ضیا الدین دری در گفتگو با برنا مطرح کرد:

هاشمی: نمی‌دانم ساخت فیلمی از من در زمان حیاتم جایز است یا خیر!/ جامعه، سیاست بدون هاشمی را تمرین نکرده است

۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۲:۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۰۴۰۵۹
هاشمی: نمی‌دانم ساخت فیلمی از من در زمان حیاتم جایز است یا خیر!/ 
 جامعه، سیاست بدون هاشمی را تمرین نکرده است
کارگردان «کلاه پهلوی» از دیدار خود با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ارتباط با ساخت زندگی وی سخن گفت.

ضیا الدین دری کارگردان و نویسنده تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با ساخت زندگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام خمینی «ره»، بیان کرد: حدود دو الی سه سال قبل با وی در ارتباط با ساخت فیلمی در مورد زندگینامه او صحبت کردیم که آیت الله به صورت شفاهی موافقت کردند که البته این مسئله در همین مرحله متوقف ماند.

وی در ادامه اضافه کرد: سال 93 مجددا ایشان را دیدم و از وی درخواست کردم تا شرایط را برای دسترسی به یک سری از منابع تحقیقاتی مثل منابعی که مثلا در بعضی از کشور های خارجی در ارتباط با شخصیت های برجسته وجود دارد، مهیا کنند که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفتند من روحانی هستم و لباس روحانیت بر تنم است، این مسائل را از طریق برادرم محمد هاشمی باید پیگیری کنید، هرچند که نمیدانم جایز است در زمان حیاتم فردی نقشم را بازی کند یا خیر! که البته در سریال «معمای شاه» شاهد صحنه های از حضور هاشمی رفسنجانی با متقاعد کردن آیت الله هستیم.

دری با اشاره به جایگاه و نقش پررنگ آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال 42 تا به امروز در تاریخ معاصر ایران، گفت: پس از گفتگوهایی که با آیت الله داشتیم در ابتدا به این توافق رسیدم که فرازهایی از زندگی ایشان را به تحریر درآوریم. حقیقتا انجام کار پژوهشی و تاریخی بر زندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی دارای پیچیدگی های بسیاری است زیرا به ندرت در تاریخ شاهد حضور نیم قرن فعالیت فردی در ادوار سیاسی مختلف بوده‌ایم.

کارگردان «کیف انگلیسی» تصریح کرد: ایده ال من از کار پژوهشی و تحقیقاتی  حاکی از این است که حداقل حاصل تلاش بیش از شش دهه مرحوم آیت الله هاشمی برای انقلاب اسلامی نوشته شود تا  نسل جوان و آینده بتوانند با مسیر زندگی وی آشنا شود و به علم و دانش مطلوبی از فعالیت های مرحوم هاشمی دست پیدا کند و در مجموع محتوای این کتاب باعث  ارتقای شناخت جوانان نسبت به هاشمی  می شود.

ضیا الدین دری در ارتباط با ساخت زندگی «آیت الله هاشمی» از کتاب خاطرات وی، گفت: در حال حاضر خاطرات وی تا سال 1372 عرضه شده است و در چنین حالتی باید بیش از بیست سال صبر کنیم تا به همه فصل های خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دسترسی پیدا کنیم که مسلما انجام این کار خیلی دور از ذهن است.

وی با اعلام اینکه انگیزه و دغدغه برای ساخت زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی در من وجود دارد، بیان کرد:  در حال حاضر نمی‌خواهم در این باره نظر شخصی بدهم، چرا که پس از جایگاه مقام معظم رهبری، هاشمی رفسنجانی هم جایگاه ویژه‌ای دارد و وی به عبارت دیگر نماینده روحانیت در حوزه سیاست بود و جایگاه ایشان در انقلاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دری خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به درگذشت آیت الله هاشمی دسترسی به منابع تحقیقاتی و اطلاعاتی بسیار سخت شده است و همین امر نگارش کتاب و ساخت فیلمی در ارتباط با وی را سخت می کند که حالا باید ببینیم در آینده چه اتفاق هایی در این زمینه رخ می‎دهد.

این کارگردان در خاتمه با اعلام اینکه پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی شاهد فصل جدیدی از سیاست در کشورمان خواهیم بود، گفت: تا به امروز موافقان و مخالفان به همراه مردم همواره عادت به حضور هاشمی رفسنجانی در شرایط خاص بودند و به نوعی جامعه، سیاست بدون هاشمی را تمرین نکرده است و در مجموع شاهد دور جدید از سیاست در کشورمان خواهیم بود.

نظر شما