اختصاصی برنا:

چرا اکران «لانتوری» عقب افتاد؟

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۹:۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۲۵۳۷۰
چرا اکران «لانتوری» عقب افتاد؟
در شرایطی که از ابتدای سال جاری در چندین نوبت خبر از اکران" لانتوری" داده شده بود، تا کنون شاهد اکران آن نبوده‌ایم در این گزارش به بررسی علت تعویق نمایش عمومی این اثر سینمایی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما برنا، رضا درمیشیان که این روزها بیشتر تمرکز خود را بر روی مونتاژ مستندی که در ابتدای سال جاری مقابل دوربین برده، گذاشته است. از عدم اکران "لانتوری" در تاریخ‌های یاد شده از ابتدای سال تا به امروز ناراضی است که البته بیشتر دلخوری وی از پخش کننده و شورای صنفی نمایش است که به اکران این فیلم بی توجه هستند.

در این رابطه تماس‌های خبرنگار برنا با رئیس نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی و سخنگوی شورای صنفی نمایش نتیجه خاصی در برنداشت تا خبرنگار برنا به سراغ علیرضا سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش کننده «فیلمیران» و «لانتوری» برود و از وی زمان اکران "لانتوری" را جویا شود که این تهیه کننده خیلی کوتاه گفت: در حال حاضر آثار دیگری در نوبت اکران قرار دارند و فعلا اتفاق خاصی در این رابطه رخ نداده است.

وی در پاسخ به اینکه از ابتدای سال در چندین نوبت تاریخ اکران "لانتوری" در رسانه‌ها مطرح شده، ولی در حال حاضر دیگر اسمی از این فیلم برای اکران مطرح نمی شود، اعلام کرد: این شرایطی است که به وجود آمده، ما تلاش خودمان را می‌کنیم تا بهترین اتفاق‌ها برای اکران «لانتوری» رخ دهد.

رئیس کانون پخش کنندگان درپاسخ به اینکه آیا امکان توقیف شدن این فیلم سینمایی مانند اثر قبلی وی وجود دارد،گفت: نمیدانم، ولی این فیلم پروانه نمایش دارد و نباید با مشکلی در خصوص اکران مواجه شد، در هر صورت بزودی تاریخ اکران این اثر اعلام خواهد شد.

در رابطه با اکران فیلم سینمایی «لانتوری» شنیده‌های خبرنگار صبا حاکی از ارشاد با توصیه‌های مواجه شده است، همین امر سبب شده تا اکران آخرین اثر سینمایی فعلا از ذهن پخش کننده و شورای صنفی نمایش پاک شود.

اواسط سال 93 خبر ساخت «لانتوری» توسط برخی از رسانه‌ها مطرح شد که گروه سازنده این فیلم نسبت به این خبرها واکنشی خاصی از خود بروز نداد، به نظر می‌رسید، درمیشیان برای اینکه از حواشی‌ها جلوگیری کند در سکوت خبری این فیلم را مقابل دوربین برد. در این اثر بازهم شاهد نقش آفرینی نوید محمدزاده و باران کوثری در کنار یکدیگر بودیم، تقریبا اوایل تابستان سال 94 فیلمبرداری این اثر به پایان رسید و مراحل فنی ان آغاز شد. «لانتوری» داستانی عاشقانه‌ای در بستر شهر تهران روایت می شود.

سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر سال گذشته همچون سال‌های قبل فعالیت خود را در برج میلاد آغاز کرد و پذیرای سومین اثر سینمایی درمیشیان در بخش سودای سیمرغ بود. شلوغ ترین سانس اکران فیلم در کاخ مطبوعات جشنواره فیلم فجر سال گذشته بدون شک متعلق به رضا درمیشیان بود، به طوری که برج میلاد پذیرایی تعداد زیادی از هنرمندان و اصحاب رسانه برای تماشای این اثر بود، همین مسئله صف های طویلی را ایجاد کرد و ازدحام جمعیت به حدی رسیده بود که خیلی از حاضران در برج میلاد به شوخی از تکرار رخ دادن فاجعه منا در جشنواره فجر سخن به میان می‌آوردند.

بر پایه این گزارش گفتنی است که "عصبانی نیستم" دومین اثر سینمایی درمیشیان بود در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضورداشت، این فیلم با استقبال خیلی خوب منتقدان و مردم مواجه شده بود، همین امر موجب افزایش سانس های این فیلم در سینماهای مردمی شد.

دومین فیلم بلند داستانی حول محور کاراکتر دانشجوی ستاره دار و اخراجی به نام نوید است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه اش «ستاره» را از دست ندهد...

این فیلم به قدری موردپسند مخاطبان واقعا شد که برخی از منتقدان فیلمسازرا به علت نگاه جسورانه‌ای که داشته، تحسین کردند، اما این پایان کار برای درمیشیان نبود، شنیده‌های خبرنگاران از جشنواره سی و دوم فیلم فجر حاکی از این بود که این اثر آبستن حواشی متعددی خواهد بود، به طور مثال همه تعلق گرفتن سیمرغ بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده خبر داده بودند که این مسئله بنا به دلایل قابل حدسی رخ نداد، رضا عطاران دارنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد سی و دومین جشنواره فیلم فجر، گفت: این سیمرغ متعلق به من نیست. زیرا رای هیئت داوران جشنواره فجرانتخاب نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده است به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم.

اما اواخر شهریور سال 1393 قرار بود که «عصبانی نیستم» در گروه سینما آفریقا به روی پرده برود که فشارهای یک جناح خاص فکری و دلواپسان در رابطه با عدم اکران این فیلم مثمر ثمر واقع شود و از اکران این فیلم توسط شورای صنفی نمایش جلوگیری شد که درمیشیان در نامه‌ای به رسانه ها از عدم نمایش این اثر گلایه کرد.

هر از چندگاهی مسئولان سازمان سینمایی در رابطه با اکران «عصبانی نیستم» و آثاری چون "خانه پدری" کیانوش عیاری صحبت می‌کردند و قول های را در رابطه با اکران این آثار به سینماگران و

علاقه‌مندان به سینما ارائه می‌دادند، اما تا به امروز از اکران این فیلم جلوگیری شده و بعید است که در شرایط فعلی سینما این فیلم رنگ پرده را ببینند.
 
خبرنگار: مسعوداحمدی
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز