پروانه فعالیت آزمایشی اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی اعطا شد

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۹:۴۹:۱۴
کد خبر: ۵۱۰۷۷۷
پروانه فعالیت آزمایشی اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی اعطا شد
مراسم ارائه پروانه فعالیت آزمایشی اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی IPTV مبتنی بر پروتکل اینترنتی در صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم ارائه پروانه فعالیت آزمایشی اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی IPTV مبتنی بر پروتکل اینترنتی روز گذشته پنجم بهمن با حضور رییس سازمان صدا و سیما و مدیران عامل اپراتورهای دریافت کننده پروانه، در صداوسیما برگزار شد.

در این مراسم عبدالعلی علی عسکری در سخنانی با اشاره به ماموریت سازمان صداوسیما در دور جدید مدیریتی، اظهار کرد: با پیشرفت روزافزون وسایل ارتباطی و دسترسی مردم به محتواهای مختلف، رسانه ملی نیز همگام با این پیشرفت‌ها، با جدیت نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی انتشار صوت و تصویر فراگیر اقدام کرد.

وی افزود: هم‌اکنون زیرساخت‌های فنی فراهم شده است که در این جلسه با صدور پروانه فعالیت اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی مبتنی بر پروتکل اینترنتی، شاهد راه‌اندازی این سرویس توسط اپراتورها هستیم.

عسکری با اشاره به این مطلب که تلویزیون تعاملی یکی از بهترین خدمات رسانه‌ای است که باید به نحوی مطلوب به ملت ایران داده شود، گفت: راه‌اندازی این سرویس از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ صداوسیما در ارتباط با خدمات‌رسانی مطلوب به مخاطبان است که امروز شاهد تحقق آن هستیم. در سیستم تلویزیون تعاملی مخاطبان می‌توانند به‌ هرگونه محتوای صوتی و تصویری بارگذاری شده توسط سازمان صداوسیما و این شرکت‌ها از طریق اینترنت و توسط تلویزیون‌های هوشمند و یا گیرنده‌های ستاپ باکس و سایر ابزار متصل به شبکه دسترسی پیدا کنند.

وی یادآور شد: در سیستم تلویزیونی تعاملی که بر بستر شبکه IP پیاده‌سازی می‌شود، مخاطب می‌تواند مثلاً از یک بانک فیلم، برنامه‌ای دلخواه را انتخاب و آن را در زمان موردنظر خود، مشاهده و در واقع زمان تماشای برنامه مورد نظر خود را مدیریت کند.

رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به اهمیت ایجاد رسانه مکمل برای صدا و سیما در فضای مجازی و بر بستر باند وسیع، یادآور شد: رسانه ملی در تلاش است تا با تحکیم و افزایش مزیت‌های رقابتی خود در فضای مجازی و سپهر رسانه‌ای کشور، بر بستر باند پهن ، از ظرفیت رسانه های نوین و ارائه خدمات چند رسانه‌ای فراگیر، حداکثر بهره‌برداری را نموده و به مخاطبان خود خدمات بیشتری ارائه کند.

عسکری اظهار کرد: در موضوع مهم ارائه خدمات و محتوا، دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و نهادهای فرهنگی و مردمی و بخش خصوصی از نقش مهمی برخوردار هستند. امیدواریم با رویکرد جدید سازمان صداوسیما در فضای مجازی شاهد همگرایی و هم‌افزایی رسانه‌ای و تاثیرگذاری در فضای مجازی باشیم.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام صدا و سیما در ایجاد بازار محتوا در حوزه رسانه عمیقاً اثرگذار است، اظهار امیدواری کرد که با ایجاد این بازار محتوا، شاهد روند رو به رشد انتشار محتوای سالم در عرصه فضای مجازی در کشور باشیم.

 همچنین در این مراسم، قدیمی معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما با ارائه گزارشی از ماموریت‌های حوزه فضای مجازی صدا و سیما بیان کرد: با توجه به اینکه معماری جدیدی برای رسانه ملی در حوزه رسانه‌های نوین پیش‌بینی شده است، امیدواریم که با ارائه خدمات جذاب تلویزیون تعاملی ضریب نفوذ رسانه در کشور افزایش یابد. برای رسیدن به این مطلوب طراحی بازار محتوا را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم با بهره‌گیری از آرشیو سازمان و تولیدات شبکه‌های تلویزیونی ملی و استانی، بسته‌های محتوایی جذاب و اثرگذاری را به مخاطبان ارائه کنیم.

 در ادامه این جلسه، مدیران عامل اپراتورهای خدمات تلویزیونی، نکاتی را در خصوص تلویزیون تعاملی و نحوه همکاری متقابل برای سرویس‌دهی مطلوب به مخاطبان بیان کردند.

سرویس تلویزیون تعاملی بستری برای ارایه خدمات رادیویی و تلویزیونی همراه با مدیریت زمان و دسترسی به آرشیو در کنار سایر خدمات نظیر بازی، ویدیو، متن، عکس، فیلم، خبر و سینما بوده و گام مهمی در توسعه ماموریت رسانه ملی و بهره‌مندی مخاطبین از صوت و تصویر فراگیر به حساب می‌آید.

 با اعطای پروانه ارائه خدمات تلویزیون تعاملی به شرکت‌های آسمان، ایرانسل، باران تلکام، تراشه سبز و نشر الکترونیک، از این پس مخاطبان می‌توانند در کنار استفاده از سرویس سازمان صداوسیما با عنوان شیما از خدمات این شرکت‌ها تحت عناوین فام، لنز، آیو، تیوا و شمیم بهره‌مند شوند.

تلویزیون تعاملی یک بستر جذاب برای ارائه سرویس‌های بازی، ویدئو، متن، عکس، فیلم، سرویس خبر و سینما در فضای مجازی کشور و گام مهمی در توسعه ماموریت رسانه‌ملی و بهره‌مندی مخاطبین از صوت و تصویر فراگیر به حساب می‌آید.

نظر شما