در آستانه برگزاری هفته گرامیداشت شیراز؛

رونمایی از آثار هنرمند به نام آلمانی با الهام از حافظ شیرازی

۱۳۹۵/۰۲/۰۹ - ۱۱:۰۶:۰۸
کد خبر: ۳۹۸۲۱۴
رونمایی از آثار هنرمند به نام آلمانی با الهام از حافظ شیرازی
شیراز- مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: گالری تار و پود شیراز به مدت یک ماه میزبان آثار «گونتر اوکر» است.
به گزارش خبرگزاری برنا، مجید ملانوروزی ظهر پنجشنبه در نشستی خبری با اعلام اینکه در آستانه برگزاری هفته گرامیداشت شیراز آثار یکی از هنرمندان به نام کشور آلمان با الهام از حافظ شیرازی با عنوان «کرنش به حافظ» در این شهر نمایش داده می شود، گفت: ۱۲ اردیبهشت ماه جاری ۴۲ اثر از گونتر اوکر، یکی از مهم ترین هنرمندان معاصر و سرشناس آلمانی ابتدا در آرامگاه حافظ رونمایی می شود و در ادامه به مدت یک ماه در گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به دید مردم گذاشته خواهد شد.

وی در این نشست که با حضور معاون فرهنگی شهرداری شیراز برگزار شد با بیان اینکه جهانی شدن نیازمند پیوند فرهنگهاست، اظهار کرد: کشور ما این میراث غنی ایرانی و اسلامی را داراست که موجب می شود در این تعامل سربلند قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری ازشاخصه های شعر جهان مانند گوته از حافظ الهام گرفته اند، ادامه داد: گونتر اوکر، یکی از صد هنرمند برتر جهان است که در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان هنرمند برتر کشور آلمان برگزیده شده است. از این رو، سی اثر از غزل های حافظ را که این هنرمند با آثار نقاشی عجین کرده است در قالب ۴۲ اثر نقاشی روی بوم قرار گرفته است.

گونتر اوکر دوسال است روی اشعار حافظ کار می کند

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با ذکر این نکته که این هنرمند ۸۲ ساله در دوسال اخیر روی آثار حافظ متمرکز شده است، افزود: او با شور و خروش دست به این کار زده است.

وی با اشاره به اینکه گونتر اوکر از هنرمندان گروه «زیرو» است که با تمایلات شرقی و عرفانی بخشی از فرهنگ و هنر آلمان را در مقابل جهانی شدن پس از جنگ های جهانی زنده نگه داشتند، گفت: این هنرمند آلمانی در جریان نمایشگاه مذکور۴۲ اثر از کارهای هنری خود را به موزه هنرهای معاصر ایران هدیه داده که ابتدا در شیراز رونمایی می شود.

ملانوروزی با تاکید بر اینکه آثار هنری اوکر درموزه های دنیا خواهان بسیاری دارد، تصریح کرد: نمایش آثار این هنرمند شهیر آلمانی فرصت خوبی است که برای کشور ما به وجود آمده است تا در مسیر تعامل و تبادل فرهنگی و هنری گام های اساسی برداشته شود. از این رو، یکی از سیاستهای  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با شهرداری ها برای استفاده از فرصتهای اینچنینی است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اعلام اینکه آثار گونتر اوکر در قالب نقاشی هایی با تکنیک اکلیریک، رنگ روغن و چاپ در این نمایشگاه قرار می گیرد، یادآور شد: این نمایشگاه یکشنبه دوازه اردیبهشت با حضور مقامات دو کشور ابتدا در شیراز به مدت یکماه به نمایش در می آید و در ادامه در موزه امام علی(ع) شهر تهران هم به مدت یکماه در معرض دید قرار می گیرد و پس از آن در کشور آلمان به نمایش گذاشته می شود.

وی از قرار گرفتن ۱۳ نسخه چاپی از آثار گونتر اوکر در موزه هنر معاصر شهر تهران پس از این رویداد هنری در ایران خبر داد.

نمایشگاه «کرنش به حافظ» حاوی آثار گونتر اوکر از ۱۲ تا ۱۳ خرداد سال جاری با همکاری شهرداری شیراز، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، موزه هنرمعاصر تهران، دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش خصوصی در گالری تار و پود برگزار می شود.

 

منبع: مهر

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز