رییس سازمان بسیج هنرمندان:

ماموریت بسیج هنرمندان ممانعت از رخنه دشمن در فرهنگ است

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۰:۴۶:۰۳
کد خبر: ۴۸۵۷۴۳
ماموریت بسیج هنرمندان ممانعت از رخنه دشمن در فرهنگ است
غلامرضا منتظری عنوان کرد : ماموریت سازمان بسیج هنرمندان ممانعت از ترفندها و رخنه دشمن با استفاده از نعمت خدادادی هنر در فرهنگ است .

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع (بررسی فعالیتهای فرهنگی بسیج ) با حضور غلامرضا منتظری رییس سازمان بسیج هنرمندان ، غلامرضا راهپیما عضو سازمان بسیج هنرمندان و رییس شورای انجمن خوشنویسان و حسین مسافر آستانه رییس انجمن هنرهای نمایشی سازمان بسیج هنرمندان روانه آنتن شد.

منتظری با اشاره به سپری شدن یک دهه از فعالیت بسیج هنرمندان از عضویت بیش از صدهزارنفر در گرایش های هنری و ادبی این سازمان خبر داد.

وی این سازمان را بزرگترین شبکه هنری و ادبی مردمی در کشور دانست و شعار راهبردی آن را نقش آفرینی در تغییر موازنه هنری و ادبی کشور معرفی نمود.

وی با بیان اینکه ما در همه حوزه ها نیازمند تراز هستیم تا شایسته زیستن را نشان دهیم ، تاکید کرد : هنرمندان هیچ گاه چهره ارزشی قلمداد نمی شدند و به عنوان الگو مطرح نبوده اند لذا در سازمان بسیج برای اولین بار هشت کنگره تخصصی هنر به نیت هشت سال دفاع مقدس در 8 استان مختلف برگزار شد که در ادامه جشنواره ای در تهران و در نهایت به صورت کنگره دو هزار شهید در سطح ملی شکل گرفت.

رییس سازمان بسیج هنرمندان گفت : این کنگره ها به صورت مکتوب در قالب 20 جلد کتاب زندگی نامه هنرمندان شهید و مستند های تلویزیونی تهیه شدند.

منتظری با بیان اینکه در سازمان بسیج عمده تمرکز ما روی جوانان است ، تصریح کرد: دشمن همواره برای نفوذ در فرهنگ یک کشور از جوانان بهره می گیرد بنابراین تربیت جوانان از طریق هنر می تواند سدی محکمی در برابر حیله دشمن باشد.

در ادامه این گفت و گو حسین آستانه با اشاره به نقش تاثیر گذار هنرهای نمایشی در زیر ساخت های فرهنگی کشور ، اظهار داشت : کار عمده انجمن هنرهای نمایشی سیاست گذاری و برنامه ریزی برای فعالیت های تئاتر در بسیج کشور است.

وی گفت : هنرهای نمایشی به شدت تحت تاثیر آداب ، سنن و فرهنگ هر منطقه است.بنابراین همانطور که این مسئله می تواند نقطه قوت کار نمایش باشد در صورت عدم برنامه درست سبب ساز مشکلاتی به دلیل حساسیت های فرهنگی در بین اقوام خواهد شد.

منتظری اظهار داشت: فرهنگ برای رشد و بالندگی است و قلمرو باورهاست بنابراین نفوذ در فرهنگ برابر با نفوذ در باورهاست.

وی گفت: ماموریت سازمان این است که بتواند با استفاده از نعمت خدادادی هنر از ترفندها و رخنه دشمن در فرهنگ ممانعت به عمل آورد و برگزاری جشنواره باید یک پیام برای ترسیم یک مسیر برای همین هدف داشته باشد.

 رییس انجمن هنرهای نمایشی سازمان بسیج هنرمندان در ادامه افزود : انجمن هنرهای نمایشی بسیج سالانه جلساتی را با مدیران و اعضای انجمن های سراسر کشور برگزار می کند تا برنامه های تعیین شده را با آنها درمیان بگذارد و نقطه نظرات تمام استانها را دریافت کند و با توجه به شناختی که از مناطق بدست می آید تصمیمات ابلاغ شود که برگزاری جشنواره بسیج هنرمندان از این دست فعالیت هاست.

 راهپیما گفت : افرادی که در انجمن های این سازمان در 32 استان کشور فعالیت می کنند همگی از فارغ  التحصیلان انجمن خوشنویسی ایران هستند که به نوعی در شبکه استانی قرار دارند و پیشرفت آنان بسیار چشم گیر است.

وی عدم داشتن خط زیبا در دانش آموزان را ضعف انجمن خوشنویسی دانست و گفت :سازمان بسیج در دو دهه ابتدای انقلاب اسلامی متوجه کاستی هایی در برخی از هنرها مانند موسیقی و هنرهای تجسمی شد و این حوزه ها را در سازمان شکل داد اما از آن زمان گرایش جوانان به هنرخوشنویسی بسیار زیاد بوده است.

رییس شورای انجمن خوشنویسان تاکید کرد: هنرمندان کسانی هستند که از مرزهای تمدن و فرهنگ کشور پاسداری می کنند .اعضای  انجمن خوشنویسی کشور علاقمند ایجاد دوستی و مودت میان کودکان و نوجوانان هستند.

راهپیما با عنوان اینکه نقطه هدف سازمان همین کودکان هستند ، گفت : در این سازمان کودکان و نوجوانان  با آموزش های صحیح به مرحله استادی می رسند و در آموزش و پرورش استخدام می شوند.

آستانه گفت :دامنه فعالیت تئاتر بسیار گسترده است .عملکرد انجمن در سازمان بسیج متفاوت از چیزی است که اکنون در بدنه دولتی و خصوصی تئاتر شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده محض از متون و آموزش های غربی بدون همسو کردن با فرهنگ و عقاید کشور سبب گمراهی هایی شده است ، عنوان کرد: منابع آموزشی ما در حوزه نمایش بسیار کهنه است و صد در صد غربی است و از آنجایی که فعالیت تئاتر در شهرها و اقلیم های مختلف متفاوت است ما باید آموزش را ویژه مختصات و فرهنگ خود قرار دهیم.

وی در توضیح این مطلب عنوان داشت:  در سازمان بسیج با حضور مستمر استاد در کنار گروه های تئاتر سعی شده است از این مشکلات جلوگیری به عمل آید.

 

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما