کتابی درباره حضرت معصومه(س) منتشر شد

۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۲:۰۴:۲۷
کد خبر: ۵۰۴۰۴۴
کتابی درباره حضرت معصومه(س) منتشر شد
کتاب «حضرت معصومه؛ ایرانیان و حضرت معصومه (س)» به قلم محمدحسین شمسایی راهی بازار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: این کتاب آثار دوسویه ورود حضرت معصومه(س) به ایران و ساخته‌شدن آستانه ایشان در شهر قم بر فرهنگ عامه ایران و نیز رفتارها و آداب و آیینی را بررسی کرده است و پاسخی به این پرسش‌هاست که آرامگاه حضرت معصومه‌(س) که از خانواده پیامبر اسلام (ص) و از شخصیت‌های دوره تابعین به شمار می‌رود، چه اندازه در پیدایی و شکل‌گیری فرهنگ کنونی شهر قم و فرهنگ عامه ایران نقش داشته است؟ مردمان قم و نیز ایرانیان با این بانو و آرامگاه و آستانه وی چه رفتاری داشته‌اند و بر پایه آن چه آداب و آیینی برساخته‌اند؟

کتاب «حضرت معصومه؛ ایرانیان و حضرت معصومه(س)» در قالب هشت بخش به مباحث زندگی حضرت معصومه(س) در یک نگاه، جایگاه دینی و شخصیت معنوی حضرت معصومه(س)،‌ حضرت معصومه(س) و آیین‌های معنوی ایرانیان، حضرت معصومه(س) و آداب ایرانی،‌ ساختار حرم حضرت معصومه(س)، مکان‌ها و ساختمان‌های اداری، حضرت معصومه در ادبیات فارسی(س) و حرم حضرت معصومه(س) و گسترش شهر قم پرداخته است.

در بخشی از کتاب درباره مقام و جایگاه حضرت معصومه(س) چنین بیان شده است: «ملاصدرا- فیلسوف نامدار ایرانی قرن یازدهم هجری- در مدتی که در قم زندگی می‌کرد، هر گاه به مشکلی برمی‌خورد،‌ یا مطلبی برایش مبهم می‌شد،‌ به حرم حضرت معصومه‌(س) می‌رفت و از او یاری می‌جست و همان‌جا مطلب برایش حل می‌شد.»

کتاب ۱۲۸ صفحه‌ای «ایرانیان و حضرت معصومه (س)» در انتشارات به‌نشر به چاپ رسیده است.

دوشنبه ۲۰ دی‌ماه مصادف با سالگرد وفات حضرت معصومه (س) است.

نظر شما