مدیر ستاد خبری نمایشگاه کتاب؛

نشریه روزانه نمایشگاه مصوبه شورای برنامه‌ریزی را دارد

۱۳۹۵/۰۲/۲۳ - ۱۲:۰۰:۴۶
کد خبر: ۴۰۴۱۳۹
نشریه روزانه نمایشگاه مصوبه شورای برنامه‌ریزی را دارد
مدیر ستاد خبری نمایشگاه کتاب بادفاع از پوشش خبری این نمایشگاه، در عین حال از برخی به گفته او «تخریب‌ها» هم انتقاد کرد. طباطبایی ادعای غیرقانونی بودن انتشار نشریه روزانه نمایشگاه راهم رد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدمحمد حسینی طباطبایی مدیر ستاد خبری و رسانه‌ای بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که انتشار نشریه روزانه نمایشگاه کتاب امسال، بدون مصوبه شورای سیاستگذاری بوده است؟ گفت: آئین‌نامه نمایشگاه کتاب می‌گوید که طرح‌های کمیته‌ها، تنها نیاز به مصوبه کمیسیون معاملات و قرارداهای نمایشگاه دارد که انتشار این نشریه، مصوبه این کمیسیون را دارد. علاوه بر این، نشریه روزانه نمایشگاه مصوبه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب را هم دارد.

وی همچنین با اعلام اینکه تیراژ هر شماره از نشریه روزانه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۳۰۰۰ نسخه است، در پاسخ به این انتقاد که چرا نسخه‌های زیادی از این نشریه در بخش‌های ستادی نمایشگاه انبار می‌شود و به شکل مناسب و برای استفاده غرفه‌داران و بازدیدکنندگان، توزیع نمی‌شود، این مسئله را رد کرد و گفت: من به طور دقیق می‌توانم بگویم که نشریه روزانه نمایشگاه کجاها و چگونه توزیع می‌شود؛ ۱۲۰۰ نسخه از این نشریه هر روز در غرفه‌ها توزیع می‌شود، حدود ۳۰۰ نسخه در سالن تشریفات قرار داده می‌شود تا به مهمانان داده شود، به هر کمیته ۲ تا ۳ نسخه داده می‌شود، تعدادی هم برای استفاده خبرنگاران در مرکز خبری گذاشته می‌شود و ۱۰۰ نسخه هم از هر شماره، برای آرشیو در انبار قرار داده می‌شود.

مدیر ستاد خبری و رسانه‌ای بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه چاپ این نشریه بر عهده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی است و وی از هزینه چاپ آن اطلاعی ندارد، گفت: کار ما تنها تهیه محتوا و امور مربوط به صفحه‌آرایی و مسائل فنی مربوط به نشریه است. ضمن اینکه من از محتوای نشریه و وزن آن دفاع می‌کنم. البته قبول دارم که می‌شد بهتر از این هم باشد اما با این وجود و علیرغم برخی اشکالات به خصوص در شماره اول، از کلیت نشریه روزانه نمایشگاه کتاب که تنها ۴ روز قبل از نمایشگاه انتشار آن مصوب می‌شود، دفاع می‌کنم. ضمن اینکه من تاکید داشتم که فرد و اساساً تیمی که نشریه روزانه نمایشگاه کتاب را تولید می‌کند، باید از خبرنگاران کتاب باشد که همین اتفاق افتاده است.

طباطبایی در بخش دیگری از این گفتگو درباره ارزیابی خود از پوشش رسانه‌ای نمایشگاه امسال کتاب تهران، گفت: عالی است. البته این ارتباطی به کار منِ نوعی و یا ستاد رسانه‌ای نمایشگاه ندارد بلکه این پوشش خوب، حاصل تلاش و زحمت خود خبرنگاران و رسانه‌ها و به خاطر اهمیت نمایشگاه است و اگر ما هم نبودیم، این پوشش باز هم به همین خوبی انجام می‌شد. البته در خصوص نحوه پوشش نمایشگاه کتاب در رسانه ملی باید کمی با احتیاط بیشتر صحبت کنیم؛ متاسفانه باید بگویم که بخشی از رسانه ملی هدفی جز تخریب ما و نمایشگاه کتاب ندارد.

وی در توضیح بیشتر این مدعا گفت: ما هم می‌دانیم که مشکلات زیرساختی زیادی در روز اول نمایشگاه وجود داشت از قبیل قطعی برق و غیره اما اینکه مثلاً در روز پنجم نمایشگاه کتاب گفته شود نمایشگاه کتاب آب ندارد، کمی بی‌انصافی است. فقط در روز گذشته ۱۰ هزار بطری آب معدنی رایگان جلوی غرفه‌های بخش ناشران عمومی توزیع شد. البته بخشی از رسانه ملی هم به شدت با ما و نمایشگاه کتاب تهران همکاری داشته است که شامل معاونت صدا و معاونت سیما هستند. این دو معاونت رسانه ملی در جاهایی هم که مشکلی وجود داشته، به خوبی نقد کرده‌اند و ما هم پذیرفته‌ایم. اما متاسفانه در بخش اداره‌کل اخبار رسانه ملی، نمیدانم چرا حاشیه‌ها برای آنها خیلی بیشتر از متن نمایشگاه اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل ازمهر، طباطبایی درباره کم و کیف پوشش نمایشگاه کتاب از سوی رسانه‌های خارجی هم گفت: ما آمار مشخصی در این رابطه داریم. تعداد گزارش‌هایی که از سوی گزارشگران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران تولید و پخش شده، قابل توجه بوده است.

مدیر ستاد خبری و رسانه‌ای بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین از نشست پایانی خبرنگاران حوزه کتاب با سیدعباس صالحی رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در روز پایانی نمایشگاه بیست و نهم خبر داد و گفت: ما امسال تلاش کردیم که اگر امکانات به خبرنگاران نمی‌دهیم حداقل حرمت و کرامت آنها را پاس بداریم چون واقعاً خبرنگاران به خصوص خبرنگاران کتاب هم چیزی بیشتر از این از ما نمی‌خواهند. اگر خبرنگاری در نقطه‌ای از نمایشگاه با مشکلی در ارتباط یا وظیفه حرفه‌ای خود مواجه شده، ما سعی کرده‌ایم در محل این مسئله را حل کنیم و کسی را که به وجود آورنده این مشکل بوده، مجاب کنیم به خاطر این رفتارش از خبرنگار عذرخواهی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز