«آشپزنامه» به دیالوگ‌نویسی رسید

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۱۵:۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۱۳۴۵۲
«آشپزنامه» به دیالوگ‌نویسی رسید
محمد بکایی دیالوگ نویسی سریال «آشپزنامه» از تولیدات مرکز گسترش فیلمنامه نویسی را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، «آشپزنامه» از تولیدات مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی در حال حاضر در مرحله دیالوگ نویسی توسط محمد بکایی قرار دارد. بکایی از جمله نویسندگانی است که نسبت به حوزه دیالوگ نویسی و دوران قاجار شناخت دارد.

داستان «آشپزنامه» مربوط به گلنار دختر نازپرورده و مغرور یکی از حکام گیلان است که شاهزاده ای قجری به بهانه ای به قلعه آنها حمله کرده و همه ساکنان قلعه را کشته و دستگیر می کند. گلنار که موفق به فرار شده با اطلاع از خطری که خانواده اش را تهدید می کند در لباس یک ندیمه به قلعه باز می گردد و...

تم اصلی در آشپزنامه تمرکز بر فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی در حوزه سبک زندگی و آداب و سنن است. در حوزه غذا هم در احادیث و هم فرهنگ ایرانی طب سنتی، تغذیه اسلامی، آداب سفره و... تأکید شده است. 

منابع گوناگونی در پژوهش آشپزنامه مورد استفاده قرار گرفته که از میان آنها می توان به جامع الصنایع (آشپزی نامه در عصر قاجار)، سفره اطعمه نوشته میرزا علی اکبر خان آشپزباشی، خوراک های ایرانی نوشته نادر میرزا قاجار، فرهنگ گیلکی نوشته منوچهر ستوده، فرهنگ واژه عامیانه دوره قاجار نوشته رضا حکیم خراسانی، تاریخچه آشپزی در دوره صفویه نوشته ایرج افشار اشاره کرد. مقالات و کتب دیگری نیز در نگارش این سریال به کار رفته تا برای نخستین بار دستمایه داستان سرایی پیرامون خلق یک غذا و رواج آن در سفره های ایرانی قرار گیرد. 

سریال «آشپزنامه» در ۵۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای به سرپرستی مجید آسودگان به شیوه کارگروهی توسط معصومه گنجه ای، ستاره پیرخدری، داود رضایی و بهاره نوری زاده در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به نگارش درآمده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز