معاون سازمان صداوسیما:

شبکه‌محوری از سیاست‌های اصلی صداوسیماست

۱۳۹۵/۱۰/۰۲ - ۱۳:۴۷:۵۲
کد خبر: ۴۹۶۹۲۵
شبکه‌محوری از سیاست‌های اصلی صداوسیماست
در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما، جلسات کمیسیون‌های مختلفی در پنج بخش صدا، سیما، پژوهش، موسیقی و شعر و خبر برگزار و آثار رسیده به جشنواره ارزیابی شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی دارابی با حضور در مراسم اختتامیه پنج کمیسیون بخش صدا، سیما، پژوهش، موسیقی و شعر و خبر به بیان توضیح‌هایی درباره اهداف برگزاری این جشنواره و برنامه‌هایی پرداخت که برای پیشرفت شبکه‌های استانی رسانه ملی در نظر گرفته‌اند.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما اظهار کرد: شبکه‌محوری از این پس جایگزین مرکزمحوری می‌شود که مولفه‌های آن بر آینده‌پژوهی، مدیریت کنداکتور، رویکرد توسعه‌ای و هویت‌یابی استوار هستند.

او صبح امروز (دوم دی‌ماه) با حضور در کمیسیون سیمای نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها، شبکه‌محوری را یکی از سیاست‌های اصلی دوره جدید صداوسیما دانست و بیان کرد: به همین خاطر نیاز داشتیم مراکز استانی را ایجاد کنیم و زیربناهای لازم را در آن‌ها به‌وجود بیاوریم که با تلاش‌های صورت‌گرفته در ۳۳ مرکز شاهد استقرار رادیو و تلویزیون هستیم.

معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان این‌که تا کنون ۷۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی صداوسیما در استان‌ها مشغول فعالیت هستند، گفت: این شبکه‌ها ظرفیتی مهم دارند و نقشی اساسی در شکل‌گیری وحدت ملی، توسعه پایدار و تنویر افکار عمومی ایفا می‌کنند.

دارابی ادامه داد: باید آینده‌ پژوهش براساس خواسته‌های موجود مورد توجه قرار داده شود، چراکه اگر ما در مواجهه با تغییرات جهانی رسانه بازیگر منفعلی باشیم، هیچ شانسی برای حضور در این رقابت نفس‌گیر نخواهیم داشت.

او با اشاره به حضور و فعالیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار فعالیت رادیو و تلویزیون، اظهار کرد: در این شرایط باید بتوانیم آینده مشخصی را برای قطب‌نمای کار توسعه‌ای خود در نظر بگیریم و براساس آن حرکت کنیم. در این راستا بازمهندسی شبکه‌های استانی، نخستین گام محسوب می‌شود که در این میان، پرهیز از کپی‌برداری و فعالیت‌های تقلیدی از سایر شبکه‌ها نیز در اولویت کار ما قرار دارد.

معاون امور استان‌های صداوسیما توجه به موضوعات فرهنگی، آیین‌ها و مناسک و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی را دارای اهمیت زیادی دانست و با بیان این‌که رسانه‌ها نقشی اساسی در تقویت فرهنگ‌های بومی دارند، گفت: براساس اعلام یونسکو، بیش از سه‌هزار زبان، لهجه و گویش محلی به‌دلیل جهانی‌سازی در حال نابودی هستند و ما باید به فکر باشیم.

دارابی با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ‌های بومی در شبکه‌های استانی، گفت: برخی شبکه‌های استانی با تقلید ناشیانه از شبکه‌های دیگر، موجب از دست رفتن اصالت برنامه‌های خود می‌شوند.

او با اشاره به اهمیت برنامه‌سازی براساس نیازهای مخاطب اعلام کرد که در برنامه توسعه تلویزیون در استان‌ها، به‌دنبال اچ‌دی کردن سیمای مراکز و دریافت شبکه‌های استانی در همه نقاط کشور هستیم، چراکه معتقدیم این کار گامی در راستای صیانت از میراث کهن فرهنگی ما خواهد بود. همچنین توجه به زمان‌های طلایی و پرمخاطب اهمیت زیادی در تلویزیون دارد و جداول پخش باید بر همین اساس نوشته شود.

دارابی گفت: در حال حاضر مدلی جامع برای برگزاری جشن و شادی در کشور وجود ندارد و همین موضوع در برنامه‌های تلویزیونی هم دیده می‌شود. همچنین راه‌اندازی رادیوتصویری در مراکز استانی آغاز شده است، اما باید توجه داشت تناسب میان زمان و برنامه در حال پخش حتما رعایت شود. در این راستا به مدیران مراکز توصیه شده نسبت به حذف برنامه‌های خنثی و کم‌مخاطب که آسیب جدی به رسانه وارد می‌کنند، اهتمام بورزند.

او به جایگاه صداوسیما و شبکه‌های استانی در رشد و توسعه پایدار اشاره و اظهار کرد: اگر در شبکه‌های استانی فقط به نقاط منفی و آسیب‌ها بپردازیم، بنیاد عقلانی اداره نظام زیر سوال می‌رود. بنابراین باید مثبت‌نگری را هم در دستور کار قرار دهیم. براساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، شبکه‌های استانی بعد از چند شبکه سراسری که در حوزه نمایش فیلم فعالیت دارند، جزو پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها هستند که البته باید برای تقویت این جایگاه آن‌ها باز هم تلاش کرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان این‌که در عرصه برنامه‌سازی استان‌ها به‌دنبال راه‌اندازی چهار نهضت بزرگ هستیم، گفت: نخستین مورد این نهضت‌ها، مقوله انیمیشن و پویانمایی است. فیلمنامه‌نویسی نیز دومین نهضت است که باید در همه استان‌ها مورد توجه قرار گیرد، زیرا برای ساخت برنامه‌های خوب، نیازمند متون قوی هستیم.

دارابی فیلم و سریال در شبکه‌های استانی را سومین نهضت دانست و افزود: چهارمین نهضت، مستندسازی است و به‌طور کلی ما برای این چهار نهضت، نیازمند توجه کافی از نظر پژوهشی و بودجه‌ای هستیم.

همچنین سیدعباس فاطمی - رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما - در این مراسم گفت: در حوزه سیما از بین بیش از ۳۵۰۰ اثر طی دو سال گذشته، ۲۲۸ اثر در بخش اصلی و ۱۱۶ مورد در بخش‌های ویژه و جنبی نامزد دریافت جایزه شدند.

او ادامه داد: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی عاملی برای افزایش همدلی و همگرایی و درک مشترک از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی رسانه و این رویداد مهم فرهنگی، فرصتی برای آموزش و یادگیری، فهم نزدیک مسائل و دیدن و شنیدن بهترین آثار تولیدی مراکز استانی است.

رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما اظهار کرد: امیدواریم با تلاش همگانی، شاهد تحقق شعار جشنواره یعنی محوریت رسانه ملی و شبکه‌های استانی در رشد و توسعه پایدار ایران اسلامی باشیم.

در پایان کمیسیون سیمای نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما، از رضا فیاضی - هنرمند سینما و تلویزیون - تقدیر شد.

روز گذشته (اول دی‌ماه) نیز معاون امور استان‌های صداوسیما با حضور در کمیسیون پژوهش نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی صداوسیما، اظهار کرد: سال آینده نسبت به ترمیم و ارتقای بودجه حوزه پژوهش، بازنگری ویژه‌ای در سطح سازمان صداوسیما خواهیم داشت.

علی دارابی بیان کرد: وقتی سهم بودجه فرهنگ و پژوهش کمتر از چهار درصد بودجه کل کشور باشد، داشتن توقع زیاد از این حوزه منطقی نیست. با این حال و با وجود پیشرفت‌های خوبی که صورت گرفته، نمی‌توانیم افسوس خود را از نازایی در حوزه پژوهش و تحقیق که نماد آن آماده‌سازی و فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی است، ابراز نکنیم.

او پژوهش را دارای اهمیت و جایگاهی مهم در همه حوزه‌ها دانست و گفت: امیدواریم در مراکز استانی به جایی برسیم که بتوانیم اعلام کنیم تولید، بدون تحقیق و پژوهش ممنوع است.

معاون امور استان‌های صداوسیما با اشاره به تجربه غیرقابل پخش بودن یکی از سریال‌های سال‌های گذشته، یادآوری کرد: این اتفاق هم به‌دلیل نبود تحقیق و پژوهش لازم در زمینه موضوعات مطرح‌شده رخ داده بود. به همین خاطر است که ساختار امور پژوهشی اهمیت بسیاری دارد و باید مورد توجه قرار گیرد و آشفتگی ساختار پژوهشی در سازمان صداوسیما با اقدامات مناسب رفع شود.

او یکی از دلایل کم‌مخاطب بودن برنامه‌های تولیدی صداوسیما را نبود پژوهش‌های لازم دانست و گفت: باید بودجه لازم به این موضوع اختصاص یابد و پژوهش و تحقیق در اولویت باشد. سال آینده نسبت به ترمیم و ارتقای بودجه حوزه پژوهش، بازنگری ویژه‌ای در سطح سازمان صداوسیما خواهیم داشت و از مدیران کل مراکز هم می‌خواهیم به این موضوع اهمیت بدهند و حتی از اعتبارات دیگر بخش‌ها، بودجه پژوهشی را افزایش دهند.

معاون امور استان‌های صداوسیما با حضور در کمیسیون خبر نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها، در سخنانی به تلاش‌های مسئولان معاونت امور استان‌های صداوسیما و مراکز استانی برای برگزاری این جشنواره اشاره و اظهار کرد: نیاز داریم در زمینه نیروی انسانی، به سامان‌دهی مطلوب‌تری دست پیدا کنیم و در همین راستا نیروهای حوزه خبر را در اولویت قرار دهیم.

دارابی مستندسازی را یکی از بخش‌های اصلی رسانه‌ای، بویژه در حوزه خبر دانست و اظهار کرد: این هنر رسانه است که بتواند آسیب‌ها را بدون سیاه‌نمایی نشان دهد. در این راستا باید در حوزه‌های خبر و مستندسازی به نکات مثبت در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی مانند تبلیغ برای گرایش به ازدواج و ترک اعتیاد پرداخته شود.

او با اعتقاد به این‌که نقد منصفانه جزو سیاست‌های اصلی رسانه صداوسیما محسوب می‌شود، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که چه تصویری از جامعه انقلابی مبتنی بر اخلاق و دین ارائه می‌کنیم، عملکرد صداوسیما باید به تقویت وحدت میان اقوام و مذاهب منجر شود، تقویت مردم‌سالاری دینی هم جزو برنامه‌هایی است که باید با جدیت به‌دنبال آن باشیم.

همچنین در کمیسیون شعر و موسیقی عنوان شد که از ۷۱۸ اثر ارسال‌شده به جشنواره، ۱۹۵ اثر به بخش داوری راه یافته و از ۲۰ اثر برگزیده قدردانی خواهد شد.

در کمیسیون رادیو نیز مدیرکل صدای مراکز استان‌های صداوسیما اعلام کرد که شبکه رادیویی «شما»، «زیارت» و «رادیو جاده» راه‌اندازی می‌شوند.

روز گذشته (اول دی‌ماه) اختتامیه‌های کمیسیون‌های خبر، صدا و موسیقی هم برگزار شد.

نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی امسال بعد از سه سال، از ۳۰ آذر تا سوم دی‌ماه در اهواز برگزار شده است و در آن از برترین آثار در پنج بخش سیما، صدا، موسیقی و شعر، خبر، پژوهش و تحقیقات تقدیر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز