در پی در گذشت عباس کیارستمی:

معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پیام تسلیتی را صادر کرد

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۱۱:۴۲:۲۴
کد خبر: ۴۲۸۴۱۳
معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پیام تسلیتی را صادر کرد
معاونت هنری سینماییِ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضایعه درگذشت عباس کیارستمی را به جامعه هنری و سینمایی کشور و خانواده این هنرمند فقید تسلیت عرض کرد.

به گزارش خبر گزاری برنا در استان تهران در گرمای تابستان طعم گیلاس تلخ شد؛ نخ بادباکی که او نوشت رها شد و سفیدی آن سیاه شد. و این سؤال تلخ ترین سؤال بود: «خانه کیارستمی کجاست»؛ او که به خوبی نشان داد "خانه دوست کجاست" در پاریس چشمانش را بست تا زین پس مردم این سرزمین نشانش را در آسمان ها جستجو کنند.

عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران ۱۴ تیر ماه در فرانسه و در سن ۷۶ سالگی درگذشت.  وی که به تازگی ایران را  به مقصد فرانسه ترک کرده بود تا مراحل درمان را در آن کشور طی کند بر اثر شدت گرفتن بیماری اش در همان کشور چشم از جهان فروبست. عباس کیارستمی گفته بود: « اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی‌دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه‌ای که در سرزمین مادری اش می‌تواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر می‌کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.»

در همین خصوص، معاونت هنری سینماییِ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران این ضایعه را به جامعه هنری و سینمایی کشور و خانواده این هنرمند فقید تسلیت عرض می نماید و امید است روح بلند ایشان در جوار رحمت الهی آرامشی جاودانه داشته باشد.

گفتنی است، عباس کیارستمی در سال ۱۳۱۹ متولد شد و آثار وی با استقبال فراوان منتقدان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی هنری جهان روبه‌رو شده‌است. او دارای لیسانس نقاشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

وی از سال ۱۹۷۰ میلادی در عرصه سینما فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخته است.

از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به خانه دوست کجاست؟ (۱۹۸۷)، کلوزآپ (۱۹۹۰)، زیر درختان زیتون (۱۹۹۴)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) و کپی برابر اصل (۲۰۱۰) اشاره کرد.

همچنین، کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌های دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال است.

او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران به شمار آورد. سادگی،استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه،بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان،شاعرانگی و نیز مکالمه شخصیت‌ها در خودرو برخی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است.

کیارستمی برنده چندین جایزه بزرگ سینمایی است و تا به حال پنج بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شده است که سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس موفق به دریافت این جایزه شد.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش هشتم تیر برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

وی در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۵ در پاریس درگذشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز