امروز رخ داد ؛

استاندار خراسان رضوی: رویداد مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای تقویت گفتمان فرهنگی بین نحله ها و فرقه های مذهبی است

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۵:۲۷:۳۶
کد خبر: ۵۰۹۵۸۶
استاندار خراسان رضوی: رویداد مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای تقویت گفتمان فرهنگی بین نحله ها و فرقه های مذهبی است
با حضور استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نشست خبری ویژه اعلام برنامه های افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی رضا رشیدیان در این نشست که ظهر امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد گفت: رویداد پایتخت فرهنگی مشهد برای جهان اسلام در سال ٢٠١٧ فرصت و فضایی ارزشمند برای ایجاد و تقویت گفتمان فرهنگی بین نحله ها و فرقه های مختلف مذهبی است.

وی افزود: در شرایطی که امروز جهان اسلام با تهدیدات جدی نسبت به هویت اسلامی، تاریخی و شان خود مواجه است و مسائل و چالشهایی که در حوزه وحدت جهان اسلام و نیز شکل گیری گروههای تکفیری و اختلافات قومی روبرو می باشد نیاز است از این ظرفیت بهره مطلوب برده شود.

وی ادامه داد: امسال با توجه به ظرفیتهای قابل توجه مذهبی، تاریخی و فرهنگی مشهد مقدس و وجود حرم مطهر امام مهربانیها هدف آن است از این فرصت مغتنم در جهت ایجاد گفتمان فرهنگی بین نحله ها ، فرقه ها و گروههای مختلف مذهبی و دینی و نیز برای ایجاد ظرفیت گفت و گو برای ایجاد همفکری و همراهی بیشتر بین کشورهای اسلامی گامهای موثری برداشته شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد به عنوان بزرگترین شهر زیارتی دنیا با ٢٧ میلیون زائر و بیش از سه میلیون جمعیت ساکن قابلیتهای قابل توجهی در حوزه گستره فرهنگی و مذهبی در جهان اسلام دارد.

وی افزود: در طول ٥٢ هفته سال ٢٠١٧ برای ایجاد گفت و گو و تعامل بین گروههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته که خود زمینه ای برای افزایش زائران و گردشگران این کلانشهر مذهبی است.

رشیدیان ادامه داد: با توجه به اینکه هدف آیسسکو فراهم کردن زمینه برای ارتباط و تعامل و اتحاد کشورهای اسلامی است از این رو هر سال سه شهر عربی، آفریقایی و غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب می شوند که در این راستا برنامه ریزیها بر آن است تعاملاتی را بین پایتختهای عربی و آفریقایی و غیرعربی ایجاد کنیم .

وی گفت: در رویداد مشهد ٢٠١٧ تعامل بین همه کشورهای اسلامی را مبنای عمل قرار داده ایم اما این رویداد ظرفیتی فراتر از روابط دیپلماتیک بین کشورهاست و با توجه به هدفی که سازمان آیسسکو برای ارتباط و تعامل بین کشورهای اسلامی دنبال می کند لازم است همه اقشار و گروهها برای این تعامل و رویداد که بیش از حد توان دستگاههای دولتی است مشارکت و ورود یابند.

استاندار خراسان رضوی افزود: در این راستا دولت و دستگاهها و نهادهای مربوطه فعالیت های مقدماتی خود را انجام داده و آمادگی های لازم برای این رخداد از جمله در حوزه زیربنایی فراهم شده است.

وی ادامه داد: از جمله آنها ظرفیت فرودگاهی مشهد با پرواز به ٢٢ مقصد و نیز خط ریلی متصل به آسیای میانه و اخیرا تا افغانستان هم کشیده شده و زیرساخت ها و ظرفیت لازم برای تعامل و رفت و آمد با کشورهای مختلف اسلامی فراهم است.

رشیدیان گفت: با برگزاری نشست ها و اتاق های گفت و گو با گروه های مختلف و با پایتخت های دیگر اسلامی تلاش می شود از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: از تمامی ظرفیتهای فرهنگی هنری برای گسترش این تعاملات استفاده می کنیم و آستان قدس رضوی هم در همین رابطه همکاری و برنامه ریزی مناسبی دارد.

استاندار خراسان رضوی افزود: در میزبانی از میهمانان فرهنگی شهر امام رضا(ع) بطور مسلم هر آنچه در توان و ظرفیت داریم در طبق اخلاص می گذاریم.

وی ادامه داد: در خصوص هزینه ها نیز دیوان محاسبات همه این ارقام را محاسبه و حسابرسی می کند، آمار و ارقام هم در جای خود در برگزاری برنامه های می شوند و همه این مباحث شفاف و روشن خواهد بود.

وی تاکید کرد؛ پایتخت های فرهنگی موضوعی فراتر از روابط دیپلماتیک و دستگاه های دولتی است؛  اما همگان موظفند در این سال از ظرفیت های خود برای این تعامل استفاده کنند.

رشیدیان با بیان این در این راستا باید از توانمندی گروه ها و نمایندگان فرهنگی مشهد در سایر نقاط و بالعکس بهره ببریم افزود: آنچه ما دنبال کردیم آن بوده که تشکل های هنرمندان، گروه مختلف هنری، دانشگاه ها، آستان قدس و حوزه های علمیه ظرفیت های گفتمانی خود را فعال کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: می بایست ظرفیت های اقتصادی با حضور بخش خصوصی به ویژه در حوزه ی برند حلال فعال شوند و دستگاه های دولتی مکلفند زمینه آن را فراهم کنند.

وی با بیان این که بین هدف، برنامه، سیاست و اجرا همیشه تفاوت وجود دارد؛ خاطر نشان کرد:  تمام هدف مجریان این است که حداکثر ظرفیت و توان خود را برای تحقق این برنامه ها که مهمترین آن ها تقریب و تحکیم وحدت بین مسلمانان، باز تولید تمدن بزرگ اسلامی، معرفی ظرفیت های مشترک و مفاخر اسلامی است؛ بکار گیرند.

رشیدیان بر لزوم تعامل گسترده و سازنده با سایر پایتخت های انتخاب شده از سوی آیسسکو در جهان اسلام، برای استفاده از ظرفیت های مختلف مناطق دنیا تاکید کرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در بحث بودجه هم برای هوشمندسازی شهر مشهد ٣٤ میلیارد تومان وزارت ارتباطات تخصیص داده و اقدامات آن شروع شده و هوشمندسازی تابلوهای ورودی شهر انجام شده و مراحل نصب را طی می کند.

وی در خصوص طرح های تاریخی، از مصوبه ٥٠ میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی برای تملک ١٤ بنا در اطراف حرم به منظور تبدیل به موزه هایی با کاربری فرهنگی و تاریخی و تامین اعتبار برای بازسازی این اماکن خبر داد.

رشیدیان ادامه داد: بودجه مصوب شده برای سال ٩٦ رقمی معادل ٢٤ میلیارد برای حوزه های عمرانی و ١٠ میلیارد تومان برای حوزه جاری و هزینه ای است که با توجه به عدم دقت نظر در یکی از کمیسیون های مجحلس حذف شد که با پیگیری مسولان و نمایندکان امیدواریم در مصوبه بودجه ٩٦ ابلاغ شود و از این دو ردیف برای تامین بخشی از نیازهای مالی برنامه های سال ٢٠١٧ استفاده کنیم .

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد:  برآورد ما برای برنامه ها و پروژه های این سال بسیار بیش از این ارقام است اما برای برکزاری این مناسبات و مراسم ها هم دولت و شهرداری و آستان قدس و موسسات و نهادهای دیگر و غیره هم مشارکت کردند.

چنان که آموزش و پرورش برای بخشی از برنامه های خود در این حوزه رقمی را تخصیص داده که امید است از این منابع برای این امر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برای برگزاری این مناسبت ها و رخداد تاریخی بیش از ٤٠٠ کارگروه، جلسه و نشست برگزار شده که شش  جلسه با وزرا بوده است.

رشیدیان گفت: در همین راستا محضر مراجع، علما، نخبگان و صاحب نظران نیز رسیده و از نظرات تکمیلی آن ها برای برگزاری هر چه بهتر برنامه های این رویداداستفاده کرده ایم.

استاندار خراسان رضوی افزود: دبیرخانه، کار خود را از مدت ها قبل شروع کرده تا سرپل و محل دریافت نظرات و دیدگاه ها باشد و مصوبه هیات دولت را هم داشتیم که مصوبه کامل و جامعی برای همکاری و هماهنگی همه بخش ها بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز