«آن مرد آمد» مستندی با اقتباس داستانی از تاکسی نوشت هاست

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۱۴:۱۵:۱۴
کد خبر: ۴۲۸۶۱۰
«آن مرد آمد» مستندی با اقتباس داستانی از تاکسی نوشت هاست
کارگردان «آن مرد آمد» این اثر را مستندی معرفی کرد که با اقتباس از سه مجموعه تاکسی نوشت ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود آقازاده کارگردان مستند «آن مرد آمد» به تهیه کنندگی مهدی مطهر درباره موضوع این مستند توضیح داد: «آن مرد آمد» داستان یک روز زندگی سه راننده تاکسی در شهر تهران است که از صبح آغاز می شود و تا شب ادامه دارد و به صورت اپیزودیک است. داستان این سه نفر در برخی قسمتها با هم تلاقی دارد.

 
وی افزود: مستند یک راوی دارد که به مثابه خط رابط این سه نفر است و جالب اینکه خود راوی قبلا یک راننده تاکسی بوده. شروع ماجرا از ماشین یکی از راننده ها است که رادیو را روشن میکند و داستان یک راننده تاکسی در رادیو روایت می شود. متن نریشن این کار اقتباسی از مجموعه «راننده تاکسی» نوشته محمود فرجامی است که زمان انتشار، کتاب طنز سال شد. من برای ساخت این مستند، مجموعه دوجلدی «تاکسی نوشت» نوشته ناصر غیاثی و «مامور سیگاری خدا» نوشته محسن حسام مظاهری را هم خواندم و الهام گرفتم.
 
این مستندساز یادآور شد: ما یک هفته تصویربرداری داشتیم اما به دلیل پراکندگی راش ها، تدوینمان طولانی شد تا کار طوری سروشکل بگیرد که دراماتیک و قابل توجه برای مخاطبان خاص و عام باشد. من به آثار داستانی تعلق خاطر دارم و دوست داشتم در این کار هم فضای داستانی به مستند بدهم. ضمن اینکه «آن مرد آمد» جزو معدود مستندهایی است که اقتباس داستانی دارد.
 
آقازاده با بیان اینکه نزدیک به یکی دو ماه در تاکسی های مختلف سوار میشده تا سوژه های این مستند را کشف کند، ادامه داد:  همه ما شاید این ضرب المثل نه چندان قدیمی را شنیده ایم: «هر ایرانی پیش خودش یک دکتر, نسخه پیچ است» این جمله را درون یک تاکسی شاید بتوان این گونه تعمیم داد؛ هر ایرانی، یا هر شهروند تهرانی برای خود یک فرد همه چیزدان و جامع الاطراف است که وقتی سوار یک تاکسی شد قادر است در حول هر قضیه ای صاحب نظر باشد، ولی همیشه یا اغلب یک قضیه خیلی مهم را فراموش می کند؛ خود را و نقش خود را در تمام این مشکلاتی که مقصرش را هر کسی می داند جز خودش.
 
وی تصریح کرد: درون یک شهر بزرگ همچون تهران چند تاکسی وجود دارد و در میان هر تاکسی چند آدم  سوار و یا پیاده  می شوند؟ و از دهان هر کدام از این آدم ها چه جملاتی بیرون می آید؟ سرانجام تاثیر این جملات، صحبت ها و بحث ها بر این شهر بزرگ چیست؟ آیا هر کدام از این جملاتی که درون یک تاکسی از دهان هر کداممان بیرون می آید تاثیری بر روی خودمان یا دیگری دارد؟ یا نه، تنها مثل حبابی ست که از دهانمان رها می شود و بعد از زمانی نه چندان کوتاه می ترکد و به فراموش سپرده می شود. خلاصه آن که میان حرف تا عمل ما شهروندان چقدر فاصله وجود دارد.
 
عوامل «آن مرد آمد» عبارتند از طراح و کارگردان: محمودآقازاده، تصویربردار: مصطفی آتش مرد، تدوینگر: مجتبی کوهی، صدابردار: علی علوی، صداگذار: احمد افشار، دستیار کارگردان و مدیر تولید: مهیار جوادی ها، عکاس: مهدی آقازاده، نگارش متن: سمیه زاجکانی، محمودآقازاده، تهیه کننده: مهدی مطهر، تهیه شده در خانه مستند انقلاب اسلامی.
 
«آن مرد آمد» شنبه 19 تیر ماه ساعت 22 و یکشنبه 20 تیر ساعت 15:30 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز