عاشیق احد ملکی علیشاهی:

موسیقی نواحی گنجینه‌ای است که همه باید از آن محافظت کنند

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۱۰:۰۱:۱۰
کد خبر: ۳۹۷۱۸۰
موسیقی نواحی گنجینه‌ای است که همه باید از آن محافظت کنند
موسیقی نواحی گنجینه‌ای است که همه موظف هستند به بهترین شکل ممکن از آن نگهداری کرده و آن را زنده نگه دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا، عاشیق احد ملکی علیشاهی نوازنده و خواننده شناخته‌شده موسیقی عاشیقی آذربایجان با بیان اینکه موسیقی نواحی همانند گنجینه‌ای است که همه موظف هستند به بهترین شکل ممکن از آن نگهداری کنند، گفت: الان وضعیت موسیقی به خصوص موسیقی نواحی ما به شکلی است اگر آن را احیاء نکینم و زنده نگه نداریم در سال‌های آینده دیگر چیزی از موسیقی نواحی باقی نمی‌ماند.

این خواننده و نوازنده قوپوز ادامه داد: باید اساتید موسیقی نواحی، دست‌اندرکاران و به ویژه علاقه‌مندان به این موسیقی همه با هم در زنده نگه داشتن این گنجینه کمک کنند و من هم واقعا از تمام کسانی‌که در این چند سال به اهمیت موسیقی نواحی پی برده‌اند و برای آن تلاش می‌کنند، خسته نباشید می‌گویم.

عاشیق علیشاهی با بیان اینکه مردم با موسیقی نواحی زندگی می‌کنند، افزود: مثلا در آذربایجان مردم واقعا از موسیقی نواحی و عاشیقی لذت می‌برند چراکه این موسیقی برای آنها خاطرات قدیمی را زنده می‌کند و به آنها آرامش می‌دهد. اما متاسفانه این روزها شاهدیم که در مراسم‌های مختلف موسیقی‌های غربی دارد جایگزین موسیقی نواحی می‌شود و دست‌اندرکاران باید برای حل این مسئله فکری بکنند.

این استاد موسیقی نواحی با اشاره به اهمیت تاثیرگذاری رسانه‌های خبری به ویژه رسانه ملی در احیاء موسیقی نواحی اظهار داشت: اگر رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از موسیقی نواحی بیشتر حمایت کنند بطوری‌که مثلا در تلویزیون سازهای موسیقی نواحی و اجرای اساتید موسیقی نواحی نشان داده شود، همین کار باعث خواهد شد که مردم هم علاوه بر اینکه با آهنگ‌های موسیقی نواحی آشنا شده و در ذهن‌شان می‌ماند، با سازهای موسیقی نواحی نیز آشنا می‌شوند و به مرور مطمئنا استقبال و گرایش هم به این نوع موسیقی بیشتر می‌شود.

عاشیق علیشاهی همچنین با بیان اینکه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی نواحی واقعا برای برگزاری این برنامه زحمت زیادی می‌کشند و همین که شرایطی را فراهم می‌کنند تا اساتید موسیقی نواحی در یک رویداد مهم کنار هم جمع شده و اجرای برنامه کنند باید از آنها تشکر کرد، خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم که نگاه به موسیقی نواحی نباید فقط به روزهای جشنواره خلاصه شود، چراکه موسیقی نواحی مانند کت و شلوار است. به این معنا که مانند کت و شلوار که می‌توان هم در مهمانی پوشید و هم در عزا، موسیقی نواحی نیز این قابلیت را دارد که در همه زمان‌ها و در طول سال از آن بهره برد و استفاده کرد.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از روز 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز