مرتضی جذاب:

رفتار هیات انتخاب جشنواره سینما حقیقت برادرانه نبود

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۰:۰۱:۵۲
کد خبر: ۴۹۲۲۴۹
رفتار هیات انتخاب جشنواره سینما حقیقت برادرانه نبود
مرتضی جذاب مستندساز گفت: امسال ترکیب داوران از نظر سنی کمی از روحیه جوان گرایی به دور بود و رای اصلی را داورانی در اختیار داشتند که میانگین سن آنها بالای چهل و یا حتی پنجاه سال بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، مرتضی جذاب مستندساز درباره اعلام نامزدهای جشنواره سینما حقیقت گفت: اظهارنظر در مورد اعلام نامزدهای جشنواره سخت است زیرا باید مانند داورها نشست و همه فیلم‌ها را دید اما دیده نشدن خیلی از فیلم‌ها در لیست نامزدها واقعا جای تاسف دارد که البته همیشه در ایران این گونه بوده و اعتراض هم بی فایده زیرا متر و قاعده ای ندارند که بشود کار داوران را ارزیابی کرد البته نگاهی به اسامی داوران و ترکیب آنها می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد:  امسال ترکیب داوران از نظر سنی کمی از روحیه جوان گرایی به دور بود و رای اصلی را داورانی در اختیار داشتند که میانگین سن آنها بالای چهل و یا حتی پنجاه سال داشتند. توجیهی وجود دارد که می گویند این ترکیب با تجربه هستند اما جشنواره تعمیرگاه اتومبیل نیست و یا رانندگی تریلی که با تجربه بخواهد . جشنواره محل ایده های جدید و روایت‌های متفاوت است جشنواره فیلم های مستند به خاطر مسائل روز که و جود دارد و ذائقه جوانگرایی سینمای مستند احتیاج به داوران جوان دارد که این خود یکی از اشکالات جشنواره امسال است .

کارگردان مستند «پدر بودن» یادآور شد: به عنوان مثال، دیده نشدن فیلمی مثل «زنانگی» به کارگردانی محسن استادعلی  که واقعا از تدوین مدرن و کارگردانی به روزی برخوردار بود، جای تعجب دارد.

جذاب با اشاره به برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی چارسو گفت: بعد از جشنواره فیلم کوتاه تهران  تصمیم مدیران بر این شد تا جشنواره ها از سینما فلسطین به  پردیس سینمایی چهارسو بیاید و متاسفانه مدیران رشد مخاطب در جشنواره های فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت را در نظر نگرفتند و با توجیه بر تعداد سالن و تمرکز ستادی در جشنواره و قیمت کمتری که ظاهرا مجتمع چهارسو طلب می‌کرد به اینجا آمدند و نتیجه این شد ازدحام درسالن‌ها که به خاطر کوچک بودن ایجاد شده بود و البته عدم مخاطب شناسی در فیلم‌ها هم به پیچیده تر شدن مشکل افزود.

وی با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت بر روی کیفیت پخش فیلم‌ها اثر می‌گذارد، افزود: تعداد زیادی از مخاطبین مجبور به ایستاده تماشا کردن شدند و این امر موجب بی نظمی زیادی شد. به هر حال من واقعا مخالف برگزاری جشنوارها در پردیس سینمایی چارسو هستم که واقعا محل بازارگونه آن سنخیتی با روح جشنواره ندارد .

کارگردان «علی نامه» درباره کیفیت فیلم های نیزگفت: متاسفانه همه فیلم‌ها را نتوانستم ببینم  و به نظرم مستندها از کیفیت متوسطی برخوردار بودند. سینمای مستند ما دچار ایستایی شده و همه از روی هم کپی می‌کنند ضمن اینکه ما ضعف شدیدی ساختاری داریم و همچنان فیلم‌ها از فکر و فیلمنامه و چهارچوب محکم برخوردار نیستند .

جذاب خاطرنشان کرد:  متاسفانه در کشور ما مرکزی که بتوان با آن مستندی ساخت که بتوان مخاطب عام را وارد سالن کرد و از او پول بلیط دریافت کرد ، نداریم ، البته این خاص کشور ما نیست معمولا مستند های سینمایی مخاطب زیادی ندارد و بیشتر کارشان در جشنواره ها و سپس تلویزیون تمام می‌شود و خوش شانس ها  به بخش سینمای خانگی راه پیدا میکنند

وی با اشاره به اینکه فیلمش به بخش مسابقه راه پیدا نکرد گفت: هیات های انتخاب همیشه کار سختی دارند زیرا باید از میان هزار فیلم رسیده فقط بیست یا سی فیلم را انتخاب کنند و من چون خودم تجربه کار در هیات انتخاب و هم داوری را دارم زیاد اعتراضی به انتخاب آنها ندارم . من معتقدم سینما در نهایت یک سلیقه است و من وقتی برای توجیه بد سلایقه گی آنها را ندارم . من خودم سطح فیلمم را می‌دانم و مطمئن هستم راه خود را باز خواهد کرد کما اینکه گروه انتخاب جشنواره سینما حقیقت در بخش فیلم های نیمه بلند بیشترین شاکی و اعتراض را داشت و من حداقل درخواستم از دوستان این بود که همه فیلم‌ها را برادرانه ببینند که متاسفانه این برادری تنی نشد اما در کل اعتراضی به این دوستان ندارم و به زودی این فیلم ها در یکی از سالن‌های تهران به نمایش خواهم گذاشت.

جذاب با اشاره به اینکه یکی از ضعف های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید است، افزود: تا امروز بیشترین اعتراض جامعه مستندسازها نیز در همین بخش بوده است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مانند یک تلویزیون خصوصی اداره می‌شود که جهت دهی سیاسی دارد و این امر به نفع جامعه گسترده و متنوع مستند سازان نیست.  امیدوارم با ادواری کردن جلسات شورای تولید و نیز تخصصی کردن آن و عدم دخالت بعضی مدیران مرکز گسترش، در شورا راه برای تولید های متنوع و متفاوت باز شود .

وی با بیان اینکه  امیدوار است معشیت و هزینه های فیلمسازی در مرکز به روز شود، گفت: امروز جامعه مستندسازان فقیر است و مردان سیاست فرهنگی اهل عمل به وعده ها نیستند . من از دولت محترم می‌پرسم ، از جناب وزیر فرهنگ و ارشاد. سهم سینما از هدفمندی یارانه ها کجاست ؟ سهم سینما و مستند سازان از بودجه های دولتی کجاست ؟ دولت کدام برنامه را برای مسکن هنرمندان در دست دارد ؟ جامعه ایران به لحاظ فرهنگی دارد به عقب می‌رود زیرا هنرمندش هنوز محتاج نان شب است و این به هیچ عنوان قابل توجیح نیست . جامعه سینمای ما به خصوص جامعه مستند سازها نیازمند حمایت سریع و فوق العاده دولت است زیرا آنها نبض جامعه هستند و پیشرفت جامعه هنری ، پیشرفت کل جامعه است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز