سیدعباس صالحی:

کنگره شعر و داستان جوان باید احیا شود ‌

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۱:۲۲:۴۶
کد خبر: ۵۰۶۷۰۴
کنگره شعر و داستان جوان باید احیا شود ‌
‌معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای کنگره شعر و داستان جوان تاکبد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدعباس صالحی یکشنبه شب (۲۶ دی‌ماه) در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نه تنها چهره برجسته جهاد و سیاست بلکه چهره‌ای بنام در حوزه کتاب و کتابت است. بیش از ۱۰۰ اثر از آیت‌الله هاشمی چه به شکل فردی و چه به شکل گروهی منتشر شده است که تفسیر و راهنمای ایشان در ۲۲جلد، فرهنگ و قرآن در ۳۳جلد و ده‌ها جلد خاطرات از جمله این کتاب‌هاست.

او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی شخصیتی سرشناس و شاخص اهل قلم نیز به شمار می‌رفت، خاطرنشان کرد: ضایعه رحلت ایشان نه تنها ضایعه‌ای برای اسلام و انقلاب که ضایعه‌ای برای فرهنگ نیز به شمار می‌رود.

صالحی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های غنی در حوزه فرهنگ و ادب شناخته می شود که دلیل آن برگزاری ۱۴ دوره نمایشگاه کتاب و جشنواره‌های مختلف هنری و فرهنگی است.

وی با یادآوری اینکه فرهنگ شفاهی و مکتوب استان می‌تواند سال‌ها و قرن‌ها پیام‌رسان فرهنگ ایرانی در کشور باشد، گفت: انقلاب اسلامی فرصتی برای گسترش و توسعه فرهنگ به ویژه در حوزه کتاب به وجود آورده است.

این مقام مسئول با اشاره به تعداد چاپ کتاب در سال های اخیر تصریح کرد: تنها در سال جاری تعداد ۶۰ هزار عنوان کتاب، چاپ اول و چاپ مجدد شده که نسبت به سال گذشته افزایش هشت‌درصدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

او با اشاره به تنوع تالیف در حوزه‌های مختلف از جمله علوم محض و حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی، کودک و نوجوان، ادبیات و علوم اسلامی و دین افزود: در دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ مکتوب اتفاقات مثبت و تاثیرگذاری افتاده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدی دولت تدبیر و امید توسعه و گسترش حوزه فرهنگ مکتوب در تمامی استان‌هاست که نقش تاثیرگذاری در ماندگاری فرهنگ اقوام ایرانی دارد.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و گسترش بیش از پیش فرهنگ در استان‌ها، اعتبارات فرهنگی را ۲۳ درصد به صورت مستقیم و ۳۳ درصد به صورت غیرمستقیم به استان‌ها اختصاص دادیم.

وی اضافه کرد: حمایت از ۱۲۰ مولف، برگزاری ۱۳۰ جشنواره ادبی و برگزاری ۵۰ مراسم کتاب تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد در استان‌ها بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هرمزگان یکی از استان‌های فعال و پویا در زمینه فرهنگی و هنری است که در این میان باید به تعطیلی کنگره شعر و داستان جوان در سال‌های اخیر اشاره کرد که امیدوارم  به زودی با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان این کنگره دوباره برگزار شود.

صالحی با اشاره به نقش و اهمیت کتاب در جامعه، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها سبب دسترسی بیشتر به کتاب، دیده شدن مولف‌ها و عنوان‌های جدید می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب تنها به ارائه کتاب و یا فروش آن محدود نمی‌شود بلکه یک جشنواره با محوریت کتاب است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید فرصتی را فراهم کنیم که خرید یا معرفی کتاب‌ها منوط به برگزاری نمایشگاه در استان نباشد بلکه باید با گسترش فضای کتابفروشی‌ها این فرصت را به صورت دائمی فراهم کرد.

وی از هرمزگان به عنوان استانی که محل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی آن بوده است یاد و بیان کرد: یکی از اقدامات قابل توجهی که مدتی است تعطیل شده و باید نسبت به احیای آن اهتمام داشت کنگره شعر و داستان جوان استان است که وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند.

صالحی ابراز امیدواری کرد که قبل از پایان دولت یازدهم کنگره شعر و داستان جوان در هرمزگان دوباره احیا شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی ۸۰ نمایشگاه کتاب استانی در سه سال اخیر خبر داد و گفت:  امروز شاهد برپایی چهاردهمین نمایشگاه کتاب استانی هرمزگان هستیم که فرصتی است برای دسترسی بهتر به کتاب و ایجاد یک موج فرهنگی بر مبنای کتاب.

وی بر دیده شدن کتاب های تولیدشده در کشور تاکید کرد و افزود: دسترسی به کتاب از طریق این ۸۰ نمایشگاه کتاب استانی در این سه سال فرصتی را فراهم می‌کند که میلیون‌ها کتاب در این نمایشگاه‌ها عرضه شوند.

به گفته صالحی، نمایشگاه‌های استانی کتاب یک جشنواره فرهنگی بر محور کتاب است که مورد تقویت و تاکید قرار گرفته و در کنار آن‌ها اتفاقات متنوع فرهنگی در هفته نمایشگاه کتاب بر محور کتاب می‌افتد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این نمایشگاه‌ها با این محور مورد تاکید قرا گرفته‌اند که ناشران حرفه‌ای‌تر در آن‌ها حضور یابند و کتاب‌های باکیفیت‌تر در این محیط عرضه شوند که ما امروز شاهد این اتفاق در استان‌ها هستیم.

وی افزود: آن‌چه می‌تواند حلقه کتاب را کامل‌تر و جامع‌تر کند این است که دسترسی به کتاب از حالت موقت به حالت مستمر در آید که امیدواریم در استان‌ها کتاب‌فروشی‌هایی خوب و کتاب‌فروشان بصیر داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تعامل امکانات استان با وزارتخانه می‌تواند دسترسی به کتاب را آسان‌تر مستمرتر و دائمی‌تر کند، اظهار کرد: حلقه دوم جریان کتاب‌خوانی است که می‌تواند با شتاب و نفوذ بیشتر از دوران طفولیت در درون خانواده شکل گیرد.

صالحی گفت: در وزارت ارشاد در این سه سال چند طرح اجرا شد که از جمله آنها جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی است که امیدوارم در این استان نیز جدی تر دنبال شود.

وی در پایان از ایجاد جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در ۱۶ شهر با صدها باشگاه کتاب‌خوانی و هزاران عضو در کشور خبر داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز