آنچه کارگردانان باید بدانند

«اصول اساسی کارگردانی سینما» با ترجمه ای از شاپور عظیمی

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۸:۵۵:۰۷
کد خبر: ۴۱۱۴۷۹
«اصول اساسی کارگردانی سینما» با ترجمه ای از شاپور عظیمی
کتاب «اصول اساسی کارگردانی سینما» به نویسندگی نیکلاس تی پروفرس و ترجمه‌ شاپور عظیمی به ذکر نکاتی پرداخته که برای همه فیلمسازان مفید است.

به گزارش خبرگزاری برنا، کتاب «اصول اساسی کارگردانی سینما» به نویسندگی نیکلاس تی پروفرس و ترجمه‌ شاپور عظیمی تازه ترین اثر از انتشارات بنیاد سینمایی فارابی است که امکانات دراماتیک یک فیلمنامه را به شیوه‌ای کاملاً بصری یا سینمایی به رشته تحریر درآورده است.

پروفرس نویسنده و منتقد آمریکایی است که پیشتر از او کتابی به فارسی منتشر نشده بود و شاپور عظیمی برای اولین بار یکی از آثار او را به فارسی برگرداند.

عظیمی در بخشی از مقدمه که بر این کتاب نوشته اشاره کرد: پس از حدود سی سال تماشای فیلم های سینمایی و ارزیابی آنها به این نتیجه رسیده ام که مشکل سینمای ایران در وهله نخست کارگردانی است و در مراحل بعد تدوین، بازیگری، طراحی صحنه و ... و فیلمنامه. در حد بضاعت سعی کرده ام اقدام به ترجمه کتاب هایی در زمینه کارگردانی کنم و ترجمه «اصول اساسی کارگردانی سینما» گام دیگری است که در این مورد برداشته می شود.

همچنین بت گوردن رییس و سرپرست بخش فیلم در دانشگاه کلمبیا که کارگردانی آثاری چون «واریته»، «حرکت واضح» و «هری جذاب» را تجربه کرده است درباره این اثر نوشته است: برای من به عنوان مدرس و فیلمساز، داشتن کتابی که روند فیلمسازی را این قدر دقیق دنبال می کند ارزشمند است. هنگام کار روی آخرین فیلمم، قبل از شروع، هنگام و ساختن و پس از انجام آن با این کتاب رایزنی می کردم. یقینا این کتابرا بارها و بارها مورد استفاده قرار خواهم داد.

نویسنده کتاب نیز در مقدمه به نکته جالبی اشاره دارد که دانستنش خالی از لطف نیست. وی در بخشی از این مقدمه آورده است: در کتاب حاضر این مورد را درباره تماشاگر فرض کرده ام که قرار است آنها در یک داستان سینمایی درگیر شوند. هرچه در کتاب آمده بر اساس چنین هدفی شکل گرفته که از نظر من قابل ستایش است. انسان ها به روایت نیاز دارند. روایت نقش مهمی در تمامی فرهنگ های مختلف جهان دارد و شاید حتی در پرورش گونه هایی از خود این فرهنگ نیز موثر بوده است.

کتاب ۵۹۱ صفحه ‌ای «اصول اساسی کارگردانی سینما، پیش از فیلم‌برداری فیلم خود را ببینید» در پنج بخش نگارش شده و با بهای ۳۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی به چاپ رسیده است. این کتاب در بیست‌ و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 

منبع: مهر

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز