فراهانی:

دراماتورژی «بیگانه» در تاریخ تئاتر ایران بی‌سابقه بود

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۸:۴۰:۳۴
کد خبر: ۴۰۷۹۹۵
دراماتورژی «بیگانه» در تاریخ تئاتر ایران بی‌سابقه بود
بهزاد فراهانی و محمد ساربان از نمایش «بیگانه» گفتند.

به گزارش خبرگزاری برنا، بهزاد فراهانی، فهیمه رحمی‌نیا، محمد ساربان، صادق توکلی، یارتا یاران و لوریس چکناواریان در سومین اجرای نمایش «بیگانه» به تماشای آن نشستند.

نمایش «بیگانه» یک‌شنبه دوم خرداد میزبان جمعی از هنرمندان شد و در پایان، اجرای سوم این نمایش به لوریس چکناواریان تقدیم شد.

بهزاد فراهانی؛ نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح عرصه تئاتر، دراماتورژی «بیگانه» را نمونه‌ای برای تنظیمکردن قصه به نمایش دانست و گفت: «دراماتورژی «بیگانه» یکی از بهترین دراماتورژی‌هایی است که در تاریخ تئاتر ایران از یک رمان شده و باید از لحاظ تکنیک اقتباس و دراماتورژی، به‌عنوان یک نمونه موفق مطرح شود. من اصلا باورم نمی‌شد فضاسازی این نمایش تا این اندازه درخشان باشد؛ اتمسفر کار فوق‌العاده بود.»

فراهانی در ادامه افزود: «ممکن است افرادی که باری به هر جهت به تئاتر نگاه می‌کنند، فکر کنند تبدیل کردن آثار کامو به نمایش کار آسانی است اما اقعیت این است که نمی‌شود به راحتی به سمت کامو رفت چون کار سختی است.»

همچنین محمد ساربان؛ نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و دیگر مهمان این اجرا درمورد نمایش «بیگانه» گفت: «مخاطبان واقعا «تئاتر» دیدند. متن کامو که کاملا شناخته شده است و با دانش کارگردانی دکتر دلخواه آمیخته شده بود. ما نتیجه تجربیات سالیان سال فعالیت دکتر دلخواه را کاملا روی صحنه دیدیم؛ رهبری بازیگران، صحنه‌آرایی، نور، افکت‌ها، موسیقی و  ... همه بسیار خوب بود. بازی‌های فوق‌العاده‌ای دیدم، به‌خصوص رحیم نوروزی فوق‌العاده بود البته همه دوستان خوب بودند.»

ساربان در اددامه فزود: «نمایش «بیگانه» از ابتدا تا انتهای کار، تمام مخاطبان را کاملا به خود جذب کرده بود. اوج موفقیت یک تئاتر در این است که به مخاطب فرصت ندهد به این‌که نمایش چه زمانی تمام می‌شود فکر کند و او را محو صحنه و نمایش کند. «بیگانه» تمام این‌گونه فرصت‌ها را از مخاطب گرفت و او را مجذوب صحنه نمایش کند. این اثر در این زمینه کاملا موفق بود.»

نمایش «بیگانه» بر اساس رمانی به همین نام، اثر آلبر کامو نوشته شده است و مسعود دلخواه، کارگردان این اثر نمایشی، آن را برای اجرا بر صحنه تئاتر، آماده کرده است. این نمایش نخستین اقتباس از «بیگانه» در ایران است.

«بیگانه» از روز جمعه، 31 اردیبهشت‌ماه اجراهای خود را آغاز کرده است. این نمایش هر روز به‌غیر از شنبه‌ها ساعت 21 با بازی رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، سیاوش چراغی‌پور، علی زرینی، حمیدرضا هدایتی، ناصر عاشوری، محمدرضا ترابی، هومن رستگار، افسون دلخواه، ، سارا نجفی، صادق حیدری، محمدمهدی شاهی، آریا توسلی، حمیدرضا نقره‌دوست، شفق خانی، علی دولت‌یاری و شیوا بیرانوند در تالار چهارسو روی صحنه می‌رود.

دیگر عوامل این نمایش که کارگردان را یاری می دهند عبارت  از: دستیار کارگردان: علی صادقی‌خواه، طراح صحنه و لباس: فاطمه زعفرانی، طراح گریم، سارا اسکندری، موسیقی: رضا قانعی و مهسا مشعشعی، منشی صحنه: فاطمه علی‌حسینی، مدیر صحنه: فرشید ترابی، صحنه یاران: علی دولتیاری، ابوالفضل قادری و داریوش بابایی، مشاور رسانه‌ای: مینا صفار، تبلیغات مجازی: گروه هنر مدرن، عکاس: مجید نیک‌نفس و مدیر روابط عمومی :امیر پارسائیان‌مهر  هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز