«صبا» برنامه‌های تولیدی خود را معرفی کرد

۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۱۵:۰۲:۳۸
کد خبر: ۴۴۳۳۱۵
«صبا» برنامه‌های تولیدی خود را معرفی کرد
رییس مرکز صبا بیان کرد که اولین بازی رایانه ای تولید شده توسط این مرکز از مهرماه رونمایی می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا، صبح امروز نشست رییس مرکز صبا با اصحاب رسانه به منظور معرفی برنامه‌های تولیدی این مرکز برگزار شد.

مرتضی شمسی رییس مرکز صبا با تبریک روز خبرنگار درباره تولیدات مرکز صبا بیان کرد: در سیاست‌های جدیدی که برای این مرکز در نظر داریم، قصد داریم به سمت تولیدات صنعتی حرکت کنیم و بیشتر به موضوعات خاص و با کیفیت که جنبه آموزشی هم داشته باشد، بپردازیم. یکی دیگر از اهداف ما تولید در سطح بین‌الملل است تا برای بازار جهانی هم فرصتی فراهم کنیم. آنچه که صدا و سیما و مرکز صبا به آن توجه می‌کند، بحث جوانمردی است که قرار است در قالب پروژه‌ای بزرگ به زودی از آن رونمایی شود و هدف آن هویت‌بخشی به اصول و فنون جوانمردی است.

وی افزود: یکی دیگر از آثار تولید شده این مرکز «روباه و خروس» نام دارد که از اول مهرماه سه قسمت ابتدایی آن آماده نمایش می‌شود. البته باید این نکته را یادآور شوم که معمولاً هر فصلی از انیمیشن‌های صبا در قالب ۱۳ قسمت به تلویزیون ارائه شده و روی آنتن می‌رود ولی «روباه و خروس» از این قاعده مستثنی است و به بحث آماده شدن هر قسمت، آن را پخش می‌کنیم. این انیمیشن در فضایی شاد و آموزنده برای تمامی سنین تعریف شده است.

شمسی بیان کرد: از تولید «ماهی بادکنکی» که ۱۳ قسمت آن قبلاً روی آنتن رفت، سری دوم هم به پایان رسیده و به زودی به پخش خواهد رسید. «کیخان» از دیگر محصولاتی است که در حوزه نوجوان با نگاه آموزشی و هشدار درباره بعضی از موضوعات اجتماعی در حال تولید است. «سینا» و «یوز ایرانی» دیگر محصولاتی است که با توجه به بحث محیط‌زیست و معرفی اقلیم و گونه‌های جانوری ایرانی تولید خواهد شد.

«شکرستان» عروسکی شد

در ادامه این نشست عبدالرضا عالی‌زاده مدیر گروه فیلمنامه صبا درباره تولید مجموعه «شکرستان» گفت: یکی از تصمیماتی که برای این اثر گرفتیم، تولید کار عروسکی است. پیش از این مرکز صبا به بخش عروسکی توجه داشت اما به دلایلی مدتی از فعالیت بازماند و ما قصد داریم بعد از این با تولید مجموعه عروسکی «شکرستان» در این حوزه دوباره فعالیت کنیم.

وی درباره ساخت قالب انیمیشن «شکرستان» نیز توضیح داد: فیلمنامه و استوری‌برد به تصویب رسیده و از ابتدای ماه جاری مرحله انیمیت شروع به کار کرده است. امیدواریم با تلاش دوستان در این گروه، فیلم سینمایی آن را هم به جشنواره برسانیم. برای بخش تلویزیونی، فیلمنامه به طور کامل بازخوانی شده و در مرحله نهایی تنظیم کنداکتور هستیم.

شخصیت‌های جدید از راه می‌رسند

عالی‌زاده اظهار کرد: مخاطبان ۹۰ درصد شخصیت‌هایی که در «شکرستان» سری جدید وجود دارند از قبل می‌شناسند و ۲۰ درصد از شخصیت‌ها به تازگی خلق شده‌اند. در این مجموعه ۵۰ قسمتی که قرار است از تلویزیون پخش شود، نیاز به شخصیت‌هایی جدید داشتیم که با توجه به موضوعات روز جامعه، حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشیم.

وی همچنین توضیح داد: بخشی دیگر از تولید «شکرستان» به انیمیشن‌های دو دقیقه‌ای می‌پردازد که به عنوان میان‌برنامه در لابلای آثار پخش شده تلویزیونی نمایش داده خواهند شد. تاکنون بیش از ۱۰۰ قسمت نهایی شده و با پخش مکرر از رسانه ملی، این برند جای خود را بین مردم باز می‌کند.

مدیر گروه فیلمنامه صبا بیان کرد: سجاد افشاریان نویسنده فیلمنامه‌ سینمایی «شکرستان» ساخته محمدرضا فخاری‌زاده است و به عنوان سرپرست نویسندگان در تولید مجموعه عروسکی به کارگردانی فؤاد صفاریان‌پور این اثر حضور دارد که تاکنون ۱۰ قسمت آن نهایی شده و باقی در حال نگارش است. در بخش انیمیشن‌های دو دقیقه‌ای افراد مختلفی به عنوان نویسنده با ما همکاری می‌کنند.

بخش خصوصی حذف نمی‌شود

در ادامه مرتضی شمسی با اشاره به اینکه مرکز صبا بدون بخش خصوصی قادر به ادامه فعالیت نیست، بیان کرد: صنعت انیمیشن اگر به ۱۰۰ واحد تقسیم شود، ۹۵ درصد آن در مرکز صبا به تولید می‌رسد و ۵ درصد گروه‌هایی هستند که خارج از این مجموعه کار می‌کنند. این ۹۵ درصد تمام فعالیت‌هایش را به بخش خصوصی واگذار کرده و رابطه و تعامل ما کاملاً شراکتی و دوسویه است.

وی همچنین در معرفی سایر تولیدات این مرکز گفت: یکی از طرح‌هایی که در آینده نزدیک اجرا خواهد شد، «کشتی‌گیران» است، این انیمیشن برای مخاطب نوجوان تعریف شده و با نگاهی ایرانی ـ اسلامی به ورزش ملی می‌پردازد. رقابت‌های شخصیت‌های این مجموعه از سطح محلی تا بین‌المللی قرار است با تکنیک سه بعدی در ۱۰۰ قسمت به نمایش درآید که تاکنون ۲۰ قسمت آن نگارش شده است.

رییس مرکز صبا افزود: «پرواز تا بی‌نهایت» از دیگر پروژه‌های مدنظر ماست که با نگاهی آینده‌پژوهی، مقابله قدرت ایران با بحران جهانی را به تصویر می‌کشد. قصه این انیمیشن درباره تیم جوانی است که در یک اسکادران هوایی خدمت می‌کند و مقاومت‌شان در جلوگیری از تهاجم دشمن ستودنی است. این شخصیت‌ها قهرمانان آینده کودکان ما هستند که در ۳۰ قسمت با تکنیک سه‌بعدی به نمایش درخواهند آمد.

شمسی ادامه داد: «خانواده دانا» در حوزه بانوان ساخته می‌شود که قهرمان آن دختر جوانی است و قرار است سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را ترویج کند. البته این انیمیشن فعلاً با نام «ریحانه» نگارش می‌شود و تکنیک دوبعدی کامپیوتری برای آن تعریف شده است.

پرداختن به برادران آل بویه در انیمیشن «سه برادر»

وی تصریح کرد: «سه برادر» یکی دیگر از طرح‌های ما است که به زندگی برادران آل‌بویه مؤسس اولین حکومت شیعی می‌پردازد و تاکنون ۲۰ قسمت آن به نگارش درآمده است.

رییس مرکز صبا همچنین توضیح داد: «روباه و خروس»، «جوانمردان»، «یوز ایرانی»، «سینا» و «ریحانه» آثاری هستند که قابلیت برند شدن و تولید سینمایی دارند و ما در نظر داریم برای رسیدن به قله انیمیشن که همان اکران سینمایی است، با بخش خصوصی وارد مذاکره شویم.

شمسی با اشاره به اینکه تمامی آثار انیمیشن تلویزیونی در ۱۰۰ قسمت تعریف شده است، گفت: این ۱۰۰ قسمت در فصل‌های مختلف که هر کدام شامل ۱۳ قسمت است، به تلویزیون ارائه می‌شود. همکاری ما با بخش خصوصی به این شکل است که از شرکت‌های مختلف تقاضا می‌کنیم تکنیک‌ها، نمونه‌ کار، سابقه و قیمت مورد نظرشان را به علاوه زمانبندی تولید به ما ارائه دهند و بعد از بررسی در جلسات مختلف، در صورت نتیجه همکاری‌مان را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تقریباً یک سال است که فعالیت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را آغاز کردیم و طبق برنامه‌ریزی با شروع سال تحصیلی، بازی رایانه‌ای «تاریخ از این ور» را با شروع فصل مدرسه به بازار عرضه خواهیم کرد. در فاز اول تصمیم‌مان به تولید ۲۰ بازی از محصولات مرکز صبا است. البته در حال حاضر این بازی‌ها برای نصب روی گوشی‌های اندروید طراحی شده است.

شمسی همچنین با اشاره به اینکه انیمیشن «روباه و خروس» یک پرش تولیدی در تکنیک و زیبایی‌شناسی حساب می‌شود، گفت: این اولین تولید ما در حوزه انیمیشن صنعتی است. قرار است هر ماه سه قسمت در مجموع ۲۱ دقیقه تولید شود و به پخش تلویزیونی برسد. خوشبختانه بازارهای خارجی تمایلشان را به مشارکت در تولید این آثار نشان داده‌اند و ما قصد داریم دهه فجر پخش سری اول آن را رونمایی کنیم.

رییس مرکز صبا اظهار کرد: در رابطه با مرحله موسیقی نیز قصد داریم از نواهای محلی و موسیقی مقامی استفاده کنیم تا با دوری از آثار غربی و استفاده از ظرفیت‌های ملی کاری جذاب و درخور ارائه دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز