منوچهر شاهسواری:

هزینه برگزاری هجدمین جشن خانه ۶۰۰ میلیون تومان شد

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۱۱:۳۲:۵۳
کد خبر: ۴۶۴۸۱۳
هزینه برگزاری هجدمین جشن خانه ۶۰۰ میلیون تومان شد
صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه نشست خبری هیات مدیره خانه سینما در محل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای این نشست، ابراهیم مختاری با اشاره به گرامیداشت فعالیت های رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، گفت: در این دوره از جشن ۶ هزار نفر مراسم را تماشا کردند که این نشان دهنده استقبال بالای مردم از این جشن است. همچنین آیین نامه جشن خانه سینما با تغییراتی همراه شده است که احتمال لابی در آرا را کم می کند.

این عضو هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: امسال در تلاش هستیم تا آیین نامه جشن شکل تازه ای به خود بگیرد و هیات رئیسه ای برای جشن خانه سینما تشکیل شده است که اعضای آن شامل تشکل هایی که از جشن تندیس می‌گیرند، است. علاوه بر آن دبیرخانه دائمی جشن نیز تشکیل شده است و فعالیت های خود را آغاز می کند.

وی با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان گفت: تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش پیدا کرده و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامه ای که میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است. همچنین بیمه تکمیلی هنرمندان نیز در حال انجام است.

مختاری با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند که صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است. البته در کنار آن، خانه سینما با تشکیل کمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی قرار می دهد و با همکاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ می دهد.

وی با اشاره به بودجه خانه سینما توضیح داد: در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما کاهش و در کنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضا است.

مختاری گفت: یکی دیگر از فعالیت هایی که به تازگی انجام شده است، تصویب باشگاه کارورزان در خانه سینما است که افراد را با توجه به گرایش هنری که دارند، ساماندهی می کند. این باشگاه می تواند پل ارتباطی بین نورسیده ها و حرفه ای های سینما باشد. آیین نامه این تشکل نیز به زودی تدوین و به اطلاع می رسد.

در ادامه این نشست، شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.

وی افزود: ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی می‌کنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.

در ادامه نشست ابراهیم مختاری با اشاره به اساسنامه خانه سینما گفت: سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران است. گاهی می‌بینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می شود که ما این موضوع را مخل می دانیم چون امنیت را متزلزل می کند و این تزلزل باعث فرار سرمایه می شود و به دنبال آن تولید فیلم ها در بخش خصوصی کم می‌شود و به دنبال آن دولت پا به این عرصه می گذارد که با خود رانت هم به همراه می آورد. کوشش ما در جهت تامین این امنیت است به همین دلیل سعی می کنیم موضوعاتی را که باعث تنش می شود کم کنیم.

وی افزود: آمار فروش فیلم‌ها در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ صددرصد افزایش داشته است که حضور جوانان در این عرصه یکی از عوامل افزایش فروش است.

پروانه ساخت و نمایش باید برای همه نهادها محترم باشد

مختاری درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: ۲ موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت می تواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی کنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه می کنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است. این نشان می دهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی دهند. گویی مدیریت طایفه ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.

وی افزود: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکل ها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.

این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکل ها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.

مختاری در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلم‌های آنها رخ می دهد، توضیح داد: زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام می کند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.

صدور  کارت صنفی در سینما

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به صدور کارت صنفی برای اعضای خانه سینما توضیح داد: کارت صنفی با کارت اعضای خانه سینما کاملا متفاوت است و صدور آن نیازمند شرایط خاصی است. دریافت کارت صنفی به نسبت صدور کارت عضویت بسیار سخت است و فرد باید بر اساس شرایطی که در هر صنف توصیف شده است این کارت را دریافت کند.

محمدرضا مویینی نیز در ادامه با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر بیان کرد: در دولت قبلی رییس صندوق اعتباری هنر اعلام کرد کسانی که حرفه ای سینما هستند می توانند از طریق ارشاد به این صندوق معرفی شوند تا خدمات لازم را دریافت کنند. بخشی از سینماگران حرفه ای در آن دوره از سوی وزارت ارشاد به این صندوق معرفی شده اند که همچنان خدماتی را دریافت می کنند.

وی با اشاره به مطالبی که در برخی از نشریات علیه سینماگران منتشر می شود، توضیح داد: گاهی مطالبی در برخی از نشریات منتشر می شود که این نشریات آداب روزنامه نگاری را رعایت نمی کنند، اما آنها باید بدانند که خانه سینما از اعضای خود دفاع می کند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم که صدور بیانیه نمی تواند یک راهکار اصلی باشد.

مویینی ادامه داد: در همین راستا و در زمینه صدور پروانه نمایش فیلم و بعد از آن اشکال در اکران نیز خانه سینما همین برخورد را می کند. در این رابطه پیش از هر چیز صاحب اثر یا مالک حقوقی اثر باید اقدام قانونی انجام دهد. اگر خانه سینما در این زمینه با تاخیر ورود می کند به این دلیل است که شاید صاحب اثر در حال رایزنی برای حل مشکل است. در صورتی که صاحب اثر به جواب قانع‌کننده‌ای نرسد، می تواند به صنف خود اعلام کند و صنف پیگیری قانونی انجام دهد و بعد از آن خانه سینما به این امر ورود پیدا می کند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که هر لحظه بیانیه ای صادر کنیم. خانه سینما بسیاری از فعالیت ها و اقدامات خود را بدون اطلاع رسانی مطبوعاتی انجام می دهد.

ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما نیز تاکید کرد: برای حل مشکلاتی از این دست ما نیازمند حل مساله حق مولف در سینمای ایران هستیم البته در این مورد صحبت‌های بسیاری شده است، اما هیچ گاه نسبت به احقاق آن کاری صورت نگرفته است. هیات مدیره خانه سینما در دوره فعلی تشکلی را از صاحبان رایت که شامل فیلمنامه نویس، آهنگساز و کانون کارگردانان است تشکیل داده تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هیات مدیره خانه سینما در حد بضاعت خود مقدمات ایجاد این تشکل را فراهم کرد و حال نوبت اعضای تشکل است تا مسائل مورد نظر برای حق مولف را تدوین کند تا این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.

آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما نیز بیان کرد: هیات مدیره قبلی به دلیل شرایطی که خانه سینما درگیر آن بود، واکنش گرا بود و توانست حملاتی که به خانه سینما می شود به خوبی رد کند و ما اگر امروز اینجا هستیم به مدد تلاش ها و حمایت های آنها است، اما هیات مدیره جدید مسائل صنفی را جزو اولویت های خود در نظر گرفته است.

مختاری در ادامه گفت: خانه سینما یک دوره ای درگیر جنگ و دعواهای بسیاری بود و بعد از باز شدن خانه سینما، هیات مدیره با سیل تقاضا و مطالبات مواجه شد. در همین راستا خانه سینما بعد از بازگشایی درگیر انجام فعالیت هایی مانند تصحیح ساختار خانه سینما، یکسان سازی ارکان اساسنامه خانه سینما، ساماندهی تشکل ها بود که مدتی به دلیل درگیری ها به تعویق افتاده بود. در این میان بحث بیمه تکمیلی نیز مورد توجه قرار گرفته است که البته حل مسائل حقوقی آن زمان‌بر است. همچنین آیین‌نامه جشن خانه سینما نیز از جمله معضلاتی بود که باید رسیدگی می شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما توضیح داد: در یک دوره بیش از یک ماهه فیلم ها برای داوران نمایش داده شد. علاوه بر آن برگزاری جشن فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند، بزرگداشت‌ها و برگزاری جشن ۶ هزار نفری در میدان مشق نیز هزینه‌بر بود. فکر می کنم مجموعه هزینه های جشن خانه سینما در کنار هزینه های جنبی ۶۰۰ میلیون تومان شده است. ما امسال برای بیمه تکمیلی تفاهمنامه ای دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی با سازمان سینمایی بسته ایم و حدود دو میلیارد و نیم هم برای هزینه‌های دیگر خانه سینما مثل جشن و کمک‌های رفاهی و هزینه‌های جاری تعیین شده است.

در ادامه این نشست موینی نیز با اشاره دوباره به مساله صندوق اعتباری هنر توضیح داد: در گذشته یک کارگروه متشکل از نمایندگان خانه سینما و صندوق اعتباری هنر تشکیل شد و در نهایت به تفاهمنامه ای برای ارائه خدمات از سوی صندوق به هنرمندان صورت گرفت که متاسفانه این تفاهمنامه به نتیجه نرسید. در همین راستا با شکایت هایی از سوی اعضای خانه سینما نسبت به خدمات نامناسبی که بیمه تکمیلی به آنها ارائه می داد، مواجه شدیم به همین دلیل خانه سینما تصمیم گرفت تا بیمه تکمیلی خود را داشته باشد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم تاکید کرد: براساس قانون صندوق اعتباری هنر باید برای تحت پوشش قرار دادن هنرمندان در همه حرفه ها اقدامات لازم صورت گیرد. خانه سینما نیز با چهار هزار نفر عضو تحت این پوشش قرار می گیرد، اما با توجه به اینکه توقعات خانه سینما با امکانات صندوق همخوانی نداشت ما دچار مشکلاتی شدیم. به همین دلیل خانه سینما اعضای خود را به طور مستقیم بیمه تکمیلی کرده و هزینه ها را پرداخت کرده است، اما این تداوم بیمه جز از طریق حمایت صندوق اعتباری هنر امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: بعد از گفتگوهای دوباره من و آقای ارجمندی رئیس صندوق اعتباری هنر، تصمیم گرفته شد تا تفاهمنامه سابق با اصلاحات ناچیزی از سر گرفته شود و شرایط لازم برای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی از سال آینده مورد پیگیری قرار گیرد و ما از امکانات صندوق بهره مند شویم. به هر حال ادامه این نوع درگیری ها به نفع خانه سینما و صندوق اعتباری هنر نیست.

ابراهیم مختاری  درباره مساله تفاهمنامه های امنیت شغلی میان صنوف خانه سینما گفت: پیش از این صنوف کارگزار تفاهمنامه هایی را میان هم امضا می کردند که بر اساس آن در فیلم هایی که از اعضای صنوف خانه سینما استفاده نشود کار نکنند، اما پیش از هر چیز این تفاهمنامه ها باید میان کارگزار و تهیه کننده منعقد شود به همین دلیل کارگزاران سینما باید تشکلی ایجاد کنند که این تشکل به نمایندگی از صنوف مختلف سینما با تهیه کنندگان وارد مذاکره شود. اگر چنین مساله ای اتفاق بیفتد سازمان سینمایی می تواند دیده بان و مجری امنیت شغلی در این عرصه باشد. امیدوارم در این دوره تشکل کارگزاران شکل بگیرد تا مذاکرات لازم برای ایجاد امنیت شغلی با تهیه کنندگان صورت گیرد. البته ما نیز به عنوان هیات مدیره خانه سینما تمام تلاشمان را برای ایجاد امنیت شغلی انجام می دهیم.

مویینی نیز درباره اینکه این امکان وجود دارد که حساب کمک هزینه بیکاری هنرمندان دوباره شکل گیرد، توضیح داد: در گذشته یک طرح کلی برای امنیت شغلی داشتیم که در ذیل این طرح حساب کمک هزینه بیکاری نیز مورد توجه قرار گرفت. بر این حساب یک شورایی تشکیل شد تا هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود اما مساله این است که نمی توان ناگهان مساله حساب کمک هزینه بیمه بیکاری را پیگیری کرد در صورتی که هنوز پیش نیازهای این مساله تعریف نشده است. برای این مساله ما نیازمند تعریف درست کار، نظام دستمزدی و تعریف بیکاری در سینما هستیم.

وی تاکید کرد: هیات مدیره خانه سینما کوشش می کند که مهم ترین دغدغه های تشکل های سینمایی را که همان ایجاد امنیت شغلی است، مورد توجه قرار دهد و آن را اجرایی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز