رونمایی از دو زندگی‌نامه "باغچه‌بان" در جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۳:۵۴:۴۸
کد خبر: ۴۹۴۲۴۱
رونمایی از دو زندگی‌نامه باغچه‌بان در جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک
در جشن یکصد سالگی تئاتر کودک و نوجوان از دو کتاب زندگی جبار باغچه‌بان، بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در آستانه صدمین سال اجرای تئاتر کودک و نوجوان جشنی با حضور هنرمندان این عرصه و برخی از مسئولین جشنواره در سینما کانون همدان برگزار شد.

در این مراسم که به یاد زنده‌یاد جبار باغچه‌بان، اولین نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ایران بود، نمایشنامه «مجادله دو پهلو» از نوشته‌های باغچه‌بان در توصیف نوروز و شکوفه‌های بهاری به کارگردانی احسان مجیدی توسط هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان برای حاضران در سالن اجرا شد.

57401784

بعد از اجرای نمایشنامه‌خوانی، داود کیانیان (رئیس بنیاد نمایش کودک ایران) پیام این بنیاد را قرائت کرد که در آن ضمن قدردانی از برگزارکنندگان بزرگداشت بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان ابراز امیدواری کرد تا در جشن صدسالگی تئاتر کودک، تمام سدهای موجود بر سر راه این هنر برداشته شود.

وی تأسیس رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه، انتشار نشریه دائمی تئاتر کودک و نوجوان، پدید آوردن تاریخ شفاهی این هنر، تحریر دانشنامه تئاتر کودک و نوجوان ایران، افتتاح موزه تئاتر کودک و نوجوان، بازسازی، آماده سازی و افتتاح آرامگاه بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران را از اهداف پیش روی این بنیاد و تئاتر کودک و نوجوان برشمرد.

57401783

کیانیان همچنین ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک هر روز شاهد اجرای نمایش برای ۲۰ میلیون کودک و نوجوان ایرانی باشیم.

در ادامه این جشن، ترانه ای از ثمین باغچه‌بان ـ فرزند جبار باغچه‌بان ـ همراه با اجرای نمایشی دو نفره برای حاضران اجرا شد. پخش فیلمی مستند از باغچه‌بان، اجرای ترانه دوم از ثمین، قرائت پیام پروانه باغچه‌بان به جشن ۱۰۰ سالگی و رونمایی از دو کتاب زندگی جبار باغچه‌بان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نظر شما