدغه برسند حتما  فیلم های سینمایی بیشتری خواهند ساخت.

این فیلمساز با اشاره به این که جشنواره فیلم سبز در صورتی می تواند موثر عمل کند که فقط نمایشی نباشد، بیان کرد: باید اجازه دهند تا فیلمسازان حاضر در این جشنواره حرف هایشان را آزادانه بیان کنند زیرا اگر این موضوع نباشد، فیلم ها نمی توانند تاثیرگذار باشند.

وی در خصوص نقش هنرمندان در آگاه سازی مردم نسبت به مشکلات حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: به کشورهای دیگر که نگاه می کنیم، متوجه می شویم که هنرمندان ذهنشان سمت و سوی مسائل محیط زیستی دارد اما در کشور ما هنرمندان آنقدر درگیر مشکلات مادی زندگی شان هستند که نمی توانند به سمت چنین اتفاقاتی بروند.

جلیلی افزود: هر آدم معروفی می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد ولی مهم تر این است که به چه شکلی از آنها استفاده کنیم. گاه ما از آنها به شکل بهینه استفاده می کنیم و گاهی سوء استفاده و بعضی اوقات هم از آنها استفاده تشریفاتی می کنیم که این امر مناسب هنرمندان نیست.

پنجمین جشنواره بین الملی فیلم سبز 24 تا 31 اردیبهشت ماه در تهران (سینما فلسطین و مرکز فرهنگی هنری صبا) و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

نظر شما