مرضیه برومند: شادی نیاز اساسی هر کودک است

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۱۰:۵۶:۵۱
کد خبر: ۴۶۶۲۲۴
مرضیه برومند: شادی نیاز اساسی هر کودک است
مرضیه برومند کارگردان و عروسک‌گردان از شادی و نشاط به عنوان نیاز اساسی کودکان یاد کرد که جای خالی آن در جامعه امروز دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا،  مرضیه برومند کارگردان، بازیگر و عروسک‌گردان درباره‌ی هدف اصلی برپایی هفته‌ی ملی کودک که توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان است و اصلی‌ترین نیاز کودک امروز که جای خالی آن در جامعه دیده می‌شود گفت: شادی و نشاط یک نیاز اساسی برای کودکان است که جای خالی آن دیده می‌شود. بچه‌ها در جامعه و مدرسه نشاط ندارند و اوقات فراغت شادی را سپری نمی‌کنند. حتی در خانواده هم که پدرها و مادرها اغلب افسرده‌اند و این موضوع تاثیر بدی روی روحیه‌ی کودک دارد.

برومند افزود: فضای مدارس خیلی خسته‌کننده، دل‌مرده و به دور از نشاط است؛ متاسفانه تاثیر منفی این مساله بسیار زیاد است.

این کارگردان با اشاره به نقش مثبت نمایش در پر کردن این خلا گفت: خوشبختانه اخیرا بیشتر کارهای شاد و سرگرم‌کننده‌‌ای از بچه‌های فعال در عرصه‌ی تئاتر می‌بینیم. اما تعداد تماشاگران این نمایش‌ها و دسترسی به سالن‌های نمایش نسبت به جمعیت تهران خیلی کم است.

 

تئاتر به محله‌ها برود

این هنرمند در حاشیه‌ی هفته‌ی ملی کودک گفت که در هر محله‌ای باید سالن نمایش داشته باشیم و امکان دسترسی به این سالن‌ها و برنامه‌های نمایش برای همه کودکان فراهم باشد. موسیقی کودک هم چنین نقشی دارد، اما متاسفانه با مسایل سیاسی درهم آمیخته شده و جای آن خالی است.

به گفته‌ی او در سطح کشور عدم امکان دسترسی به سالن‌های نمایش بیشتر احساس می‌شود و دیگر شهرهای ما از این منظر بسیار محروم هستند.

برومند تاکید کرد که هر چند فعالان عرصه‌ی تئاتر کودک و هنرمندان این حوزه تحت هر حالتی سعی خودشان را می‌کنند اما امکانات برای عرضه‌ی تولیدات‌شان خیلی کم و دسترسی به این کارها محدود است. مگر چند درصد از کودکان می‌توانند این نمایش‌ها را ببینند؟ هرچند هم در تهران و هم در استان‌های دیگر، مراکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هنرهای نمایشی تلاش می‌کنند برنامه‌هایی را به نمایش بگذارند. اما این تلاش در مقابل جمعیت کودکان خیلی ناچیز است.

او درباره‌ی نقش تلویزیون و قدرت فراگیر این رسانه توضیح داد: تلویزیون مدتی است برنامه‌سازی برای کودکان را به فراموشی سپرده، که دلایل آن بسیار زیاد و تکراری است. از یک‌سو بودجه ندارند، از سوی دیگر حامیان مالی تعیین‌کننده هستند و نگاه آن‌ها بیشتر به کارهای زودبازده و بازاری است. از این روی در زمینه‌ی برنامه‌های کودک سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و کاری هم ساخته نمی‌شود.

برومند تاکید کرد درحالی‌که تلویزیون این قدرت را دارد که سراسر ایران را پوشش دهد اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی در پایان یادآور شد: در حوزه‌ی سینما هم هرچند تلاش‌هایی می‌شود اما اندک است. همچنین به دلیل مسایل مالی کارها با بودجه کم خلق می‌شود و چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سینما تمایل زیادی به کار فرهنگی ندارد و بیشتر به اقتصاد خودش می‌اندیشد.

هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر در سراسر ایران درحالی برگزار می‌شود که بخش‌هایی چون اجرای روزانه‌ی تئاتر، نمایش فیلم و مسابقات فرهنگی و هنری در تهران و شهرستان‌ها با همکاری بیش از 20 سازمان و وزات‌خانه دارد.

 

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز