جامعه امروز ما بیش‌تر از آنچه به نظر می‌رسد به خندیدن نیاز دارد

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۱۲:۲۶:۲۴
کد خبر: ۴۱۲۵۲۳
جامعه امروز ما بیش‌تر از آنچه به نظر می‌رسد به خندیدن نیاز دارد
رضا بنفشه‌خواه گفت: از محبوبیت و مقبولیت استندآپ کمدی در جهت اشاعه‌ رفتارهای پسندیده‌ اجتماعی بهره بگیریم.

به گزارش خبرگزاری برنا، رضا بنفشه‌خواه هنرمند پیشکسوت عرصه‌ بازیگری که به تازگی به تماشای استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» در تماشاخانه مهر حوزه هنری نشسته است در این باره گفت: امیرکربلایی‌زاده از هنرمندان بسیار مستعد و با استعداد در زمینه‌ طنز و کمدی است. وی به خوبی به وجوه مختلف استندآپ کمدی اشراف دارد و می‌تواند تماشاگر را از دقیقه اول اجرا تا پایان کار، با خود همراه کند. اجرای تک نفره، آن هم در حوزه‌ طنز به هیچ عنوان کار راحتی نیست و نیازمند یک عمر کسب تجربه و دانش است. کربلایی‌زاده از جمله هنرمندانی است که یک شبه به موقعیت کنونی‌اش نرسیده و برای کسب این جایگاه سال‌ها فعالیت و کوشش کرده است. آنچه امروز در اجرایی یک ساعته تماشا می‌کنیم ماحصل سال‌ها تمرین و پشتکار اوست.

این بازیگر سینما و تئاتر در ادامه خاطرنشان کرد: استندآپ کمدی اجرایی تنها بر پایه بداهه‌گویی نیست. بلکه اجراگر باید در کنار دیگر قابلیت‌های اجرایی‌اش بداهه‌پرداز ماهری هم باشد. نگارش یک متن استندآپ‌ کمدی نیز کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. نویسنده باید علاوه بر پرداخت موضوعات بکر و جذاب به زمان‌بندی اجرا هم فکر کند تا انرژی تماشاگر را از دست ندهد. از این نظر استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» بسیار موفق اجرا شد و به نظرم تماشاگر نیز لذت کافی را از تماشای این اثر می‌برد.

وی افزود: خوشحالم که استندآپ کمدی کم‌کم در حال جا افتادن است و مردم هم از آن استقبال می‌کنند. متاسفانه در چند سال اخیر تئاترهایی که نام کمدی و طنز را بر خود می‌گذارند با کلمات سخیف و دور از ادب سعی دارند به هر قیمتی از تماشاگر خنده بگیرند. در حالی که شأن و ارزش نمایش طنز به مراتب بسیار فراتر از این نگاه سطحی است. با دلقک‌بازی و شکلک درآوردن نمی‌توان داعیه اجرای تئاتر طنز و کمدی را داشت. بر هنرمندان واجب است که از ابزار طنز به شیوه‌ درست و در جای مناسب و نه فقط برای خنداندن گذرا بلکه برای نقد رفتارهای غلط رایج در جامعه استفاده کنند.

این بازیگر پیشکسوت، نقد معضلات اجتماعی را به عنوان موضوعی قابل بسط به شیوه استندآپ کمدی مطرح و تصریح کرد: هر موضوعی را می‌توان به شیوه‌ استندآپ کمدی اجرا کرد اما بهتر است از محبوبیت و مقبولیت استندآپ کمدی در جهت اشاعه‌ رفتارهای پسندیده‌ اجتماعی بهره بگیریم. مثلا یکی از مشکلات جامعه‌ ما عدم تکریم ارباب رجوع در ادارات است. پرداختن به این قبیل مشکلات و موضوعات می‌تواند از جمله مضامینی باشد که با زبان شیرین طنز به شیوه‌ی استندآپ کمدی مورد نقد قرار گیرد.

رضا بنفشه‌خواه در پایان تاکید کرد: جامعه امروز ما بسیار بیش‌تر از آنچه به نظر می‌رسد به خندیدن نیاز دارد. هر اجتماعی برای پروراندن شهروندانی امیدوار، پرتلاش و کوشا، اول باید شاد باشد. مردم اخمو، عبوس و بدون روحیه، عملکردی منفی خواهند داشت و به رشد و پیشرفت کشورشان بی‌اعتنا می‌شوند. خوب است اکنون که استندآپ کمدی در بین عموم مردم ما به محبوبیت رسیده و از اجراهای آن استقبال می‌شود از این فرصت در جهت تزریق شادی، امیدواری و نشاط در بستر جامعه استفاده کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز