در دیدار سفیر بلژیک و رییس سازمان فرهنگی هنری مطرح شد

هنر ایران می‌تواند فرهنگ خشونت را اصلاح کند

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۱۲:۲۴:۱۷
کد خبر: ۴۳۲۰۹۷
هنر ایران می‌تواند فرهنگ خشونت را اصلاح کند
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سفیر بلژیک بر گسترش مناسبات فرهنگی و هنری تهران و بروکسل تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا، «فرانسوا دله» سفیر بلژیک در ایران با حضور در ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با محمود صلاحی رییس این سازمان دیدار کرد. در این نشست رییس و کارشناسان مرکز هنرهای زیبای بروکسل (بوزار) و معاون هنری و رییس اداره بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری حضور داشتند. 

محمود صلاحی با خوش‌آمدگویی به هیئت بلژیکی و اشاره به اینکه کشور بلژیک و ایران سابقه دو قرن مراوده و ارتباط را دارند، تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف به خصوص گمرک، پست، راه‌آهن و قانون‌اساسی خاطره خوبی از کشور بلژیک برای مردم ایران به جا مانده است.

 رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تسلیت‌گویی و هم‌دردی به دلیل رخداد تروریستی اخیر در بروکسل گفت: این حرکت‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم و به بازماندگان این اتفاق ناگوار تسلیت می‌گوییم. در قرن گذشته کشور ایران بیشترین قربانی تروریست بوده است.

وی زشت‌ترین پدیده معاصر در جامعه بشری را تروریست دانست و افزود: فرهیختگان و هنرمندان جهان باید همت کنند تا با فرهنگ تروریست مقابله کنند و امیدواریم بشریت از شر تروریست رها شود. گسترش مناسبات فرهنگی و هنری تهران و بروکسل به ترویج فرهنگ صلح کمک خواهد کرد. 

مشاور شهردار تهران با تاکید بر نقش فرهنگ و هنر در ارتباط سازنده بین ملت‌ها، گفت: زمان آن است که دو کشور ایران و بلژیک در زمینه تمدن و فرهنگ و هنر ارتباط گسترده‌تری برقرار کنند تا موجب رشد هم‌افزایی بین‌فرهنگی دو ملت فراهم شود.  

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه با معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری پایتخت ایران فرصت‌ها و پیشنهادهایی چون معرفی هنرمندان شاخص بلژیکی در ایران و ارائه آثار و برگزاری هفته فرهنگی متقابل تهران و بروکسل را پیشنهاد کرد.

ایران از راه هنر می‌تواند فرهنگ خشونت را اصلاح کند

در ادامه «فرانسوا دله»، سفیر بلژیک، با سپاس از میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و برگزاری این نشست گفت: متاسفانه سال‌های سال مردمان کشورهای اروپا هیچ تصوری از ایران نداشتند اما امروز بر این باور هستیم که ایران کشوری است که از طریق هنر می‌تواند فرهنگی سازنده را نهادینه کند تا روحیه و تمایل به خشونت و مرگ را که امروز شاهد آن هستیم اصلاح شود.

وی با بیان اینکه این نشست و دیدار باید خیلی زودتر از این‌ها برگزار می‌شد، ابراز امیدواری کرد تا در آینده دیدارهای بیشتری انجام شود. 

بلژیک از هنر و فرهنگ ایران استقبال می‌کند

«پل دوژردن» رییس مرکز هنرهای زیبای بروکسل (بوزار) با اشاره به اینکه دو سال پیش سفر سازنده‌ای به ایران داشته و با هنرمندان ایرانی آشنا شده است، افزود: شناختی که از ایران پیدا کردم انگیزه‌ای شد تا از طرف مرکز هنرهای بلژیک به عنوان نماینده‌ای از اروپا برای گسترش روابط فرهنگی  به ایران بیایم.   

وی با اشاره به ظرفیت‌های متفاوت و برجسته فرهنگی بروکسل نسبت به دیگر پایتخت‌های اروپایی تصریح کرد: پایتخت بلژیک به عنوان نماینده اروپا و تهران به عنوان نماینده‌ تمدن کهن خاورمیانه می‌توانند روابطی را سازماندهی کنند و پلی باشند برای نزدیک شدن و شناخت فرهنگ‌ها و راهی برای ارتباط مستقیم هنرمندان با یکدیگر.  

«پل دوژردن» با تاکید براینکه متاسفانه کمبود اطلاعات از ایران در اروپا وجود دارد، افزود: برای رفع این مشکل نیازمند افزایش مناسبت‌ها و مبادلات فرهنگی هستیم و پیشنهاد می‌کنم که مراکز کوچک را به هم مرتبط کنیم تا روابط در دو سطح سازمانی و فردی بتواند گسترش پیدا کند چراکه بلژیک از ارتباط با ایران استقبال می‌کند. 

در پایان نشست پیش‌نویس طرح افزایش مراودات فرهنگی از سوی رییس مرکز هنرهای زیبای بروکسل (بوزار) به معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ارائه شد.

نظر شما