همزمان با سالروز تولد رییس جمهور آفریقای جنوبی برگزار شد؛

نمایشگاهی از عکس‌های مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا توسط عکاس ایرانی

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۸:۴۵:۲۳
کد خبر: ۴۳۳۷۰۵
نمایشگاهی از عکس‌های مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا توسط عکاس ایرانی
همزمان با سالروز تولد نلسون ماندلا نمایشگاهی از عکس‌های مراسم خاکسپاری رییس جمهور آفریقای جنوبی که توسط یک مستندساز و عکاس ایرانی ثبت شده است در 5 کشور دنیا برپا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مجموعه کتابی از عکس‌های مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا - اولین رییس جمهور و رهبر مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی - در باغ نگارستان به نمایش درآمد.

علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و ماریا دوتسنکو - نماینده سازمان ملل در ایران - به همراه مهمانانی از سفارت آفریقای جنوبی در تهران در این مراسم حاضر شدند.

علی جنتی قبل از شروع مراسم از مجموعه موزه مکتب کمال الملک در باغ نگارستان بازدید و از تمبر یادبود نلسون ماندلا رونمایی کرد.

میثم شاه‌بابایی - عکاس و مستندساز - نیز درباره مجموعه کارهایش که عصر روز دوشنبه 28 تیرماه در باغ نگارستان تهران به نمایش درآمد، اظهار کرد: زمانی که ماندلا درگذشت، خودم را به مراسم خاکسپاری رساندم. در واقع تنها نماینده ایران بودم که در این مراسم شرکت کردم و سعی کردم عکس‌هایی را از روزهای پایانی نلسون ماندلا ثبت کنم. همزمان با سالروز تولد او سعی کردم کار متفاوتی را انجام دهم، به همین دلیل نمایشگاهی از عکس‌هایم در 5 نقطه دنیا از جمله آفریقای جنوبی، فرانسه، آمریکا، استرالیا و ایران برگزار کردم.

او افزود: از آنجا که سعی می‌کنیم هر عزیزی که از دست می‌رود، به یادش باشیم و بزرگداشتی برایش برگزار کنیم، این نمایشگاه را به روح بزرگ عباس کیارستمی هدیه کردیم.

ماریا دوتسنکو - نماینده سازمان ملل در ایران - نیز پیام دبیرکل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز جهانی نلسون ماندلا خواند.

در این پیام آمده بود: «روز جهانی نلسون ماندلا فرصتی است برای انعکاس زندگی و عملکرد اسطوره‌ای که به بالاترین ارزش‌های سازمان ملل متحد شکل بخشید. مادیبا، نمونه شهروند جهانی بود که امثال وی ما را به تلاشمان برای رسیدن به ایجاد جهانی بهتر رهنمون می‌سازند. امروز ما انسانی با منزلت متین و دستاوردهای چشمگیر را به یاد می‌آوریم که بدون خستگی برای آزادی و شأن انسانی تلاش کرد. نلسون ماندلا 67 سال از زندگی خود را صرف کرد تا تحول در زندگی مردم آفریقای جنوبی ایجاد کند. دستاوردهای ایشان با هزینه بزرگ شخصی و خانواده‌اش کسب شد. فداکاری‌های وی نه تنها در خدمت مردم و ملت قرار گرفت بلکه جهان را به مکانی بهتر برای هر فرد در هر جا تبدیل کرد. نلسون ماندلا راه را نشان داد. همچنان که سازمان ملل متحد آماده اجرای دستور کار جدید 2030 آرمان‌های توسعه پایدار می‌شود اجازه دهید بر میراث از خودگذشتگی و احساس عمیق اراده مشترک نلسون ماندلا تاکید نماییم. به منظور دعوت از مردم جهان که در 18 جولای حداقل 67 دقیقه از وقت خود را به فعالیت‌های خدمات اجتماعی اختصاص دهند، سازمان ملل متحد به بنیاد ماندلا می‌پیوندد. کار داوطلبانه برای مردم و سیاره زمین در جوهره روز جهانی نلسون ماندلا نهفته است. موضوع این روز «اقدام کنید، به تغییر الهام بخشید» بدین معنی است تا خانواده انسانی برای ایجاد جهانی صلح‌آمیز، پایدار و برابر بسیج شود. به کودکی آموزش دهید، گرسنه‌ای را سیر کنید، مکانی را پاک کنید یا به محیط زیست اهمیت دهید. برای خدمت در بیمارستان یا مرکز خدمات اجتماعی داوطلب شوید. بخشی از نهضت ماندلا برای تبدیل جهان به مکانی بهتر باشید. این بهترین تکریم انسانی خارق‌العاده است که با عقیده استوار خود بر عدالت و برابری انسانی نشان داد چگونه یک انسان می‌تواند تغییر ایجاد کند. اجازه دهید از الگوی یک عمر زندگی نلسون ماندلا و فراخوان وی در راستای تلاش به منظور ایجاد جهانی بهتر برای همه مردم دست برنداشته و تلاش کنیم تا همچنان الهام‌بخش همگی ما باشد.»

در انتهای این مراسم، وزیر ارشاد و نماینده سازمان ملل متحد تابلوی یادبودی برای نلسون ماندلا را امضا کردند.

همچنین در پایان، حاضران به احترام عباس کیارستمی ایستادند و یک دقیقه سکوت کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز