چند خبر از حوزه کتاب؛

کتابخانه عمومی شهید آیت بازگشایی شد

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۴:۳۴:۴۱
کد خبر: ۵۰۹۵۱۱
کتابخانه عمومی شهید آیت بازگشایی شد
کتابخانه عمومی شهید آیت، پس از دوره نوسازی و با اعتباری بالغ بر حدود چهار میلیارد ریال بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، این کتابخانه در خیابان دماوند، یکی از کتابخانه های قدیمی و پر رفت و آمد شهر تهران است که حدود 50 سال قدمت دارد.

«علی نیکنام» مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در این مراسم گفت: با توجه به سال بازگشایی کتابخانه آیت که به سال 48 برمی گشت و استقبال خوبی که از این کتابخانه شده است، بعد از حدود 50 سال فعالیت نیاز به تعمیرات جدی داشت.

وی با بیان اینکه کتابخانه شهید آیت جزو کتابخانه های خوب تهران محسوب می شود، افزود: اعتبار خوبی برای تعمیرات و نوسازی این کتابخانه اختصاص یافت و همکاران حوزه عمرانی برای تعمیرات این کتابخانه وقت زیادی گذاشتند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، بخش های مستقل مرجع؛ کودک، ماخذ و دو سالن مطالعه برای بانوان و آقایان کتابخانه شهید آیت را شرایط ایده آلی برای مطالعه در این کتابخانه ذکر کرد.

نیکنام با بیان اینکه کتابخانه ها نقش بسیار مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی دارند، اظهار امیدواری کرد؛ همچون سالهای گذشته بتوان با فعالیت پویا و مستمر، سبب جذب اعضای بیشتر به این کتابخانه شد.

به گفته مسئول ارشد کتابخانه های عمومی استان تهران، حدود 30 هزار کتاب در مخزن کتابخانه آیت وجود دارد و علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی می توانند همه روزه از این مخزن استفاده کنند.

** نشست خواجو برگزار می شود

نشست خواجو و سبک عراقی از سلسله نشست‌های درس گفتارهایی درباره خواجوی کرمانی روز چهارشنبه ۶ بهمن در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

شاعری خواجوی کرمانی محصول گسترش شعر فارسی دری به نواحی دورتری از خراسان بزرگ در قرن‌های هفتم و هشتم هجری است.

خواجو از زادگاهش کرمان به شیراز، پایتخت شعر فارسی می‌آید و پس از فراگیری سبک و ساختار شعر سبک عراقی، به ویژه سعدی، هنر خود را تا حد شاعری صاحب سبک ارتقا می‌دهد.

خواجو را باید شاعری سرآمد و تاثیرگذار در سبک عراقی دانست که در میان دو قله‌ رفیع شعر فارسی، سعدی و حافظ قدری رفیع و شایان احترام دارد.

پنجمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ خواجوی کرمانی روز چهارشنبه ششم بهمن از ساعت ۱۶:۳۰ به «خواجو و سبک عراقی» اختصاص دارد که با سخنرانی عبدالرضا مدرس در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود به آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

** انتشار کتاب «عالیجناب مهربان، ترانه»

کتاب «عالیجناب مهربان، ترانه» نوشته ایرج دیهیمی در دو جلد توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب در دو جلد ابتدایی خود که به چاپ رسیده، تاریخ پیدایش ترانه در ایران را از ابتدا تا انقلاب در بر می گیرد.

جلد سوم و چهارم آن هم که هنوز به چاپ نرسیده اند، ترانه بعد از انقلاب و ترانه های ایرج دیهیمی را شامل می شود.

این محقق و ترانه سرا در جلد چهارم این مجموعه، توضیح خواهد داد که چرا ترانه سرای حرفه ای نشده به این ترتیب، دو جلد ابتدایی این مجموعه، با عنوان فرعی «پیدایش ترانه در ایران تا انقلاب» چاپ شده اند.

جلد اول این کتاب با ۲۸۸ صفحه و قیمت ۲۰۰ هزار ریال و جلد دوم هم با ۲۱۶ صفحه و قیمت ۱۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

** فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» به پله یازدهم رسید

یازدهمین شماره از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

از جمله مقاله های این شماره می توان به «خوشه چینی در باغ عقلانیت انتقادی» ،

«خلاقیت بومی و مخاطب‌ محور»، توجه به کودکی، پیش شرط توسعه»، «ادبیات کودکان و نوجوانان در اقلیم کردستان»، «واکاوی تبعیض چند جانبه/ دختران در ادبیات کودک»، «پنج سایه از هیولا /سایه هیولا» اشاره کرد.

سیدعلی کاشفی خوانساری در سرمقاله یازدهمین شماره از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان نوشته است: گاهی که در مجامع علمی و فرهنگی از اهمیت ترویج نقد صحبت می‌کنیم، با این پرسش مواجه می‌شویم که آیا همه ساحات زندگی و فرهنگ ما سامان یافته که حالا نوبت ترویج و اشاعه فرهنگ نقد و نقادی است؟ و این که در شرایطی که ستون‌های اصلی حیات کتاب، همچون تالیف، نشر، توزیع و مطالعه در حال ریزش است، صحبت و دل نگرانی درباره نقد چه توجیه و ضرورتی دارد؟

در حقیقت این دیدگاه جایگاه نقد را در محدوده نظام و چرخه آفرینش و خوانش متون محدود می‌بیند، حال آن‌که ترویج نقد، کارکردها و تاثیراتی فراتر از این چرخه خواهد داشت، به روشنی ضرورت فعالیت های ترویجی در این حوزه را روشن می کند...».

یازدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، در قالب 300 صفحه و به قیمت 100 هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما