اولین واکنش رسمی آکادمی نوبل به سکوت «باب دیلن»

۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۱۲:۵۱:۱۰
کد خبر: ۴۷۲۸۲۳
اولین واکنش رسمی آکادمی نوبل به سکوت «باب دیلن»
پس از چندین روز بحث و حاشیه بر سر عدم پاسخگویی «باب دیلن» به تماس‌های آکادمی نوبل،‌ این موسسه سوئدی نظر خود را در این‌باره اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، «رویترز» نوشت: «باب دیلن» روز پنج‌شنبه (۲۲ مهرماه) به عنوان برنده ‌نوبل ادبیات ۲۰۱۶ معرفی شد اما در این مورد سکوت مطلق اختیار کرده است.

«پر واستبرگ» از اعضای آکادمی نوبل، امتناع «دیلن» از پاسخگویی به تماس‌های مکرر آن‌ها را بی‌ادبانه خواند، اما تنها اتفاقی که افتاد این بود که عنوان «برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶» از وب‌سایت این خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی حذف شد.

حالا این آکادمی سوئدی اعلام کرده است که اظهارات «واستبرگ»، دیدگاه کلی این موسسه نیست و حضور و عدم حضور «دیلن» در مراسم دریافت جایزه نوبل، ‌به تصمیم خودش بستگی دارد.

«سارا دانیوس» دبیر دائمی آکادمی نوبل در بیانیه جدیدش به نمایندگی از آکادمی اعلام کرد: نویسنده‌ای که موفق به کسب جایزه نوبل شده، با توجه به مراسمی که برای اعطای جایزه برگزار می‌شود، تصمیم خود را می‌گیرد. آکادمی سوئدی، صرف‌نظر از هر تصمیمی که گرفته شود، هرگز اظهارنظری در مورد تصمیم برندگان نوبل نداشته و نخواهد داشت.

مراسم اعطای جوایز نوبل روز دهم دسامبر در استکهلم سوئد برگزار می‌شود و برندگان جوایز خود را از «کارل گوستاو» شانزدهم ـ پادشاه سوئد ـ دریافت می‌کنند.

تصمیم نادر و بی‌سابقه آکادمی نوبل مبنی بر اعطای نوبل ادبیات به یک موسیقی‌دان، ‌به اندازه کافی حاشیه‌دار و بحث‌برانگیز بود، اما ‌حالا بی‌تفاوتی «دیلن» به کسب این افتخار موج جدیدی از حواشی را به وجود آورده است.

«اندره بارانی» از دیگر اعضای آکادمی نوبل نیز گفته است: «آلبرت اینشتین» هم که در سال ۱۹۲۱ به عنوان برنده نوبل فیزیک معرفی شد، ‌برخورد سردی با این رویداد داشت.

«ژان پل سارتر» ـ نویسنده و فیلسوف فرانسوی ـ از دیگر نمونه‌های مشهور این نوع برخورد با جایزه نوبل است؛ او نیز از دریافت جایزه‌اش خودداری کرد و حتی نمی‌خواست نامش به عنوان برنده نوبل ادبیات ذکر شود.

«سارا دانیوس» پیش‌تر نیز درباره موفق نشدن در برقراری تماس با «دیلن» گفته بود: اگر او نخواهد به مراسم اعطای جایزه بیاید، نمی‌آید. در هر صورت آن شب یک جشن بزرگ برپا خواهد شد و این افتخار به او تعلق دارد.

در نتیجه، «باب دیلن» می‌تواند آکادمی نوبل و جایزه‌اش را نادیده بگیرد اما نام او همچنان در فهرست برندگان نوبل ثبت خواهد شد. حتی اگر او تصمیم بگیرد در مراسم حضور پیدا نکند، دعوت‌نامه‌ای برای ایراد سخنرانی برایش ارسال می‌شود و نامش همیشه به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ ذکر خواهد شد.

آکادمی نوبل روز پنج‌شنبه (۲۲ مهرماه) نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد.

انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است.

 

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما