در برنامه «هفت» مطرح شد:

پیشنهاد افخمی برای کارگردانی «خمسه خمسه» توسط مهدویان

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۹:۰۲:۵۰
کد خبر: ۴۲۸۲۲۸
پیشنهاد افخمی برای کارگردانی «خمسه خمسه» توسط مهدویان
نخستین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» پس از ماه مبارک رمضان شب گذشته جمعه 18 تیرماه با اجرای بهروز افخمی و نقد مسعود فراستی روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، «هفت» که این مدت با گمانه زنی ها و شایعات فراوانی درباره تغییر عوامل آن همراه بود، دیشب نیز به دلیل نقص ارتباطات ماهواره ای با یک ساعت تاخیر از ساعت 30 دقیقه بامداد بصورت زنده از سرگرفته شد.

 

بازگشت «هفت» با گرامیداشت عباس کیارستمی

بهروز افخمی برنامه «هفت» را با یاد عباس کیارستمی و طلب رحمت برای او آغاز کرد. وی گفت: کیارستمی در مصاحبه ای میان زنده ماندن آثار یا خودش، زنده ماندن خودش را آرزو کرده است. جمله عجیبی است. من فکر می کنم حرف عباس کیارستمی به معنای بی اهمیت تلقی کردن آثار هنری نیست، بلکه به معنای بااهمیت تلقی کردن زندگی است. فرصت بی همتای حضور در دنیا، زندگی کردن، تجربه کردن و خلق هنر!

مجری «هفت» افزود: همچنین درگذشت بهمن زرین پور و ملیحه نیکجومند از هنرمندان کشور را نیز تسلیت عرض می کنیم. برنامه امشب ما تحت تاثیر رحلت عباس کیارستمی قرار گرفته است. امیدواریم امشب تا حد امکان برنامه ای قابل توجه و ادای احترام به استادمان تهیه کنیم.

 

رئیسیان: سینمای کیارستمی تکرارشدنی نیست، تقلیدشدنی است

در ادامه برنامه علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما میهمان ویژه گرامیداشت یاد عباس کیارستمی بود. رئیسیان که تنها فیلمسازی است که دو فیلمنامه از کیارستمی کار کرده است درباره او می گوید: فیلمنامه «سفر» را از طرف فارابی و «ایستگاه متروک» را به پیشنهاد خود کیارستمی از ایشان ساخته ام.

این کارگردان اضافه کرد: سینمای کیارستمی تکرارشدنی نیست، تقلیدشدنی است اما تکرار شدنی خیر! کیارستمی سینمای کلاسیک را به خوبی بلد بود. اگر بخواهیم ژورنالیستی به آثار کیارستمی نگاه کنیم می توانیم آنها را به دور از داستان بدانیم اما او اشراف کاملی به سینمای داستانی داشت.

وی افزود: نانی مورتی روش پیشبرد داستان فیلم هایش را تحت تاثیر کیارستمی عنوان می کند. کیارستمی در دو فیلم آخر خود جهان کودک را کنار می گذارد و به داستان های بزرگسال روی می آورد.

رئیسیان خاطرنشان کرد: جهان بینی کیارستمی خیلی پخته بود. برخلاف اینکه خیلی ها فکر می کنند استفاده از نابازیگر در فیلم های کیارستمی آسان است، اتفاقا ساخت اینگونه فیلم ها و استفاده از نابازیگران بسیار سخت است.

 

معتمدی: کیارستمی سینما را در غریزه خود داشت

در ادامه برنامه دکتر احمدرضا معتمدی روی خط تلفنی برنامه «هفت» آمد و درخصوص عباس کیارستمی گفت: نمی توان ارزش کارهای کیارستمی را فقط به خاطر بردن جوایز مختلف عنوان کرد. کیارستمی سینما را در ذات و غریزه خود داشت. بو می کشید.

وی ادامه داد: سینما از ایده شروع می شود. او کسی بود که ایده زندگی را از دل حادثه ای مثل زلزله رودبار بیرون می کشید. زلزله ای که باعث مرگ است. کیارستمی زبان سینما را در جهان توسعه داده است.

وی نهایتا گفت: اهمیت آقای کیارستمی برای نخبگان فرهنگی کشور همیشه روشن بوده است.

 

رئیسیان: ممنوع الکاری کیارستمی کذب است

در ادامه برنامه علیرضا رئیسیان در پاسخ به سوال افخمی درباره تصویری که این روزها "بی بی سی" و رسانه های خارجی از کیارستمی می سازند که او در ایران ممنوع الکار بود، چه میزان واقعیت دارد، گفت: خود او هیچ وقت این مسئله را ابراز نکرده است و من نیز تعجب می کنم. او واقعا نمی دانست پروانه ساخت چیست و چگونه باید بگیرد. اصلا چه کسی جرات داشت که به او مجوز ساخت ندهد. این کاملا منتفی و کذب است. اصلا چنین چیزی وجود نداشت.

وی افزود: اما امکان نمایش خوب برای او به وجود نیاوردند. این یک واقعیت است. اینکه چرا برخی فیلم های او این گونه مهجور ماند، برای من نیز جای تعجب است! ولی او هیچ گاه وارد مناقشه ها نشد و فریادهای اعتراضی سر نداد.

رئیسیان نهایتا گفت: ای کاش ما با حال بهتر و درست تری فیلم هایش را اکران می کردیم، و این شور امروز با درک بهتر آثار او رخ می داد؛ نه صرفا یک حرکت اجتماعی.

در ادامه برنامه و در بخش میز نقد «هفت» مسعود فراستی به سراغ فیلم سینمایی «آاادت نمی کنیم» با حضور ابراهیم ابراهیمیان، کارگردان اثر کرد.

 

نظر مسعود فراستی درباره عباس کیارستمی

فراستی در ابتدای مزی نقد «هفت» درباره کیارستمی گفت: حق خود می دانم بخاطر تمام نقدهایی که بر فیلم های کیارستمی کرده ام درباره اش حرف بزنم. کیارستمی از جمله فیلمسازانی بود که من فیلم هایش را اصلا دوست نداشتم، اما خود او را خیلی دوست داشتم.

این منتقد ادامه داد: کیارستمی چند ویژگی داشت که آنها را دوست دارم. اینکه برای دریافت جایزه فرنگی که خیلی ها همه چیزشان را حاضرند برایش بدهند، نه وطنش را می داد و نه خود را می فروخت. این برای کسانی که دوست دارند جایزه خارجی بگیرند خیلی راهگشاست.

فراستی گفت: کیارستمی نه برای مزه دهن خارجی ها فیلم می ساخت و نه از نقد گریزان بود. به شدت از نقد استقبال می کرد. کیارستمی آدمی اورجینال است. دست دوم نیست.

 

انتقاد ابراهیم ابراهمیان از روند درمان کیارستمی

در ادامه ابراهیم ابراهیمیان صحبت های خود را با حرفهایی درباره کیارستمی آغاز کرد و گفت: ما فیلمساز برزگی را بیهوده از دست داده ایم. یادداشت نوشتن درباره فیلمسازان متوفی هزینه ای ندارد. مراقبت از فیلمساز زنده هزینه بردار است. به این توجه کنیم. به جامعه سینمایی ایران و کل فیلمسازان دنیا تسلیت عرض می کنم.

 

نظر ابراهیم ابراهیمیان درباره حذف پروانه ساخت

وی در ادامه و درباره سختی های روند دریافت پروانه ساخت برای «آااادت نمی کنیم» گفت: هرچند الان دریافت پروانه ساخت کار بسیار دشواری است. اما من ترجیح می دهم بماند، چون در غیر این صورت من دچار خودسانسوری می شوم. این ارشاد و سازمان سینمایی نشان داده روی پروانه ساخت خود نمی ایستد و این کار را برای ما سخت می کند. در این صورت همه چیز را به پشت در شورای نمایش موکول می کند.

در ادامه فراستی بیان داشت: کارگردانی فیلم با مکث های بیش از حد و بازی بد محمدرضا فروتن آنقدر بد است که فیلم را از کمر می اندازند. به نظرم بازی های فیلم همه بد است. شخصیت پردازی نشده است و تصاویر زائد با دوربین های گیج را شاهد هستیم.

بهروز افخمی در پاسخ به فراستی گفت: اتفاقا بازی فروتن مناسب نقش های منفی است و مثل اینکه از همان فیلم «قرمز» این رویش مانده است. و لذا برای همین در این فیلم مخاطب غافلگیر می شود. هم در بیرون و هم درون فیلم این بازی را مخاطب می خورد.

ابراهیمیان نیز خاطرنشان کرد: در پی رنگ اولیه فیلم با اصلاحیه های اولیه ای که خوردیم احساس کردیم اساسا فیلمنامه ضربه خورده است. لذا یک پی رنگ کم عرض طولی بدان اضافه کردیم. ضمن اینکه با درنظر گرفتن این شرایط فیلم قرار بر این ندارد که کسی را غافلگیر کند.

 

پیشنهاد افخمی برای کارگردانی «خمسه خمسه» توسط مهدویان

در ادامه برنامه و در بخش گفتگوی ویژه، بهروز افخمی میزبان محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» بود. افخمی در ابتدای گفتگوی خود گفت: من پس از تماشای فیلم «ایستاده در غبار» آنقدر متاثر شد که به محمدحسین مهدویان پیشنهاد کارگردانی فیلمنامه «خسمه خسمه» خود را داده است.

وی افزود: من یک فیلمنامه دفاع مقدسی دیگر هم در دست دارم که اگر مهدویان قبول کند فیلم «خمسه خمسه» را بسازد، من به سراغ آن فیلمنامه می روم.

 

افخمی: با جایزه فرهاد اصلانی در جشنواره مسکو حق به حقدار رسید!

افخمی همچنین با تبریک موفقیت فیلم «دختر» در جشنواره بین المللی فیلم مسکو به سیدرضا میرکریمی برای جایزه بهترین فیلم و فرهاد اصلانی برای کسب جایزه بهترین بازیگر مرد، عنوان کرد: به نظرم بالاخره حق به حق دار رسید و بازی اصلانی درست مثل بازی شهاب حسینی آنقدر خوب بود که داوران خارجی غیرفارسی زبان را تحت تاثیر قرار داد.

مهدویان نیز با تسلیت درگذشت کارگردان شهیر ایران، عباس کیارستمی گفت: کیارستمی نشان داد نباید فیلم ما مثل فیلم های دیگران باشد. یا حتی مثل فیلم های قبل خود بسازیم. باید سبکی تازه ایجاد کرد.

افخمی نهایتا برنامه شب گذشته را با این شعری از عباس کیارستمی به پایان رساند که علیرضا رئیسیان فرصت نکرد آن را در برنامه قرائت کند:

شب به موقع رسید

سپیده به موقع زد

خروس به موقع خواند

من بی‎موقع خوابیدم

 

برنامه سینمایی «هفت» با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی هر هفته جمعه شب ها روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

نظر شما