تهران میزبان بزرگداشت چهارمین شهید محراب

اشرفی اصفهانی مجاهدی جامع العلم و قوی النفس بود

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۱۲:۰۷:۵۶
کد خبر: ۴۶۹۶۴۰
اشرفی اصفهانی مجاهدی جامع العلم و قوی النفس بود
مراسم بزرگداشت شهید عطاالله اشرفی اصفهانی امروز برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، مدیرعامل بنیاد شهید اشرفی اصفهانی گفت:‌ بزرگداشت شهید عطاالله اشرفی اصفهانی روز یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و فرهنگی در تهران برگزار می شود.

عطاءالله اشرفی اصفهانی با اشاره به ویژه برنامه های سی و چهارمین سالگرد شهادت چهارمین شهید محراب گفت: یکی از مهمترین فعالیت های بنیاد شهید اشرفی اصفهانی بازسازی کامل منزل این شهید در شهر کرمانشاه است که تا یک ماه آینده موزه و حسینیه آن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

** تهران میزبان بزرگداشت شهید اشرفی اصفهانی

مدیر عامل بنیاد شهید اشرفی اصفهانی تصریح کرد: طبق برنامه های هر ساله مراسم یادبود آیت الله اشرفی اصفهانی در شهرهای کرمانشاه و اصفهان برگزار شده و بیست و پنجم مهرماه نیز طی مراسمی در مجتمع فرهنگی مسجد امیرمومنان (ع) در بلوار مرزداران تهران برپا می شود.

** تشریح برنامه های بزرگداشت

اشرفی اصفهانی اظهار داشت: در مراسم تهران، آیت الله علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب سخنرانی می کند و یک مداح اهل بیت(ع) نیز به مرثیه سرایی و مداحی خواهد پرداخت.

** قرائت پیام امام خمینی(ره) درباره شهید اشرفی اصفهانی

مدیر عامل بنیاد شهید اشرفی اصفهانی از قرائت پیام امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این آیین به عنوان دیگر برنامه های آیین بزرگداشت یاد کرد.

** بنیاد اشرفی اصفهانی و برپایی آیین

وی همچنین گفت: این مراسم به همت بنیاد اشرفی اصفهانی بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده های شهدا و ایثارگران و مسئولان کشوری و لشکری برگزار می شود.

** هزینه موزه بیش از پنج میلیارد ریال

مدیرعامل بنیاد و نوه شهید عطاءالله اشرفی اصفهانی افزود: هزینه بازسازی این منزل بیش از پنج میلیارد ریال بوده که در طبقه اول این ساختمان، موزه شهید اشرفی اصفهانی و در طبقه دوم حسینیه قرار دارد.

** موزه و محتوایات

وی اضافه کرد: در این موزه علاوه بر تندیس شهید و مجموعه کتابخانه، آثار و کتابخانه شخصی این شهید نیز به نمایش درمی آید و روایت تصویری زندگی چهارمین شهید محراب نیز ارائه می شود.

** زندگی نامه شهید اشرفی اصفهانی

وی در ادامه به زندگینامه آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی اشاره کرد و گفت: این شهید بزرگوار در سال 1323 هجری قمری در یک خانواده روحانی در خمینی شهر متولد شد. از آغاز کودکی برای تحصیل علوم دینیه به حوزه علمیه آمد و ابتدا در یکی از مدارس قدیمی به نام مدرسه نوریه به تحصیل مشغول شد و مدت 10 سال در حوزه علمیه اصفهان اشتغال به تحصیل داشت.

نوه شهید اشرفی اصفهانی افزود: چهارمین شهید محراب در سن 22 سالگی جهت ادامه تحصیل و طی مدارج عالیه علوم اسلامی رهسپار حوزه علمیه قم شد و در مدت 23 سال در حوزه علمیه قم و 12 سال در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل اشتغال داشت و در این مدت، ضمن کسب علم و دانش و نیل به درجات عالیه اجتهاد، مورد توجه خاص اساتید بزرگ و علما بود و مرحوم آیت الله سیدحسین بروجردی و مرحوم آیت الله حاج سید محمدتقی خوانساری بود.

** آیت الله اشرفی اصفهانی و جنگ تحمیلی

مدیر عامل بنیاد شهید آیت الله اشرفی اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع موضوع جنگ تحمیلی هم اشاره و دباره نقش آن شهید محراب خاطر نشان کرد: با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه و پشتیبانی جبهه های جنگ، از اهمیت دفاع مقدس سخن گفت و طی 25 ماه در تمام خطبه های نماز جمعه و مصاحبه ها و پیام های خود به حضور مردم در جبهه ها تاکید می ورزید.

به گفته اشرفی اصفهانی این شهید محراب دائما با حضور در جبهه ها به دیدار رزمندگان می شتافت و مقید بود که برای آنان سخنرانی کند و با یکایک رزمندگان به گفتگو می نشست و همواره می فرمود:" وقتی به جبهه می روم تا مدتی روحیه ام قوی می شود".

نوه چهارمین شهید محراب اظهار داشت: شهید اشرفی اصفهانی به رغم کهولت سن مسافت های طولانی و راه های صعب العبور را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید، با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می پیمود.

وی افزود: بارها در جبهه های ایلام، قصرشیرین و پادگان ابوذر، گیلانغرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر و سومار حضور یافت و با سخنرانی های دلنشین خود به سپاهیان اسلام روحیه بخشید و پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر کرد و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر، سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.

او خاطرنشان کرد: وجود این روحانی جلیل القدر در مناطق عملیاتی سبب دلگرمی رزمندگان و باعث شور و شوق بسیار در آنها می شد.

مدیرعامل بنیاد شهید اشرفی اصفهانی در عین حال گفت: این شهید بزرگوار همچنین در پشت جبهه نیز فعالیت های چشمگیری داشت که از جمله آنها اف

تتاح حسابی در بانک برای جمع آوری کمک های نقدی به جبهه ها بود. حساب دیگری نیز جهت کمک به مهاجران جنگ افتتاح کرد و همچنین حسابی برای بازسازی منطقه گیلان غرب که به استان کرمانشاه محول شده بود، اختصاص داد.

** قرائت پیام امام خمینی(ره) درباره شهید اشرفی اصفهانی

نوه شهید اشرفی اصفهانی در ادامه به قرائت پیام حضرت امام خمینی (ره) هم درباره چهارمین شهید محراب اشاره کرد و گفت: امام (ره) در پیامی به مناسبت شهادت این شهید محراب فرمودند: او در جبهه دفاع از حق از جمله اشخاصی بود که مایه دلگرمی جوانان مجاهد بود و و رفتن او ثلمه بر اسلام وارد کرد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از این شخصیت به عنوان سعادتمندی یاد کردند که عمری را در خدمت به اسلام و مسلمین گذراند و در آخر عمر فانی به فیض عظیمی نائل آمد که دلباختگان به لقاء اللَّه آرزو می‏کنند.

امام خمینی(ره) که بیش از 60 سال سابقه آشنایی با این شهید والامقام داشتند، افزودند: شهید بزرگوار حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا عطاء الله اشرفی را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هواهای نفسانی و تارک هوی‏ و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح می‏شناسم و در عین حال مجاهد و متعهد و قوی النفس بود.

مدیرعامل بنیاد شهید اشرفی اصفهانی افزود: ایشان شهید اشرفی اصفهانی را مصداق آیه 23 سوره احزاب دانستند که می فرماید «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه» یعنی از مومنان مردانی هستند راست گفتند در آنچه با خدا پیمان بستند.

امام خمینی(ره) شهادت چهارمین شهید محراب را رخنه ای برای اسلام دانستند که جامعه روحانیت را سوگوار کرد و حضور وی را در جبهه های دفاع از حق مایه دلگرمی جوانان مجاهدان شمردند.

** پیام رهبر معظم انقلاب درباره شهید اشرفی اصفهانی

نوه چهارمین شهید محراب در ادامه نیز به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره این شهید اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در هفتمین سالروز شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی خطاب به خانواده این شهید فرمودند: پدر شما شهید آیت الله اشرفی اصفهانی، عالمی ربانی، مجاهدی پارسا و عاشق حضرت امام (ره ) بود و همواره از امام مدد می گرفت و من عمیقا به ایشان ارادت می ورزیدم.

ایشان افزودند: این پیر سالخورده و روشن ضمیر در دوران جنگ تحمیلی لباس نظامی به تن کرده و اسلحه به دوش گرفته و در صحنه های گوناگون نبرد حضوری فعال داشت و همواره در دفاع از اسلام و انقلاب پیشقدم بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار تاکید کردند: یاد و خاطره این بزرگواران هرگز نباید از تاریخ انقلاب اسلامی و اذهان مردم پاک شود و نباید از کنارشان به سادگی گذشت. این خون های پاک، شعله مقدس انقلاب اسلامی را پیوسته برافروخته تر و گدازنده تر خواهد کرد.

**تألیفات

مدیر عامل بنیاد شهید اشرفی اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار و تالیفات چهارمین شهید محراب اشاره از البیان، در موضوع علوم قرآن، به زبان فارسی، تفسیر قرآن، خلاصه‌ای از تفاسیر شیعه و سنی، مجمع الشتات، در اصول دین و عقاید و کلام، به زبان عربی در چهار جلد، مجموعه‌ای پیرامون حروف مقطعه قرآن، به زبان فارسی، کتابی در موضوع غیبت حضرت امام زمان (عج)، به عنوان آثار علمی و کتب آیت الله اشرفی اصفهانی نام برد.

**خدمات تبلیغی و عمرانی

نوه شهید اشرفی اصفهانی در ادامه همچنین از تأسیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) در باختران (کرمانشاه) و اداره این حوزه با بیش از 60 نفر طلبه، توسعه کتابخانه مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی، ایجاد وحدت کامل بین روحانیت شیعه و سنی در طول تصدی مسئولیت به عنوان امام جمعه که در این رابطه سمینارهای متعددی در شهرهای مختلف بویژه با حضور برادران اهل سنت تشکیل داد که اثرات بسیار مطلوبی داشت را از جمله خدمات تبلیغی و دینی آیت الله اشرفی اصفهانی برشمرد.

**آثار عمرانى و مراکز دینى

مدیر عامل بنیاد اشرفی اصفهانی همچنین از بازسازی مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی

- تأسیس حوزه علمیه جهت خواهران که پس از شهادت ایشان به نام حوزه علمیه "شهید محراب" نام‌گذاری شد، تأسیس ساختمان مکتب الزهرا، تأسیس مسجد ولى عصر (عج) در خمینی‌شهر، تأسیس مسجد امام حسین (ع) در خمینی‌شهر، تأسیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) در کرمانشاه، تأسیس ساختمان مسجدالنبى در کرمانشاه، توسعه مسجد آیت الله بروجردى در کرمانشاه نیز به عنوان آثار عمرانی و مراکز دینی آن شهید نام برد.

**شهادت در محراب

شهید اشرفی اصفهانی پس از 80 سال زندگی پرافتخار و خدمت به اسلام و قرآن، در روز جمعه 23 مهرماه سال 1361، مصادف با 22 ماه مبارک رمضان، توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین در ساعت 12و 15 دقیقه ظهر در سنگر نماز جمعه مسجد جامع کرمانشاه، هنگامی که خطبه اول نماز را آغاز کرده بود، با انفجار نارنجکی، به افتخار شهادت نائل آمد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز