عضو هیئت مدیره انجمن کتاب داری و اطلاع رسانی ایران:

سواد رسانه ای لازمه ورود به فضای مجازی

۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۱:۰۲:۵۳
کد خبر: ۴۷۰۰۶۲
سواد رسانه ای لازمه ورود به فضای مجازی
دکتر محمد زره ساز در برنامه "گفت وگوی فرهنگی" رادیو گفت وگو تصریح کرد: افراد باید در وهله نخست در مواجهه با فضای مجازی، سواد رسانه ای را به رسمیت بشناسند؛ وقتی شخصی سازی در فضای مجازی مطرح می شود، یعنی داریم به این مسئله توجه می کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا،  برنامه "گفت وگوی فرهنگی" با موضوع (حریم خصوصی و چالش های آن در فضای مجازی) و با حضور دکتر محمد زره ساز عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و عضو هیئت مدیره انجمن کتاب داری و اطلاع رسانی ایران روانه آنتن شد.

دکتر محمد زره ساز گفت: در واقع حریم خصوصی، حریمی است که افراد بتوانند در آن احساس راحتی و امنیت کنند و از خطرات و آسیب هایی که در فضای مجازی به آنها وارد می شود، دور باشند.

وی با تصریح بر اینکه حریم خصوصی در فضای مجازی وجود دارد، اظهار داشت: دلیل این موضوع پژوهش ها و متون مختلفی است که در غرب انجام شده است. البته باید توجه داشت که این یک موضوع فرهنگی است و در فرهنگ های مختلف برداشت های متفاوتی در این باره وجود دارد و اساساً در فرهنگ شرقی تفاوت زیادی با فرهنگ غربی می بینیم ولی اصل موضوع حریم شخصی، در هر صورت پذیرفته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به مفهوم ردپای دیجیتالی عنوان داشت: اصلی ترین دغدغه ای که در رابطه با این مفهوم وجود دارد، حریم شخصی است. اینکه افراد یکسری فعالیت ها در فضای مجازی انجام می دهند، ثبت می شوند و قابل ردیابی است. البته در دنیای امروز این مسئله در خصوص بازاریابی و اقتصاد است ولی زمانی این دغدغه پر رنگ تر می شود که یکسری مراجع دیگر از این اطلاعات استفاده می کنند و حتی می توانند افکار و رفتار افراد را در فضای مجازی رصد کنند و تحلیل های خودشان را بتوانند ارائه دهند.

وی با تاکید بر لزوم فراگیری سواد رسانه ای برای عموم مردم، ابراز داشت: این موضوع ناخودآگاه امروزه پر رنگ شده است. البته موارد قانونی در این زمینه برای کنترل وجود دارد ولی این موارد قانونی به تنهایی نمی توانند این مسئله را تضمین کند و در نتیجه باید روی افراد کار شود تا خودشان بتوانند سواد رسانه ای شان را افزایش دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز