نشست جشنواره تئاتر رضوی

جشنواره رضوی قابلیت جریان سازی دارد/ رونمایی از ۱۲ نمایش رادیویی

۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۱۵:۴۷:۱۸
کد خبر: ۴۳۹۵۹۷
جشنواره رضوی قابلیت جریان سازی دارد/ رونمایی از ۱۲ نمایش رادیویی
محمود عزیزی دبیر جشنواره تئاتر رضوی در نشست رسانه ای این رویداد با اشاره به تاثیرگذاری این جشنواره عنوان کرد جشنواره تئاتر رضوی قابلیت تبدیل شدن به اتفاقی جریان ساز را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، نشست رسانه ای یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی صبح امروز دوشنبه ۱۱ مردادماه با حضور محمود عزیزی دبیر جشنواره و سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای نشست جعفری با اشاره به دهه کرامت عنوان کرد: مردم به صورت خودجوش دهه کرامت را که اول تا دهم ذی القعده و ما بین تولد حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) است، نامگذاری کرده اند و دستگاه ها و نهادهای فر هنگی فعالیت های مختلفی را در این دهه برنامه ریزی می کنند که یکی از برنامه هایی که وزارت ارشاد تدارک دیده است برپایی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است.

 

تجلیل از پدیدآورندگان آثار هنری در جشنواره امام رضا (ع)

وی ادامه داد: این جشنواره با دو هدف برگزار می شود؛ ابتدا اینکه با بهره گیری از قابلیت های هنری، استفاده از ظرفیت هنرمندان و دلدادگی های آنها به ساحت حضرت رضا (ع)، تلاش می کند از مسیر فرهنگ و هنر، ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی را تقویت کند. دومین هدف جشنواره نیز تجلیل از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری که مرتبط با فرهنگ رضوی هستند، است. در واقع یکی از رسالت های این جشنواره شناسایی هنرمندان و تجلیل و تقدیر از آنهاست.

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) یادآور شد: جشنواره امام رضا (ع) در ۳۱ استان کشور برگزار می شود که هر استان بین یک تا ۱۰ برنامه در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری و مطبوعاتی دارد. در بخش بین الملل نیز به همین منوال است و امسال چهاردهمین دوره این رویداد در ۷۷ کشور برگزار می شود که این جشنواره از ۱۴ مرداد ماه و همزمان با دهه کرامت به مدت ۱۰ روز برپا خواهد شد.

جعفری با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا (ع) دارای ۸۴ شاخه در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری است، عنوان کرد: دبیرخانه هر کدام از زیرمجموعه های این جشنواره در استان ها شکل می گیرد اما فراخوان به صورت سراسری اعلام می شود همچنین در کنار هر برنامه اتاق فکری، علمی و هنری نیز تشکیل می شود تا به ارتقای برنامه ها کمک کند.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: یکی از ۸۴ شاخه جشنواره امام رضا (ع) جشنواره تئاتر رضوی است که معتقدم یکی از موثق ترین جشنواره ها در حوزه تئاتر کشور به حساب می آید و امسال این جشنواره قرار است در خراسان شمالی و در شهر بجنورد برگزار شود که بر همین اساس و علاقه مردم به این جشنواره، سالن نمایشی احداث شده تا بجنورد بتواند در سال های دیگر نیز میزبان این جشنواره باشد.

در بخش بعدی این نشست رسانه ای محمود عزیزی دبیر جشنواره بیان کرد: از اسفند ماه ۹۴ تاکنون دوستان بسیاری در کنار ما حضور داشتند که از آنها سپاسگزارم. ما همیشه مشکل مالی داریم اما سعی می کنیم با آن کنار بیاییم ولی نکته جالب و تاثیرگذار برای من همراهی و همدلی هنرمندان با وجود داشتن مشکلات مالی بود. خوشبختانه اخلاق رضوی به گونه ای دارد در متون شرکت کننده در جشنواره رضوی متجلی می شود که این اتفاق می تواند آغاز یک جریان تاثیرگذار به یاد ماندنی باشد.

 

جشنواره تئاتر رضوی قابلیت تبدیل شدن به رویدادی جریان ساز را دارد

وی متذکر شد: واقعیت این است که ما در ۳۷ سال گذشته هیچ جریان سازی فرهنگی، هنری نداشتیم و همیشه افراد بودند که تاثیرگذار بودند در حالی که معتقدم اگر روی جشنواره رضوی خوب برنامه ریزی شود در آینده از این جشنواره می توان به عنوان رویدادی جریان ساز نام برد.

جعفری نیز درباره لزوم آسیب شناسی جشنواره و انتقال جشنواره نمایشنامه نویسی رضوی به بجنورد بیان کرد: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مساله آسیب شناسی جشنواره است که خوشبختانه شورایی زیر نظر آقای کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد راه اندازی شده که این شورا حمایت بسیار جدی از جشنواره می کند و در جلسات این شورا نکاتی مورد بررسی قرار می گیرد که در برگزاری این رویداد تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: به عنوان نمونه اینکه کدام جشنواره ها دیگر اشباع شده اند و باید چه سرنوشتی پیدا کنند و اینکه لازم است جشنواره ای از شهری به شهر دیگر انتقال یابد در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد. در همین راستا به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تئاتر رضوی به نقطه ای رسیده که باید با جشنواره نمایشنامه نویسی قزوین تلفیق شود به این ترتیب امسال جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر رضوی در هم ادغام شده و در بجنورد برگزار می شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس در قزوین نیز به جای جشنواره نمایشنامه نویسی جشنواره رسانه های دیجیتال برگزار می شود. همچنین باید عنوان کنم که جشنواره تئاتر رضوی مورد حمایت وزارت ارشاد است و دولت از آن حمایت می کند بر همین اساس مدیریت اجرایی جشنواره را مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بر عهده دارد و آقای مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز از جشنواره حمایت بسیاری می کند.

عزیزی نیز در پایان این نشست رسانه ای عنوان کرد که نمایش های آیینی و سنتی در جشنواره فراموش نشده اند اما با توجه به حال و هوای جشنواره و فضای بجنورد به اجرای نمایش های پرده خوانی و نقالی در جشنواره بسنده شده است.

 

رونمایی از یک بسته صوتی

در انتهای این نشست نیز از یک بسته صوتی شامل ۱۲ نمایش رادیویی با مضامین رضوی و به کارگردانی ایوب آقاخانی رونمایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز