وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امروز بیش از گذشته نیازمند تمسک به قرآنیم

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۹:۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۱۷۱۵۵
امروز بیش از گذشته نیازمند تمسک به قرآنیم
جنتی گفت: ما امروز بیش از گذشته نیازمند تمسک به قرآنیم، قرائت، حفظ، تفسیر و هنرآفرینی قرآن به جای خود ارزشمند است. اما آنچه انسان را به مسیر حق و حقیقت و به سوی سعادت و کمال می‌برد عمل به قرآن است.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی جنتی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در مصلای تهران برگزار شد با بیان اینکه قرآن معجزه‌ ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر اسلامی است، اظهار کرد: در این ایام ماه مبارک رمضان که گرانبهاترین تحفه‌ی آسمانی توسط برترین انسان‌ها به دست بشریت رسیده فرصت مغتنمی است تا تشنگان وادی معرفت جان خود را از سرچشمه‌ی هدایت و زلال کوثر الهی سیراب و از معارف قرآن سرمست کنند.

وی یادآور شد: قرآن کریم یک اقیانوس بی‌کرانه‌ای است که فهم بشر از درک آن ناتوان است و شناخت عمق و عظمت آن از دایره‌ی اندیشه و عقل بیرون است و به تعبیر امام حکیم و بزرگان ما قرآن جلوه‌ی تام خدای تعالی است. ما با چنگ زدن به این حبل‌الله می‌توانیم به قرب الهی برسیم.

وی ادامه داد: هدف اصلی از نزول این کلمات و بیانات چیزی جز خوشبختی و سعادت انسان‌ها نبوده است. از طریق آموزش، حکمت و دانایی ما می‌توانیم به جامعه‌ای سالم و پیشرفته برسیم. از آن جا که انسان موجودی پیچیده و شگفت‌انگیز و دارای استعدادهای گوناگون است طبیعتاً کتابی که برای تربیت و اداره‌ی او از جانب خالق متعال نازل گشته است باید خود شگفتی‌ساز و قادر به رشد همه ابعاد وجود آدمی باشد. به همین دلیل است که قرآن کریم از بدو نزول تاکنون به گواهی تاریخ شکوهمند اسلام توانسته است به همه‌ تحولات علمی، فرهنگی جوامع انسانی در هر دوره را متناسب با شرایط زمان و اندیشه و رفتار مسلمانان و سایر ادیان الهی پاسخگو باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بی‌گمان یکی از رموز زنده بودن و تأثیرگذاری قرآن را باید در آمیختگی آیات آن با عنصر دانش و هنر جست و جو کرد، تصریح کرد: شکوفایی استعدادهای هنری و خلق اعجاب‌آمیز انواع آثار هنری با مضامین قرآنی در جهان اسلام بهترین شاهد این مدعاست. ظرفیت عظیم قرآن موجب شده تا مسلمانان جهان و به ویژه ایرانیان در پرتو تفکر در آیات الهی چندین قرن مشعل فروزان علم را در جهان به دست گیرند و پایه‌گذار بسیاری از دانش‌های زیربنایی در زمینه‌ی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی باشند.

جنتی در ادامه با اشاره به داستان شنیدنی حضرت یوسف (ع) تأکید کرد: این قسمت از قرآن و سایر قسمت‌های آن آیاتی دارد که مشکل اساسی در زمینه‌ی اخلاق، مدیریت، اقتصاد، تربیت و سایر مشکلاتی که امروز در جامعه با آن روبه‌رو هستیم را می‌توانیم با استناد به این آیات رفع کنیم. یکی از دغدغه‌های مسئولین نظام ما مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه است. در این سوره‌ی شریفه راه‌های رهایی از معضلات اخلاقی را که منحصر در خودسازی و مهار نفس سرکش است، می‌بینیم. بر اساس این پیام قرآنی تنها راه‌حل مبارزه با معضل بی‌بند و باری و امثال اینها تقویت بنیان‌های عقیدتی است و این امر از طریق نهادها و شخصیت‌های دینی امکان‌پذیر است. صدا و سیما بیشترین تأثیر را در جامعه دارد و با بهره‌گیری از روش‌های صحیح باید به تحکیم اعتقادات بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از داستان عبرت‌آموز حضرت یوسف که مربوط به مدیریت صحیح جامعه است، گفت: از طریق دو ویژگی آگاهی و امانت‌داری می‌توانیم در جامعه مشکلات را مدیریت کنیم. در بخش دیگری از این داستان به مدیریت صحیح اقتصادی اشاره می‌شود که قناعت، صرفه‌جویی و آینده‌نگری را برای ما گوشزد می‌کند و در پایان هم بر روی عنصر امید که مهم‌ترین پشتوانه موفقیت است تأکید می‌کند و یأس و ناامیدی را از صفات کافران می‌داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قرآن کتاب جامع هدایت و سعادت بشر است و ما از این طریق می‌توانیم سبب هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه باشیم. تنها و تنها در سایه‌ی رفع محصوریت قرآن می‌توانیم به منبع فناناپذیر و حیات‌بخش دست ‌پیدا کنیم.

وی یادآور شد ما با تأسی از قرآن کریم می‌توانیم از عنصر ارزشمند هنر در جهت تربیت و تعالی جامعه بهره بگیریم و زمینه‌ی شکوفایی استعدادهای هنری را از طریق گسترش نمایشگاه‌های هنری و فراهم نمودن فضای فعالیت در تمام عرصه‌های هنر متعهد از هنرهای تجسمی تا سینمایی و موسیقی و حمایت از هنرمندان به ویژه تجلیل و تکریم پیشکسوتان و نام‌آوران عرصه‌های اصیل و بومی را مهیا سازیم. بزرگترین خلأ جامعه مسلمانان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است. امروز بیش از گذشته ما نیازمند تمسک به قرآنیم. قرائت، حفظ، تفسیر و هنرآفرینی قرآن به جای خود بسیار ارزشمند است. اما آنچه انسان را به مسیر حق و حقیقت و به سوی کمال و سعادت می‌برد عمل به قرآن است. برای رفع مشکلات و معضلات فرهنگی با سخنرانی و شعار نمی‌توانیم کاری کنیم. ما نیازمند آسیب‌شناسی جدی و یافتن راهکارهای علمی و محتاج عزم ملی از سوی همه متصدیان فرهنگی هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مراجع تقلید و به ویژه مقام معظم رهبری بارها درباره وضعیت فرهنگی اجتماعی جامعه اظهار نگرانی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آخرین مورد آن در دیدار با رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس دهم مطرح شد. ما هم به میزان قابل توجهی نسبت به وضعیت فرهنگی کشور نگرانی جدی داریم. وقتی در جامعه تظاهر و ریا رواج یابد و هواهای نفسانی نظیر خودخواهی در جامعه فراگیر شود مردم نسبت به گناه حساسیت نخواهند داشت و حقوق مردم پایمال می‌شود. غیبت رواج می‌یابد. راستگویی کمتر می‌شود. گمراهی و گناه جامعه را فرا می‌گیرد. اگر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم بر اساس معارف بلند قرآن کریم صورت گیرد و به نحو صحیحی مردم با فرهنگ قرآن و اهل بیت آشنا و به آن معتقد شوند قطعاً ثبات و آرامش در جامعه حکم فرما می‌شود و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بر اساس کلام حضرت علی (ع) قرآن شفای دردهای جامعه است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لطف خدای متعال در محدوده و امکانات و اعتبارات خود توانسته است گام‌های موثری را در جهت ارتقای رشد دینی و نشر آموزه‌های قرآن کریم فراهم آورد و فضای بانشاط فرهنگی را در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی داشته باشد. ما عمیقاً معتقدیم که بحران‌های روحی در جهان اسلام که ریشه‌ی آن در یأس، احساس بی‌هویتی و پوچ‌گرایی و آن را نیز در جامعه‌ی خود مشاهده می‌کنیم نتیجه‌ دوری از پیام انبیا و معارف الهی است.

جنتی تأکید کرد: چهارمین نمایشگاه قرآن با شعار به سوی فهم قرآن در طی وصول به این هدف مهم و حیاتی است که بتواند با بهره‌گیری از خلاقیت‌های هنری و آثار اندیشمندان در عرصه های مختلف آموزش، پژوهش، ادبیات و ... بهره ببرد. این نمایشگاه برای عرضه‌ی مناسب تبادل تجربیات در زمینه‌ی شیوه‌های فهم قرآنی از طریق عنصر هنر و اندیشه برای تمام طبقات جامعه برگزار شده است و هدف اصلی قرآن هدایت انسان‌ها به سوی آرامش، خوشبختی و سعادت است. ما اگر خواهان برگزاری نمایشگاهی در سایه‌ی قرآن هستیم باید هدف اصلی خود را بر پایه‌ احیای قرآن در میان مسلمانان جهان بنا کنیم. در این نمایشگاه‌ها موضوعات مختلفی مانند رسانه و احیای قرآن، دانشگاه و احیای قرآن، مدرسه و احیای قرآن، حوزه علمیه و احیای قرآن، خانواده و احیای قرآن، جوان و احیای قرآن مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما