یک نویسنده و مترجم ادبیات کودک:

شوق کتاب‌خوانی در شهرهای کوچک بیش‌تر است

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۱۵:۵۱:۳۲
کد خبر: ۴۸۶۹۵۱
شوق کتاب‌خوانی در شهرهای کوچک بیش‌تر است
یک نویسنده و مترجم کودکان و نوجوانان گفت: شور و شوق کتاب‌خوانی در شهرهای کوچک بیش‌تر به نظر می‌رسد، مثلا بچه‌های گنبد نسبت به بچه‌های شهرهای بزرگتر شور و شوق بیشتری برای کتاب‌خوانی دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا، عذرا جوزدانی که در آیین گشایش باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهر گنبدکاووس حضور داشت، اظهار کرد: در شهر گنبد استقبال از آیین گشایش جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی خوب بود. چون به نظر می‌آید بچه‌های گنبد، نسبت به بچه‌های شهرهای بزرگتر، شور و شوق و هم فراغت بیش‌تری برای کتاب‌خوانی دارند و هنوز فشردگی وقت و اضطراب و کلاس‌های پی‌درپی رفتن که در شهرهای بزرگ مد شده، خوشبختانه رواج ندارد و بچه‌ها بکرتر و غریزی‌تر با کتاب برخورد می‌کنند. البته والدین هم خوب همکاری می‌کردند.

او درباره اثرات برگزاری طرح‌های ترویجی کتاب‌خوانی گفت: اگرچه در کار فرهنگی باید منتظر تأثیرات درازمدت بود، اما کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان، تأثیرات آنی هم دارد. همان لحظه‌ای که برای کودکی کتاب می‌خوانید یا کتابی به دستش می‌دهید، می‌توانید شوق و اشتیاق را در چهره‌اش ببینید. خوشبختانه کار با بچه‌ها به آدم انگیزه زیادی می‌دهد؛ چون بچه‌ها به‌صورت غریزی با کتاب برخورد می‌کنند و احساساتشان را پنهان نمی‌کنند. از این گذشته، بسیار شکل‌پذیرند و تأثیرپذیر نیز هستند و حرکت‌هایی مانند جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودکان و نوجوان، حتماً می‌تواند مؤثر باشد.

نویسنده کتاب «روزی که مانیا گم شد» درباره مواجهه کودکان و نوجوانان با جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهر گنبد گفت: بچه‌ها اشتیاق زیادی داشتند و خوشبختانه مربیان هم شیوه‌های خلاقانه و خوبی برای علاقه‌مندکردن بچه‌ها به کتاب ابداع کرده بودند. اما مشکل اساسی این بود که به‌خصوص در مدارس، کتاب کم بود.

او افزود: به نظر می‌آید که کتاب در مدارس خوب توزیع نمی‌شود و بچه‌ها در مواجهه با کتاب‌های جدید قرار نمی‌گیرند. به این ترتیب، هر قدر هم که مروجان تلاش کنند، وقتی کتاب و به‌خصوص کتاب‌های جدید به مدارس نمی‌رود، نمی‌شود به اجرای درست طرح امیدوار بود. باید تهیه کتاب و تشویق به کتاب‌خوانی همزمان صورت بگیرد که البته می‌دانم مشکل است.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان اسفندماه برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز