در قالب کتابی روایت شد؛

سرگذشت کوانتوم در ۴۰ موقعیت تاریخی

۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - ۱۲:۴۴:۰۵
کد خبر: ۴۹۶۵۶۱
سرگذشت کوانتوم در ۴۰ موقعیت تاریخی
کتاب «سرگذشت کوانتوم» که «جیم بگوت» تاریخچه‌ آن را در ۴۰ موقعیت روایت کرده است به فارسی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این کتاب در ۴۰ موقعیت، داستان مسرت و نومیدی، موفقیت‌های شورانگیز و چالش‌های عمیق را از سال ۱۹۰۰ تا حال حاضر روایت می‌کند؛ سرگذشت فیزیکدانان بزرگی چون پلانک، شرودینگر، هایزنبرگ، بور، اینشتین، فاینمن، گلمن، ‌واینبرگ، بل، لگت و هیگز. اما موضوع اصلی این اثر، خود فیزیک و کشف مفاهیم بسیار زیبا و هیجان‌انگیزی است که جهان علم تا کنون شاهد آن بوده است.

پیتر اتکینز درباره کتاب اخیر گفته است: «مطالعه پژوهش تاریخی جیم بگوت درباره ظهور اسرارآمیزترین و در عین‌ حال موفق‌ترین نظریه قرن بیستم بسیار لذت‌بخش است. کتاب او ساده و روشن، هیجان‌انگیز، آموزنده و کامل است و پرده از اسرار دوره‌ای انقلابی در علم مدرن و شخصیت‌های تأثیرگذار آن برمی‌دارد.»

آنتونی ج. لگت، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۰۳ درباره این اثر گفته است: «این کتاب کنجکاوی‌برانگیز به شرح برخی از مهم‌ترین موقعیت‌های سرگذشت فیزیک کوانتومی در بستر تاریخی و اجتماعی آن می‌پردازد. نویسنده با تسلط کافی از عهده روایت کارهای کلاسیک ماکس پلانک و پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌هایی چون الکترونیک ابررسانا و نظریه ریسمان برآمده است.»

کتاب «سرگذشت کوانتوم» در واقع گرامیداشت نظریه‌ای شگفت‌انگیز اما به‌کلی آزارنده، از زمان ولادتش در کوره‌های ساخت چینی‌آلات مورد استفاده در مطالعه تابش جسم سیاه در سال ۱۹۰۰ گرفته تا وعده فعال کردن رویدادهای کوانتومی جدید در برخورددهنده بزرگ هادرون واقع در سرن، حدود یک قرن بعد از تاریخ فوق است. این سرگذشت در چهل «موقعیت» مهمِ کشف حقیقت یا عطف در مسیر پیشرفت نظریه روایت می‌شود.

کتاب «سرگذشت کوانتوم» در ۳۷۰ صفحه در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات مازیار چاپ و منتشر شده است.

نظر شما