سرزمین روشنگری سینماحقیقت

۱۳۹۵/۰۸/۲۱ - ۱۱:۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۸۱۱۰۳
سرزمین روشنگری سینماحقیقت
فیلم مستند «سرزمین روشنگری» ساخته‌ی «پیر ژان دوپو» مستندساز بلژیکی، در بخش «روزگار ما» دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

به گزارش خبرگزاری برنا، در خلاصه موضوع این فیلم مستند 83 دقیقه‌ای که محصول سال 2016 کشورهای بلژیک، ایرلند، هلند و آلمان است، آمده: «دسته‌ای از کودکان افغانستان از قبیله «کوچی»، معادن قدیمی روسی را حفر می‌کنند و مواد انفجاری داخل آنها را به بچه‌هایی که در معادن سنگ لاجورد کار می‌کنند، می‌فروشند. وقتی که رویای رفتن آمریکایی‌ها از سرزمین‌شان را نمی‌بینند، گروه دیگری از بچه‌ها کاروان‌هایی را تحت نظر دارند؛ بچه‌هایی که سنگ‌های قیمتی آبی رنگ را در میان کوه‌های خشک و گرم «پامیر» به قاچاق می‌برند.

در این فیلم مستند- داستانی یکدست، ما سفر حیرت‌آور سینمایی به داخل یک افغانستان ستم دیده را تجربه می‌کنیم. وقتی که سربازان آمریکایی آماده ترک افغانستان می‌شوند، ما به همراه کارگردان، بچه‌هایی را دنبال می‌کنیم که در این سرزمین پنهان شده‌اند؛ بچه‌هایی سرکش که جاده‌ها را کنترل می‌کنند، مواد منفجره که از جنگ باقی مانده را می‌فروشند و از تانک‌های باقیمانده و در هم شکسته بالا می‌روند و در آنها بازی می‌کنند. آنها قوانین جدیدی که در فضای پس از جنگ برایشان بجا گذاشته شده را به اجرا می‌گذارند؛ قوانینی که چشم‌اندازهای خشن بدنبال دارند...»

مستند «سرزمین روشنگری» در جشنواره‌های «ساندنس» آمریکا و «روتردام» هلند نیز به نمایش درآمده است.

گفتنی است که در بخش «روزگار ما» جشنواره سینماحقیقت، جدیدترین فیلم‌های مستند با گرایش سیاسی و اجتماعی به نمایش درمی‌آید.

* مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

نظر شما