پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «بچه‌های عاشورا»

همراه با کودکان کاروان عاشورا

۱۳۹۵/۰۷/۲۱ - ۱۴:۵۰:۳۷
کد خبر: ۴۶۸۳۶۸
همراه با کودکان کاروان عاشورا
کتاب «بچه‌های عاشورا» اثر طاهره ایبد از آن آثاری است که خواننده نوجوان پس از مطالعه‌اش خود را در کنار کودکان کاروان عاشورا خواهد دید.

به گزارش خبرگزاری برنا، دهم محرم سال 61 هجری یا همان عاشورای حسینی یکی از برش‌های مهم تاریخ بشری است که هر قدر از آن سخن گفته شود هنوز هم ظرفیت‌های کشف نشده‌ای برای انسان دارد.

یکی از وجوهی که اگر به آن خوب نگاه شود صحنه‌های با شکوهی را خواهیم دید؛ حضور و نقش‌آفرینی بچه‌ها در این واقعه است. بچه‌هایی که سن‌شان از شش ماهه تا ابتدای جوانی را در بر می‌گیرد. طفل شیره‌خوار اباعبدالله‌الحسین(ع)، دخترکان حرم ایشان، برادرزادگان، عموزادگان و خواهرزادگان همه آنهایی هستند که در این واقعه حاضر بوده‌اند.

طاهره ایبد در کتاب «بچه‌های عاشورا» سه داستان از سه شخصیت حاضر در این رستاخیز عظیم روایت کرده تا خواننده نوجوان بتواند درک داستانی از آن روز داشته باشد. او در این کتاب با جملات کوتاه تلاش کرده حال و هوای آن روز را در خواننده کتابش ایجاد کند.

این کتاب که با تصاویر سه تصویرگر همراه شده به خوبی منتقل کننده حال و هوای کودکان در این اتفاق تاریخی است که همچنان در حال تکرار شدن است. نگرانی و بی‌اطلاعی که در بچه‌ها موج می‌زند و همچنین آشوبی که ناشی از رفتار بزرگان در دل‌های کوچک آنها ایجاد می‌شود همه عواملی است که بتوان گفت که خواننده با مطالعه این کتاب می‌تواند درک و دریافت بهتری از آن روز سخت و جانکاه داشته باشد.

تشنگی، گرما، بی‌اطلاعی از سرنوشتی که در انتظار آنها است و ... همه از نکاتی است که نویسنده با متن خود به آنها اشاره کرده و خواننده را در فضای خیمه‌های اباعبدالله‌الحسین(ع) قرار داده است.

در داستان‌های این کتاب به سه شخصیت این واقعه به صورت مستقیم و به برخی نیز در متن داستان اشاره شده است. در داستان «جنگجوی کوچک» قصه عبدالله بن حسن روایت شده و در قصه «از غریبه‌ها می‌‌ترسم» روایت محمد فرزند سعید بن عقیل برای خواننده بیان شده است. در داستان پایانی که با عنوان «مرد و میدان» نوشته شده خواننده قصه میدان رفتن و شهادت حضرت قاسم‌بن الحسن (ع) را می‌خواند. همچنین شخصیت‌هایی چون حضرت علی اصغر(ع)، حضرت رقیه و دیگر دختران امام حسین(ع) نیز در داستان‌ها به خواننده معرفی می‌شوند.

زبان متناسب با مخاطب دیگر ویژگی این داستان‌ها است که طاهره ایبد به خوبی آن را در اثرش منعکس کرده و حتی برای اینکه بچه‌ها از وحشی‌گری سپاه یزید دچار ضربه‌های روحی نشوند برخی از اتفاقات را در پرده بیان کرده و مستقیم آنها را بازگو نکرده است. نویسنده به ظرافت دریافته که مخاطبش چه روحیه‌ای دارد و در اثرش آن را لحاظ کرده است.

این کتاب یکی از سه کتابی است که در ششمین پویش مطالعاتی «روشنا» به مخاطبان معرفی شده و در کنار کتاب‌های «سقای آب و ادب» اثر سید مهدی شجاعی و «رحمت واسعه» بیانات آیت‌الله بهجت پیرامون امام حسین(ع) در این دوره تبلیغ می‌شود. کتاب «بچه‌های عاشورا» برای آنهایی که می‌خواهند خردسالانشان بیشتر با وقایع تاریخی عاشورا آشنا شوند، مناسب است و توصیه می‌شود، به عبارتی در این کتاب مخاطب می‌تواند خود را همراه کودکان کاروان حسین‌بن‌علی(ع) ببیند.

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب که با قیمت ۴۰۰۰ تومان از سوی انتشارات «به‌نشر» منتشر شده، می‌توانند آن را به صورت اینترنتی از فروشگاه‌های اینترنتی «من و کتاب» و «پاتوق کتاب فردا» خریداری کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز