کارگردان فیلم «من» در رادیو گفت‌و‌گو مطرح کرد:

فساد سیستماتیک جزو مضامینی است که در این فیلم وجود دارد

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۹:۵۸:۴۲
کد خبر: ۴۵۱۲۲۲
فساد سیستماتیک جزو مضامینی است که در این فیلم وجود دارد
برنامه «سینما معیار» ، با محوریت نقد و بررسی فیلم «من» با حضور محمدرضا وحیدزاده و امیرعباس صباغ به‌عنوان منتقد و سهیل بیرقی، کارگردان این فیلم از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو روی آنتن رفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، بیرقی درباره انتخاب لیلا حاتمی برای ایفای نقش اول این فیلم گفت: به اعتقاد من انتخاب لیلا حاتمی بیشتر از اینکه عجیب باشد، هیجان‌انگیز است چراکه بازیگری انتخاب شد که فاکتورهای بیرونی‌اش چندان با فاکتورهای بیرونی نقش شباهت ندارد. از ابتدا هم با تصویر ایشان این نقش را نوشتم.

وی درباره نقدهایی که درباره این فیلم نوشته شده مبنی اینکه این فیلم روایتی از فساد سیستماتیک در کشور است، عنوان کرد: چندان اهل طبقه‌بندی مضامین نیستم که بگویم این فیلم بر این اساس ساخته شده که فلان مضمون را منتقل کند. چیزی در ذهن نویسنده شکل می‌گیرد و آن ایده همیشه همراه اوست که آرام آرام تبدیل به فیلنامه و سپس فیلم می‌شود. بقیه جریان با مخاطب و منتقد است. بحث فساد سیستماتیک جزو مضامینی است که می‌تواند در این فیلم وجود داشته باشد، ولی این نیست که از ابتدا خواسته باشم فیلمی بسازم که در آن به این موضوع بپردازم.

در ادامه محمدرضا وحیدزاده درباره بازخورد مخاطبان نسبت به شیوه روایت و داستان‌گویی بیرقی در فیلم «من» گفت: فیلم «من» اصلا فیلم خوبی نیست. گویی در این فیلم با سالاد تصویر مواجه هستیم. انبوهی از چیزهای شگفت‌انگیز می‌بینیم که در پس آنها چیزی نیست. فیلم بیشتر از اینکه مخاطب را با خود همراه کند و برای او روایتی داشته باشد، روایتی عقیم است که بخش زیادی از آن برانگیختن حیرت مخاطب است. مخاطب در مواجهه با این فیلم بیشتر شگفت‌زده است و تا آخر برایش دلایل روشن نمی‌شود.  

وی افزود: شخصیت‌های این داستان از ابتدا بیشتر تیپ هستند و داستان از خلا آغاز شده و هیچ چیزی از گذشته این تیپ ارائه نمی‌شود. یکی از ضعف‌های مهم این فیلم گفتن است. فقط تا پاپان فیلم واگویه‌ای را می‌شنویم و معتقدم فیلم در پس این شگفتی‌هایی که در مخاطب ایجاد می‌کند، چیزی ندارد.

امیرعباس صباغ نیز در این نشست درباره فیلم «من» اظهار کرد: فیلم قطعا نکات مثبتی دارد و موافق نیستم فیلم بدی است. فیلمی می‌بینیم که یک بازیگر خلاف تمام کلیشه‌های ذهنی مخاطب نقش‌آفرینی کرده است. اتفاقی که درباره کاراکتر آذر با بازی لیلا حاتمی در فیلم می‌افتد، کلیشه‌زدایی است. بی‌تفاوتی که در کاراکتر آذر در تمام فیلم می‌بینیم با موضع فیلمساز همخوانی دارد. فکر می‌کنم خیلی خوب زنی را با یک‌سری ویژگی‌ها در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهد. این مورد از نکات مثبت فیلم است.

این منتقد گفت: قهرمان فیلم زنی است که کارهای مردانه‌ای انجام می‌دهد و با جلو رفتن داستان، تغییراتی در احساسات وی دیده می‌شود. شخصیتی که از پس هر کاری بر می‌آید باز هم بعد زنانگی‌ و احساساتش تلنگری می‌خورد و به سمت کاری که دوست دارد حرکت می‌کند. البته با پایان‌‌بندی فیلم کمی مشکل دارم، چون به‌نظر می‌رسد کمی با عجله انجام شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز