برگزاری مراسم نکو داشت کیارستمی در کانون سینمایی و هنری اتریش

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۱۰:۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۲۸۳۱۰
برگزاری مراسم نکو داشت کیارستمی در کانون سینمایی و هنری اتریش
عصر روز جمعه (هجدهم تیر ماه) و همزمان با بازگشت پیکر کیارستمی به وطن‌ مراسم باشکوهی با حضور جمعی از هنرمندان ، اساتید دانشگاه و مسوولان کانون های سینمایی و هنری اتریش در تالار بوعلی خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، این‌ مراسم با نمایش قطعه هایی از سخنان عباس کیارستمی با زیر نویس انگلیسی که برای حاضرین بسیار جذاب بود, اجرا شد.

سخنرانان این مراسم محمد رضا وصفی رایزن فرهنگی و استاد دانشگاه تهران و هوشنگ الهیاری کارگردان سینما و فیلمساز ایرانی مقیم اتریش و روانشناس بود.

وصفی در این مراسم با اشاره به جایگاه مهم کیارستمی در هنر و سینمای ایران گفت: بیش از هزار سال زبان ادبیات و شعر ایرانی در خدمت صور خیال بوده و ادیب ایرانی سخن گفته و شعر سروده تا از طریق آن تصویر بسازد. به عبارتی لفظ در خدمت تصویر بوده است و نمونه بارز آن شاهنامه است‌‌‌.

وی ادامه داد : اما کیارستمی نخستین کسی است که این رابطه را معکوس می کند یعنی تصویر می سازد تا از ان سخن ، شعر ، تعقل و حکمت برآید و به عبارتی تصویر در خدمت لفظ و سخن‌ می ایستد. سخنی که وظیفه اش تامل و تعقل است.این بدان معنا است کهیک وارونگی فوق العاده جذاب و بدیع در سیر تاریخ هنر و ادبیات ایران با کیارستمی روی داده است.

الهیاری نیز در سخنرانی خود از نقش و جایگاه بلند کیارستمی در سینمای جهان گفت و این که چگونه او توانسته است به چهره ای ماندگار و بزرگ برای قرن خود تبدیل شود.

وی گفت: اتریش باید مفتخر باشد که در سال های گذشته میزبان و تکریم کننده این بزرگ مرد تاریخ سینما و ایران بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز