دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران:

بزرگترین چالش گردشگری موازی کاری میان نهادهاست

۱۳۹۵/۰۶/۱۰ - ۱۰:۲۸:۲۸
کد خبر: ۴۵۳۳۸۱
بزرگترین چالش گردشگری موازی کاری میان نهادهاست
برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع «بررسی طرح جامع گردشگری و چالش های آن» با حضور حمید درودیان(دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران)، ناصر رضایی(عضو پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی)، حسن گرامی(معاون دفتربرنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، حمید درودیان(دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران) در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" عنوان کرد: یکی از بزرگترین چالش های صنف گردشگری فقدان هماهنگی و موازی کاری بین نهادهاست. در حال حاضر شهرداری تهران ستاد تسهیل سفر و میراث فرهنگی نیز همین ستاد را دارد و این نوعی موازی کاری است.

در ابتدای این برنامه، رضایی (عضو پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی) در خصوص وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: گردشگری وابسته به سیاست های دولت در هر جامعه ای است و تفاوتی با دیگر کشورها ندارد. در دولت جدید رویکرد نسبت به گردشگری مثبت است و قدم های خوبی برداشته شده و همچنین تراز گردشگری بهبود پیدا کرده است و برنامه ها خوب بود. گردشگری به درآمد سرانه مردم بر می گردد و با افزایش درآمد سرانه، در سبد مصرف خانوار قرار می گیرد.

رضایی ادامه داد: بخش گردشگری یک فعالیت فرا بخشی است؛ یعنی نیازمند درگیری با دیگر نهادها مانند وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست، صداوسیما و وزارت راه و مسکن است. حدود 25 حوزه با گردشگری ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال راهنمایان گردشگری بیمه نیستند و بحث چگونگی ایجاد اطمینان خاطر و رفاه پیش می آید. برای هماهنگی این فعالیت ها نیازمند جلسات مختلفی هستیم اما در معاونت گردشگری می توانیم به اتفاق نظر برسیم.

وی با بیان اینکه کارهای موازی بسیار انجام می شود و این به دلیل فقدان شفافیت در تعاریف سازمانی است، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی وظیفه دارد مسائل و مشکلات جامعه را احصا کند.

در ادامه حسن گرامی(معاون دفتربرنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری) در پاسخ به این پرسش که آیا طرح جامع گردشگری داریم، عنوان کرد: اولین طرحی که روی آن بررسی شد، مربوط به دهه 1350 است. در آن زمان یک شرکت توریستی کارهای مقدماتی را انجام داد و مسیرهای ایران را در 13 جلد تدوین کرد و دستورالعمل هایی را برای بهبود گردشگری ایران توصیه کرد.

وی افزود: بعد از انقلاب سال 81 با کمک کمیسیون عمران سازمان ملل و سازمان جهانی جهانگردی دومین طرح پا به میدان گذاشت. هیأتی از این سازمان ها در ایران مستقر شدند و در یک برنامه 18 ماهه طرح جامع گردشگری را بررسی کردند.

معاون دفتربرنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: سومین اقدام برای تدوین طرح جامع گردشگری در دولت یازدهم بود. در دو طرح قبلی وظایف استان ها نادیده گرفته شده بود و قرار است در سومین ویرایش نواقص قبلی برطرف شود. برای این کار یک شورای راهبری مرکب از استادان دانشگاه، اشخاص حقیقی و معاون فرهنگی تشکیل می شود که تا به حال دو جلسه مشورتی داشتند و تصمیماتی می گیرند که چگونه طرح جامع گردشگری نوشته شود.

وی درباره عملیاتی شدن پژوهش ها گفت: برای اینکه تحقیقات را عملیاتی کنیم، به اتصالاتی مانند اعتبارات و تنظیمات و هماهنگی میان نهادها احتیاج داریم که معمولا در این رابطه با مشکل مواجهیم.

در ادامه، حمید درودیان(دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران) در خصوص طرح جامع گردشگری بیان کرد: یکی از بزرگترین چالش های صنف گردشگری فقدان هماهنگی و موازی کاری بین نهادهاست. در حال حاضر شهرداری تهران ستاد تسهیل سفر و گردشگری و میراث فرهنگی نیز همین ستاد را دارد و این نوعی موازی کاری است.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دسترسی بهتر به سایت این شبکه مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز