کودتاهای امریکای لاتین در قاب دوربین فیلمسازان

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۹:۴۱:۳۴
کد خبر: ۴۵۰۵۲۳
کودتاهای امریکای لاتین در قاب دوربین فیلمسازان
سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان با نمایش آثار فیلمسازان کشورهای مختلف در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که در بخش اول خود با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان برگزار می‌شود، در دومین روز خود هم از ساعت 11 الی 22 در سالن سوره حوزه هنری، میزبان آثاری از فیلمسازان و چهره‌های سینمای ضدکودتای جهان است که این آثار به شرح ذیل می باشند.

«گمشده» (Missing)

فیلم بلند «گمشده» به کارگردانی «کاستا گاوراس» (Costa Gavras)، بر اساس داستانی واقعی است که به ماجرای روزنامه‌نگار امریکایی می‌پردازد که برای ملاقات با همسرش به کشور شیلی می‌رود اما با وقوع کودتای نظامی «پینوشه» که از طرف دولت امریکا حمایت می‌شود، توسط نیروهای نظامی دستگیر می‌شود و دیگر باز نمی‌گردد. این اثر در سال 1982 و در کشور امریکا تولید شده است.

 

«حکومت نظامی» (State of Siege)

فیلم سینمایی «حکومت نظامی»، دیگر اثر «کاستا گوراس» فیلمساز یونانی‌الاصل سینمای فرانسه است در سال 1972 میلادی ساخته شده است.

داستان این فیلم، از زمانی شروع می‌شود که چریک‌های چپ‌گرای توپامارو(جنبش آزادی‌بخش ملی اروگوئه) کنسول کشور برزیل و یک آمریکایی را گروگان می‌گیرند و از آن‌ها بازجویی می‌کنند. آنها معتقدند که این آمریکایی (مایکل سانتوره) در پوشش کارشناس سازمان همکاری‌های عمرانی، پلیس سیاسی اروگوئه را برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی و مردمی تعلیم می‌دهد و کنسول برزیل نیز عامل دیکتاتور وقت این کشور در اروگوئه است. جنبش آزادی‌بخش ملی اروگوئه با ارائه اسنادی اثبات می‌کند که دولت این کشور، صلاحیت ادامه حکومت را ندارد و بدین تریتب، دولت دست نشانده آمریکا در اروگوئه در آستانه سقوط قرار می‌گیرد.

«جزیره داسون10» (Dawson Isla10)

«جزیره داوسون 10»، یکی از آخرین آثار «میگل لیتین» است که بر اساس کتاب خاطرات «ایلا 10» از «سرجیو بیتار»، یکی از وزرای دولت «سالوادور آلنده»، رییس جمهور سابق این کشور تولید شده است. «سرجیو بیتار» از جمله یاران «آلنده» بوده است که بعد از کودتای «پینوشه» در اردوگاه کار اجباری «تیرا دل فوئگو» در جزیره داوسون که می‌توان آن را همانند زندان «گوانتانامو» امریکا دانست، زندانی می‌شود.

«میگل لیتین» این فیلم را در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹، درست ۳۶ سال پس از روزی که دولت قانونی «سالوادور آلنده» توسط کودتای «پینوشه» و با همکاری دولت امریکا سقوط کرد، منتشر کرد.

«قدرت و عجز» (Power and Impotenec)

مستند بلند «قدرت و ناتوانی» به کارگردانی «آنا ریکالده میراندا»، فیلمساز پاراگوئه‌ای، با به تصویر کشیدن پارادوکس‌های نظام‌های دموکراتیک امروزی، پشت پرده کودتای شبه‌نظامی علیه رییس‌جمهور کشورش را روایت می‌کند.

«قدرت و ناتوانی»، روایت چگونگی پیروز شدن «فرناندو لوگو» معروف به «اسقف فقرا» در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی پاراگوئه است که پس از 61 سال، به دیکتاتوری حزب حاکم در این کشور پایان می دهد اما در نهایت، در سال 2012 میلادی در یک کودتای شبه‌نظامی، از ریاست جمهوری این کشور، برکنار می‌شود.

گفتنی است برنامه‌های سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که امسال به صورت مستقل از بخش داخلی، برگزار می‌شود از ساعت 11 الی 22 است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار جشنواره را درسالن سوره حوزه هنری تماشا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز