در نخستین نشست خبری جشنواره فیلم سلامت مطرح شد

بزرگداشت «پوران درخشنده» و «رامبد جوان» در جشنواره فیلم «سلامت»

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۲:۴۶:۲۱
کد خبر: ۴۴۶۰۷۷
بزرگداشت «پوران درخشنده» و «رامبد جوان» در جشنواره فیلم «سلامت»
نخستین نشست خبری جشنواره فیلم سلامت با حضور رئیس این جشنواره و دبیر این جشنواره برگزار شد و راجع به ابعاد برگزاری این جشنواره سخنانی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست خبری اولین جشنواره فیلم سلامت با حضور دکتر هادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت و دکتر داروغه زاده دبیر این رویداد سینمایی صبح امروز-دوشنبه ۲۵ مرداد ماه- در ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدعلی حجازی مدیر روابط عمومی جشنواره اظهار کرد: من همیشه مخالف برگزاری جشنواره بوده ام. اما وقتی صحبت های مسئولین را درباره دغدغه های سلامتی و مشکلات این حوزه در جامعه شنیدم، احساس کردم ما باید در هر جایگاهی تلاش کنیم سطح اگاهی مردم را در بخش های مربوط به سلامت جسمی و روانی بالا ببریم.

وی در ادامه از دکترهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و دکتر ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم سلامت دعوت به سخنرانی کرد.

دکتر هادی ایازی در ابتدای این نشست گفت: نخستین جشنواره فیلم سلامت به این بهانه برگزار می شود تا بتوانیم بین جامعه هنری و موضوع سلامتی که دغدغه همیشگی آحاد مردم است ارتباط برقرار کنیم. این واقعیت وجود دارد که اگر مساله سلامت و اصلاح سبک زندگی را بخواهیم در جامعه مطرح کنیم باید از هنر و اصحاب آن کمک بگیریم.

وی افزود: شاید در گذشته اقداماتی در حوزه فرهنگی و هنری با موضوع سلامت صورت گرفته باشد که تعداد آن ها این مدعا را تایید می کند. اما من معتقدم باید بیش از این از هنرمندان برای طرح مساله سلامت در جامعه استفاده کرد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: نزدیک به ۵۰ درصد از مرگ و میرهای امروز به واسطه بیماری های قلبی است و آنچه باعث افزایش آمار مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ها می شود شایان بررسی است. مردم باید قند نمک و چربی کمتری را استفاده کنند. این رعایت های ساده را می توان در هنر مورد تاکید قرار داد.

ایازی یاداور شد: همچنین در یکی از جلسات شورای فرهنگی وزارت بهداشت مطرح شد که در دهه اول بعد از انقلاب و شکل گیری جشنواره فیلم هر 10 سال ۱۰ فیلم برتر انتخاب شد. فهرستی را تهیه کردیم تا بررسی کنیم در فیلم ها کدام نقش ها و در چه تعداد از آن ها از دخانیات استفاده کرده اند. در دهه های دوم و سوم و در مجموع ۳۰۰ فیلم مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این بود که در دهه دوم نسبت به دهه اول میزان مصرف دخانیات بین مردان ۲ برابر و در خانم ها ۴ برابر افزایش یافته است و در دهه سوم خانم ها ۱۰ برابر و آقایان ۴ برابر نسبت به دهه دوم از دخانیات استفاده کرده اند.

به گفته وی، سرطان ریه بسیار از مصرف دخانیات متاثر و از این دست نمونه ها بسیار است.

ایازی با اشاره به ضرورت ارتباط هنر و نظام پزشکی بیان کرد: هنرمند باید کمک کند دغدغه های نظام سلامت و مردم برطرف شود. در دوران مدیریت جدید نظام پزشکی، شورای فرهنگی سلامت راه اندازی شد که ۶۶ جلسه تاکنون برگزار کرده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از اقداماتی که امروزه در ارتباط با سلامت شاهد آن هستیم از مصوبات آن جلسه است. به عنوان مثال سریال در حال پخش «پریا» یکی از آن هاست که بسیاری از تابوها در تلویزیون را در حال حاضر مطرح می کند. ما در جامعه ۷۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز داریم که اگر رفتارهای درستی در جامعه نداشته باشند ممکن است دیگران را هم مبتلا کنند.

 

تقدیر از پوران درخشند و رامبد جوان

دکتر داروغه زاده دبیر اولین جشنواره فیلم سلامت نیز در نشست خبری این رویداد سینمایی با اشاره به تقدیر از پوران درخشنده و رامبد جوان به عنوان دو سینماگر ایرانی فعال در حوزه سلامت گفت: جشنواره فیلم سلامت گامی موثر در تحقق فرهنگ سلامت است.

وی اظهار کرد: نخستین جشنواره ملی فیلم سلامت با هدف ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به سلامت فرد، محیط، آشنایی هنرمندان با موضوعات سلامت از اول تا 5 شهریور در پردیس چارسو برگزار خواهد شد. 

مدیر موسسه آوای هنر سلامت ادامه داد: متاسفانه سالانه هزینه های بسیاری در کشور صرف درمان می شود و تلقی مردم از سلامت تنها بروز یک بیماری و چگونگی درمان آن است. سینما و تلویزیون به عنوان دو رسانه پرنفوذ می توانند در این زمینه فرهنگسازی کنند و وزارت بهداشت این جشنواره برگزار می کند تا در درجه اول بدانیم چند فیلم به حوزه سلامت با چه رویکردی پرداخته اند. جشنواره فیلم سلامت محملی است برای این که فیلمسازان دغدغه مند درباره سلامت را با کارشناسان این حوزه آشنا کنیم و انشالله بتوانیم شاهد تولید آثار بهتری در سال های آینده باشیم که به ارتقای سطح کیفی آثار کمک کند.

وی یادآور شد: این جشنواره که موسسه آوای هنر سلامت برگزارکننده آن است در بخش های سینمایی به مدیریت علیرضا رضاداد، مستند و کوتاه به مدیریت جعفر صانعی مقدم،  نماهنگ و تیزر به مدیریت شهرام مکری، سریال های داستانی و فیلم های تلویزیونی به مدیریت رحمان سیفی آزاد، برنامه های تلویزیونی و گزارش های خبری به مدیریت دکتر رضا پور حسین و بخش دانشجویی به مدیریت دکتر حسام الدین علامه برگزار خواهد شد.

داروغه زاده با اشاره به آثار پذیرفته شده در بخش های مختلف عنوان کرد: در بخش سینمایی 24 اثر، مستند 39 اثر، فیلم کوتاه 35 اثر، نماهنگ و تیزر 20، سریال های داستانی 12 اثر، فیلم های تلویزیونی 25 اثر، برنامه های تلویزیونی و گزارش های خبری: 92 اثر و دانشجویی 83 اثر انتخاب شد.

وی همچنین از حمایت تلویزیون از جشنواره فیلم سلامت خبر داد و یادآور شد: با شبکه سه و شبکه چهار سیما مذاکره کرده ایم که تله فیلم های منتخب جشنواره از آن ها پخش شود. فیلم های کوتاه و مستند نیز از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت.

دبیر نخستین جشنواره فیلم سلامت در ادامه داوران بخش های مختلف جشنواره را بدین شرح معرفی کرد:

*سینمایی: رضا میرکریمی، فرشته طائر پور، فریدون جیرانی، علی معلم، دکتر رفیعی فر

*مستند: امید روحانی، ارد عطار پور، محمد حسین مهدویان، مجید برزگر و دکتر محمد کیاسالار

*فیلم کوتاه: امید روحانی، ارد عطار پور، محمد حسین مهدویان، مجید برزگر و دکتر محمد کیاسالار

*سریال های داستانی: محمدرضا فروتن، داوود میرباقری، حسن بشکوفه، کمال تبریزی و دکتر محمد اسلامی

*فیلم های تلویزیونی: محمدرضا فروتن، داوودمیرباقری، حسن بشکوفه، کمال تبریزی و دکتر محمد اسلامی

*دانشجویی: فرهاد توحیدی، شهرام مکری، عزیزالله  حاجی مشهدی، شهاب اسفندیاری و حسام الدین علامه.

وی با تاکید بر حضور یک کارشناس پزشکی در جمع هیات داوران هر بخش جشنواره بیان کرد: در هر بخش داوری یکی از کارشناسان وزارت بهداشت حضور دارند. زیرا به لحاظ علمی این تاکید وجود دارد که فیلم ها پیام درستی داشته باشند و آن را به مخاطبان منتقل کنند.

به گفته وی، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه سوره، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی آثار خود را در بخش دانشجویی به جشنواره ارائه کرده اند.

داروغه زاده در ادامه به همکاری جشنواره سلامت با موسسات مختلف اشاره کرد و افزود: صدا و سیما، موسسه تصویر شهر، انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و خانه سینما از همراهان جشنواره فیلم سلامت هستند. همچنین جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز قول های مساعدی برای همراهی با جشنواره سلامت داده است.

وی به همکاری انجمن ها و سازمان های مردم نهاد همچون دیابت ایران با جشنواره فیلم سلامت اشاره کرد و گفت: نهادهای دیگری همچون سازمان انتقال خون، انجمن پیوند اعضا، کمپین بدسرپرست تنهاتر است، بنیاد بیماری های خاص و انجمن اوتیسم و ام.اس نیز از دیگر همراهان ما در ایام برگزاری جشنواره سلامت خواهند بود.

مدیر موسسه آوای هنر سلامت همچنین با تقدیر از همراهی صدا و سیما با جشنواره سلامت عنوان کرد: با حمایت تلویزیون شاهد نمایش فیلم های منتخب در زمان برگزاری جشنواره از شبکه های 3، 4، سلامت، آموزش و مستند خواهیم بود.

 

داروغه زاده با اشاره به نقد و بررسی برخی آثار سینمایی در ایام برگزاری جشنواره یادآور شد: نشست این آثار به طور مشترک با حضور با فیلمسازان و کارشناسان حوزه سلامت برگزار خواهد شد. 

وی در ادامه با تقدیر از فیلمسازانی که در زمینه سلامت در سینمای ایران فعالیت کرده اند به بزرگداشت پوران درخشنده در نخستین جشنواره فیلم سلامت اشاره کرد و گفت: این فیلمساز سالیان سال با ساخت آثاری همچون پرنده کوچک خوشبختی، رابطه، شمعی در باد، هیس دخترها فریاد نمی زنند و بچه های ابدی همواره درباره سلامت جامعه به صورت دغدغه مند فیلم ساخته و در این زمینه تلاش های بسیاری کرده است.

دبیر جشنواره سلامت تاکید کرد: علاوه بر تقدیر از زحمات پوران درخشنده از رامبد جوان نیز به دلیل ایجاد نشاط و شادمانی در میان مردم و کمک به ارتقاء سلامت روان جامعه در این جشنواره تقدیر خواهد شد.

داروغه زاده اظهار امیدواری کرد برگزاری این جشنواره گامی موثر در حساس کردن جامعه به مسئله سلامت و تحقق فرهنگ پیشگیری قبل از درمان باشد.

وی همچنین با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر اینکه «جوان نمی توان ماند اما سالم...» چرا تصریح کرد: توجه به سلامتی فردی که موجب کاستن از هزینه های سلامت جامعه می شود کمتر دیده شده و امیدوارم با مشارکت و اظهار نظر اهالی فرهنگ و هنر در این باره، همه بتوانیم دولت را در اجرای بخش های بعدی طرح سلامت یاری کنیم.

 

پرسش و پاسخ

معاون اجتماعی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره فیلم سلامت در ادامه به پرسش اهالی رسانه درباره این رویداد پاسخ دادند.

دکتر ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری درباره حمایت های وزارت بهداشت از آثار سینمایی و تلویزیونی گفت: وزارت بهداشت با راه اندازی معاونت اجتماعی، شورای سلامت و موسسه آوای هنر سلامت نداشت که موضوع سلامتی را در حوزه های فرهنگی و هنری دنبال می کند، در زمینه ارتقای سطح سلامتی در جامعه ساختار سازی کرده است.

وی همچنین درباره سوتفاهمات میان پزشکان و هنرمندان بر سر درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی بیان کرد: نباید اجازه داد بین جامعه هنری و پزشکی زاویه ای ایجاد شود. دکتر هاشمی در طول بستری بودن آقای کیارستمی ۶ بار به عیادت ایشان رفتند و متاسفانه ایشان از بین ما رفتند و به نظر من رسانه ها باید مانع از ایجاد این اختلاف شوند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تاکید کرد: هم جامعه پزشکی و هم جامعه هنری متوجه این مساله شدند و جلسات متعددی بین هنرمندان و پزشکان برگزار شد و در آینده نزدیک نتیجه بررسی و پیگیری تیم ۳۰ نفره اعلام می شود و هر شخصی قصوری درباره این ضایعه کرده باشد مجازات شده و مردم در جریان آن قرار می گیرند.

ایازی با اشاره به ساختارسازی برای پیگیری موضوعات سلامت محور در سینما گفت: در گذشته وزارت بهداشت معاونت اجتماعی و شورای سلامت و موسسه آوای هنر سلامت نداشت که موضوع سلامتی را در حوزه های فرهنگی و هنری دنبال کند. با توجه به این که این ساختار اکنون شکل گرفته است، قطعا در ادامه شاهد آثار درخوری در این باره خواهیم بود.

وی درباره شکسته شدن تابوی طرح ایدز در تلویزیون و تابوهای حضور اهالی رسانه و فیلمسازان در فضای بیمارستان ها گفت: مدیران فرهنگی و هنری اکنون به این نتیجه رسیده اند که باید اطلاعات درست به مردم داد. درباره حضور در بیمارستان باید گفت که بیمار حقوقی دارد که باید به آن قائل بود. متاسفانه پیش تر اتفاق افتاد که برخی از بیماران و خانواده هایشان از انتشار برخی تصاویر از روند درمانی گلایه کرده بودند. اما قرار است سازو کاری ایجاد شود تا خبرنگاران و فیلمسازان در آن چارچوب ها در بیمارستان ها حضور یابند.

ایازی از امضای تفاهمنامه ای میان وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی در موضوع امنیت غذایی خبر داد و خاطر نشان کرد: این تفاهم برای فرهنگسازی از جمله پهن شدن سفره های سالم غذایی صورت گرفت. از این کارهای نمادین باید در وزارت بهداشت ادامه یابد و سازوکارهای آن در همکاری با شهرداری تهران و سازمان های مربوط ایجاد شود. غذای سالم یعنی از میزان روغن، قند و نمک کمتری در آن استفاده شده باشد و این عادات غذایی باید برای مردم توسط رسانه ها و هنر فرهنگسازی شود.

ایازی همچنین با اشاره به برخی آمارهای تکان دهنده درباره بیماری ها خاطرنشان کرد:در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار منتظر اهدای عضو هستند. روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر بی توجهی فوت می کنند. در سال ۸۳ رضایت خانواده ها برای اهدای عضو ۵ درصد بوده و طی اقدامات فرهنگی 10 سال اخیر بعد از آن مثل برگزاری جشن نفس این رضایتمندی به ۷۰ درصد افزایش یافته است که یک دستاورد مهم و بزرگ است.

 

معاون اجتماعی وزیر بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه جامعه هنری ما را در تحقق این هدف همراهی کرد. در موضوع سرطان ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به وجود دارد و هر سال ۹۰ هزار نفر به این آمار اضافه می شوند. اما می توان این میزان را کاهش داد.

به گفته ایازی، در گذشته از هر ۴۰۰ تولد یک بیمار مبتلا به اوتیسم معرفی می شد اما این آمار امروزه نسبت ۱ به ۶۰ یافته است. بنابراین ضروری است که دلایل و راهکارهای برخورد با این بیماری اطلاع رسانی شود و خوشبختانه سازوکار حمایتی این اتفاق در وزارت بهداشت ایجاد شده است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درباره لزوم بررسی سلامت روان و ارتقای آن در جامعه توضیح داد: اکنون 6/23 درصد بنا بر بررسی ها مردم جامعه نشانه هایی از احتمالا ابتلا به بیماری های روانی در درجات مختلف هستند.

وی ادامه داد: البته بیماری حاد روانی کمتر از یک درصد است. در وزارت بهداشت کمیته اختلال روانی سلامت روان و رفتارهای پرخطر با ۵ کارگروه زیرمجموعه ایجاد شده است. این کارگروه چگونه شاد زیستن و راهکارهای شادی بخش را پیگیری می کنند و اساسا رامبد جوان با همین هدف مورد تقدیر قرار می گیرد.

ایازی درباره میزان پرداختن به گروه سنی کودکان در این جشنواره گفت: ۸ سال ابتدایی زندگی اهمیت زیادی دارد و ۱۰۰ روز اول زندگی از شکل گیری نطفه تا پایان دو سالگی اهمیت بیشتری دارد. هر چقدر خانواده در این مقطع به فرزند خود اهمیت بیشتری بدهند فرزند سالم تری خواهند داشت.

 

داروغه زاده دبیر جشنواره نیز درباره وضعیت نمایش فیلم ها در پردیس های منتخب جشنواره توضیح داد: نمایش فیلم های مستند و کوتاه در پریس های چارسو و رازی صورت می گیرد. همچنین نشست های تخصصی درباره موضوعاتی که فیلم ها به آن مرتبط هستند همراه با عوامل و کارشناسان حوزه سلامت برگزار می شود.

وی در پاسخ به این که آیا فیلم های منتخب در بسته هایی مجزا توزیع خواهند شد یا نه، بیان کرد: تهیه بسته هایی از این فیلم ها اگرچه پیشنهاد خوبی است. اما حقوق آن ها باید محفوظ باشد و شاید درباره آن توافق صورت بگیرد و این اتفاق انجام شود.

دبیر جشنواره در پاسخ به این که آیا جشنواره فیلم سلامت تمهیدی برای سفارش فیلمسازی دارد یا نه، توضیح داد: این جزو سیاست های وزارت بهداشت است. مثلا سریال «پریا» و مجموعه مستند خیرین سلامت توسط موسسه آوای هنر سلامت و وزارت بهداشت تولید شده است. اما جشنواره به خودی خود متولی این اتفاق نیست و وظیفه یک جشنواره موضوعی این است که فیلم های تولید شده را به نمایش و داوری گذارد.

داروغه زاده تاکید کرد: هدف این رویداد برجسته کردن موضوع است. شاید تاکنون دقت نشده باشد که فیلم های راه یافته به جشنواره از چه منظری به موضوع سلامت پرداخته اند. با این حال امید داریم بخشی از فیلم های سال آینده این جشنواره از کمک مادی و کارشناسی وزارت بهداشت برخوردار شوند.

وی از ادامه یافتن جشنواره در سال های آینده خبر داد و افزود: باید نقاط قوت و ضعف این دوره بررسی شود تا برای سال آینده و برگزاری دوره های آتی تصمیم گیری شود.

داروغه زاده به داوری برنامه های تلویزیونی حوزه کودک و نوجوان در جشنواره فیلم سلامت خبر داد و بر شعار جوان نمی توان ماند اما سالم چرا... تاکید کرد و گفت: تولد و مرگ در طبیعت و ذات بشر است. اما سالم زندگی کردن اکتسابی است و برای سالم زندگی کردن نیاز به اصلاح سبک زندگی مان داریم. ورزش کردن برای ما ایرانی ها از ضرورت های زندگی نیست و تغذیه سالم در دستور کارمان نیست. همیشه منتظر پزشک درمانگری هستیم که ما را از بیماری نجات بدهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز