نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در سنندج به کار خود پایان داد

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۵:۰۶:۳۰
کد خبر: ۵۰۴۸۶۹
نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در سنندج به کار خود پایان داد
با اعلام برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در سال آینده؛ نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در پردیس سینمایی بهمن در شهر سنندج در استان کردستان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم اختتامییه نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» با حضور مسئولان فرهنگی و هنری و سینماگران سرشناس اقلیم کردستان عراق و مسوولان استان کُردستان، از جمله؛ سید «مالک هاشمی» رایزن فرهنگی ایران در شهر سلیمانیه، «کامبیز لهونى‌نژاد» مدیر عامل بانک صادرات استان کردستان، حجت الاسلام «رحیم جعفری» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کُردستان، «خلیل عبدالله» معاون وزیر فرهنگ و هنر (روشنبیری) و جوانان حکومت اقلیم کردستان، سید «محمد علوی» مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کُردستان، «امین مرادی» رئیس حوزه هنری استان کردستان، «ستار چمنی‌گل» دبیر نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ»، «شوان عطوف» بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر، «آکو هورینی» معاون فرهنگ و هنر (روشنبیری) منطقه گرمیان، اعضای هیئت انتخاب آثار فیلم‌های اقلیم کردستان در نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» از جمله؛ «خسرو سینا»، «سالم صلواتی»، «توفیق امانی» و «ویدا صالحی»، تعدادی از سینماگران اقلیم کُردستان از جمله؛ «سربست گرمیانی»، «آزاد سوزه»، «کامران نوری گلاله» و «ریبوار هورامی»، «مهران فلسفی» نماینده جشنواره بین‌المللی فیلم «میدل ایست‌نو» فلورانس در کشور ایتالیا، «شهرام علیدی» کارگردان کردستانی، «فردین صادق ایوبی» نقاش سرشناس سنندجی، و تعدادی از هنرمندان و سینماگران استان کردستان، در پردیس سینمایی بهمن در شهر سنندج برگزار ‌شد.



برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در سال آینده
«ستار چمنی‌گل» دبیر نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در ابتدای این مراسم گفت: برای آگاه‌کردن مردم هیچ وسیله اطلاع‌رسانی از هنر کاراتر و مهمتر نیست؛ زبان هنر و بخصوص سینما می‌تواند این باور عمیق را خلق کند که هنر سینما مهمترین و بهترین نقش را در هر جامعه‌ای ایفا می‌کند. همه ما می‌دانیم که تهیه فیلم، کار چندان آسانی نیست و نیاز به تخصصی خاص دارد، سینماگر در پروسه تولید فیلم، بایستی به طور مداوم با وفاداری به بیان سینمایی و زبان تصویری تلاش کند و به انتخاب موضوعات جدید و ناب دست یابد. در کنار اینها با ورود به قلب موضوع خود با زبان تصویری جذاب و زیبای سینمایی به ساختار و بن مایه ریز و هوشمندانه دقیق یک اثر دست یابد. که با هماهنگی منطقی در همه زمینه‌ها به دنبال افق جدید باشد و ارائه روش‌های نوین و شایسته در خلق پل ارتباطی درخشان با بیننده فیلم‌های خود برای انتقال پیام‌های نهان در تار و پود اثرش موفق باشد و فیلمی تأثیرگذار بسازد.


تماشاگران رمز ماندگاری و ثبات همیشگی تولید آثار سینمایی
چمنی‌گل در پایان سخنانش تأکید کرد: با تشکر و قدردانی از همه کسانی که ما را در برگزاری نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» یاری دادند؛ امیدوارم که سال آینده، نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» را با موفقیت هر چه تمامتر به سرانجام برسانیم و پل ارتباطی میان فیلمسازان و سینماگران با تماشاگران را برقرار کنیم که در حقیقت رمز ماندگاری و ثبات همیشگی تهیه و تولید آثار سینمایی هستند و این مهم در هنر نجیب سینمای کُردی بیشتر از قبل گسترش یابد.
 
پیام جشنواره بین‌المللی فیلم «میدل ایست‌نو» ایتالیا
در ادامه این مراسم اختتامیه، «سعدالله نصیری» خواننده سرشناس سنندجی با ساز دیوان دو قطعه به زبان کُردی اجرا کرد و در ادامه، «مهران فلسفی» نماینده جشنواره بین‌المللی فیلم «میدل ایست‌نو» فلورانس در کشور ایتالیا گفت: هر چند جوان اما فنی و استوار، سینمای کُرد بازتابی منصفانه از این خاک کُرد و مردم زیبایش است؛ سینمایی که قلب بیننده را پر می‌کند، سینمایی پرشور، عاشقانه، سینمایی شاعرانه، مخصوصاً انسانی و آگاه. بدون شک سینمای باهویت با سبکی خاص، بدون شک سینمای استثنایی است.

مدتهاست پیگیر و مجذوب سینمای کُردی هستیم و به آن اعتقاد داریم
وی در ادامه افزود: ما مسئولان جشنواره بین‌المللی فیلم «میدل ایست‌نو» در شهر فلورانس ایتالیا مدتهاست پیگیر و مجذوب سینمای کُردی هستیم و به آن اعتقاد داریم، از صمیم قلب از دوستان عزیزمان آقای «ستار چمنی‌گُل» و خانم ارجمندشان «ویدا صالحی»، تمام همکارانشان و تمام کسانی که باعت برگزاری نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» شدند، سپاسگذاریم و از کسانی که از این سینمای زیبا، انسانی و خاص حمایت‌ می‌کنند تشکر می‌کنیم.

پیام وزیر فرهنگ و هنر (روشنبیری) و جوانان حکومت اقلیم کردستان
در بخش دیگری از این مراسم، «خلیل عبدالله» معاون وزیر فرهنگ و هنر (روشنبیری) و جوانان حکومت اقلیم کردستان عراق گفت: در ابتدا سلام و احترام آقای «خالد دوسکی» وزیر فرهنگ و هنر (روشنبیری) و جوانان حکومت اقلیم کردستان را خدمت همگی شما ابراز می‌دارم و با تشکر از همه مسئولان استان کردستان در این چند روز به خوبی از ما استقبال کردند. در اینجا بر خود ضروری می‌دانم که از کمپانی «ستاک فیلم» بخصوص هر دو هنرمند عزیز آقای «ستار چمنی‌گُل» و خانم «ویدا صالحی»، اسپانسر و هنرمندانی که به صورت افتخاری به برگزاری هر چه باشکوهتر این رویداد سینمایی کمک کردند تشکر و قدردانی کنم. امیدوارم در سال آینده شاهد برگزاری یک جشنواره بزرگ بین‌المللی فیلم کُردی زیبا در این شهر عزیز باشیم

ایران تاریخی کهن و تمدنی عظیم و سرمایه بزرگ فرهنگی و هنری دارد
وی افزود: عزیزان واضح و آشکار است که کشور ایران تاریخی کهن و تمدنی و همچنین سرمایه بزرگ فرهنگی و هنری دارد، ما به عنوان وزارت فرهنگ و هنر (روشنبیری) و جوانان حکومت اقلیم کردستان خیلی خوشحالیم از اینکه این روابط فرهنگی با این کشور بزرگ را توسعه بدهیم و از تجربیات مختلف در حوزه‌های فرهنگی و هنری و بخصوص در حوزه سینما بهره بگیریم و در این زمینه‌ها نظریات، عقاید و همچنین آثار خود را با هدف خدمت کردن به فرهنگ و هنر دو طرف با همدیگر در میان بگذاریم.

گسترش رابطه فرهنگی و هنری میان ایران و اقلیم کردستان
معاون وزیر فرهنگ و هنر (روشنبیری) و جوانان حکومت اقلیم کردستان در پایان سخنانش تأکید کرد: نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» بهانه‌ای شد برای اینکه هنرمندان دو طرف با همدیگر به گفت‌وگوی جدی در زمینه سینما بپردازند؛ خیلی هم خوشحال شدیم که در این رویداد سینمایی مردم هنردوست و هنرپرور کردستان با شوق وصف ناپذیری در آن شرکت کردند. با تشکر از همه سینماگران اقلیم کردستان و استان کردستان که با آثارشان زاویه درخشان دیگری از سینمای کُردی را به ما نشان دادند. امیدواریم این رابطه فرهنگی میان دو طرف، و با هدف خدمت بیشتر به فرهنگ و هنر هر دو کشور گسترش بیشتری پیدا کند.

تقدیر از سینماگران شرکت‌کننده
در بخش پایانی مراسم اختتامییه نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ»، با اهدای لوح تقدیر از همه سینماگران شرکت‌کننده در این رویداد سینمایی و همچنین شخصیتهایی که در برگزاری آن سنگ تمام گذاشتند تشکر و قدردانی شد.
نظر شما