مدیر نشر ماهی:

کتاب بد در جامعه زیاد شده است

۱۳۹۵/۰۸/۲۶ - ۱۰:۵۲:۵۸
کد خبر: ۴۸۳۳۱۱
کتاب بد در جامعه زیاد شده است
برنامه " گفت و گوی فرهنگی" با حضور محمد واشویی، مدیر نشر ماهی، محمدرضا خدا دوست، مدیر نشر بازرگانی ایران و ارتباط تلفنی با فروغی عضو اتحادیه ناشران و با موضوع (چالش های قیمت گذاری کتاب) روانه آنتن شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، واشویی مدیر نشر ماهی در "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو بیان داشت ؛ بی وجدانی و عدم تخصص در تالیف کتاب سبب شده است چاپ  " کتاب بد " روز به روز افزایش یابد.

واشویی گفت : اشکالی که در قیمت گذاری کتاب وجود دارد به دهه 60 باز می گردد که در آن زمان طبق فرمولی قیمت کتاب مشخص می شد و به نویسنده و ناشر تحمیل و یا توصیه می شد.

وی در توضیح مطلب فوق افزود : مشکل این است که در ذهن خواننده تعداد صفحات کتاب تعیین کننده قیمت کتاب است و این به نوعی بی ارزش شدن محتوای کتاب است در حالی که اعتبار و سابقه مولف قیمت کتاب را بالاتر می برد.

مدیر انتشارات ماهی گفت : از زمانی که کتاب برای تولید آماده می شود ویراستار، حروف چین، مترجم، صفحه آرا،  مولف، هیات داوران  همه حقوق دریافت می کنند و با توجه به این هزینه ها قیمت کتاب در ایران کم است.

واشویی عدم وجود حسابداری صنعتی در نشر را مشکل بزرگی دانست و گفت : برآورد درستی از هزینه ها وجود ندارد در نتیجه قیمت کتاب واقعی نیست.

وی با بیان اینکه کتاب بد در ایران زیاد است ، توضیح داد: .کتاب بد کتابی است که بدون تخصص ، وجدان و نیاز نوشته یا باز نویسی شده است.

مدیر انتشارات ماهی گفت : آیتم های قیمت گذاری در حوزه های مختلف متفاوت است و باید این موضوع را در نظر گرفت که حجم بازار کتاب ، نوع و میزان ارتباط با دنیا در عصر حاضر افزایش یافته است.

واشویی تاکید کرد :  قیمت گذاری موضوعی جدا از فروش کتاب است. به این معنا که لزوما یک کتاب گران بازار فروش پایین و یا کتاب ارزان بازار خوبی داشته باشد.

خدا دوست در ادامه این گفت و گو با اشاره به صنعت نشر کشورهای خارجی عنوان داشت : در کشورهای خارجی هزینه آماده سازی در تولید محتوا بالاست بنابراین قیمت کتاب بالاست.

وی گفت : اگر بخواهیم قیمت کتاب را کاهش دهیم ناچاریم کیفیت را پایین بیاوریم و در این حالت هزینه اضافی را به مشتری تحمیل کنیم. به عنوان مثال ناشران کتب درسی برای کاهش قیمت کتاب کیفیت صحافی را کاهش می دهند و دانش آموزان مجبورند کتاب‌ها را سیمی کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر نشر بازرگانی ایران در ادامه عنوان کرد : بخشی از قیمت گذاری کتاب تحت تاثیر بازار بی نظم فعلی است که نوسانات در آن تعیین کننده است.

فروغی عضو اتحادیه ناشران  در ارتباط تلفنی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت گذاری کتاب از الگویی پیروی می کند یا خیر ، بیان داشت : نگاه تجربی در حوزه قیمت گذاری غالب بوده است و تاکنون پژوهشی درباره عوامل تاثیر گذار بر قیمت کتاب براساس شاخص ها وجود نداشته است.

وی حوزه تولید محتوا، فنی- هنری و چاپی را از عوامل تاثیرگذار در قیمت کتاب برشمرد و گفت : هر کتابی متناسب با اینکه به کدام حوزه توجه کرده باشد قیمت متفاوتی دارد.

عضو اتحادیه ناشران فقدان دوره های آموزشی برای قیمت گذاری کتاب و مدیریت نشر را مشکلات حال حاضر دانست و گفت :  به همین دلیل ما نمی توانیم واژه صنعت را برای نشر بر گزینیم.

فروغی عنوان کرد: جامعه تا حدی به این بلوغ رسیده است که کیفیت ، محتوا و ویژگی های برتر یک نویسنده یا مترجم را مبنای خرید کتاب قرار دهد اما تا استاندارد فاصله داریم.

وی افزود : به عنوان مثال در حوزه های عمومی مانند کتاب آشپزی و طراحی عوامل اثرگذار بر قیمت خیلی برای خرید کتاب تاثیر نداشته باشد و حاضر باشند به هر قیمتی کتابی را طراحی کنند. اما در مورد کتاب آموزشی خریداران به دنبال قیمت پایین تر هستند.

 

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز