گزارش برنا از نشست خبری فیلم سینمایی "چراغ‌های ناتمام"

مجتبی امینی: پیام "چراغ‌های ناتمام" انسانی است

۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۸:۵۴:۲۲
کد خبر: ۵۱۳۴۴۸
مجتبی امینی: پیام چراغ‌های ناتمام انسانی است
نشست پرسش و پاسخ فیلم «چراغ‌های ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی با اجرای «محمود گبرلو» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، این نشست با حضور مصطفی سلطانی کارگردان، مجید صالحی، بازیگر فیلم، سارا میرایی، بازیگر خردسال، محسن جسور، فیلمنامه‌نویس، مجتبی امینی، تهیه‌کننده، وحید مقدسی، صداگذار، هادی رحمانی، آهنگساز، امروز (دوشنبه یازدهم بهمن ماه) با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست، جسور با بیان اینکه از ایده أولیه تا پایان کار در کنار گروه بودم، افزود: بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط آقای سلطانی و شیخ طادی انجام شد.

وی درباره موضوع و مضمون فیلم، گفت: ما فارغ از اینکه چه کسی مقصر است به مفهوم ایثار پرداختیم که بالإترین کیفیت ایثار، شهادت است.

فیلمنامه‌نویس «چراغ‌های ناتمام» این فیلم را روایت تاریخ ندانست و افزود: در فیلم نشانه‌ای مبنی بر استناد به تاریخ وجود ندارد و فیلم این ادعا را ندارد که بر اساس واقعیت تاریخی روایت شده است.

سلطانی در پاسخ به این انتقاد که فیلم مقاله‌ای در تکریم ایثارگری است، گفت: سواد ما در این حد بود که فیلم را اینگونه بسازیم. شعار دادن بد نیست و مهم این است که چگونه شعار دهیم.

امینی با بیان این که فیلم داستانی انسانی را روایت می‌کند، عنوان کرد: پیام فیلم، گفتمان انسانی است که ممکن است، در جبهه، و یا واقعه پلاسکو اتفاق بیفتد. هدف در مقاطع مختلف پردازش، رسیدن به تحول انسانی است.

أمینی نیز در پاسخ به این انتقاد که در فیلم به جای دادن اطلاعات در قالب تصویر، به نریشن و دیالوگ بسنده شده است، گفت: نوع روایت این فیلم شبیه به «آژانس شیشه‌ای» است، پس این دست انتقادها را به این فیلم تحسین‌شده نیز می‌توان وارد دانست. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که شعار به شوآف تبدیل نشود.

تهیه کننده فیلم، با اشاره به نگاه دفاع مقدسی فیلم، ادامه داد: در کنار این نگاه سعی کردیم رگه‌های اجتماعی را نیز وارد کار کنیم.

«آتش تقی‌پور» بازیگر سینما که در این جمع حضور داشت، درباره این فیلم گفت: دو سوژه در قالب یک فیلم قرار گرفته است و این سبب شده تا فیلمساز در پخته شدن سوژه‌ها موفق نشود.

جسور در این باره پاسخ داد: تلاش کردم این دو سوژه فارغ از فرم، از نظر محتوا به هم گره بخورد و من به عنوان فیلمنامه‌نویس بخشی از سهم کار دارم، شاید می‌توانستم قدرتمندتر بنویسم.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به این پیشنهاد تقی‌پور که پرداختن به انگیزه رفتن به جبهه می‌توانست از کلیشه‌شدن فیلم بکاهد، گفت: برای من موضوع عشق مهم بود نه اینکه چرا این افراد به جبهه رفته‌اند.

وی درباره اینکه از اول می‌دانستم با اتهام شعارزدگی روبرو شوم افزود: برایم این اتهام‌ها اهمیتی نداشت و بیشتر به خلاقیت فکر کردم.

«مجید صالحی» نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در جشنواره، افزود: در گذشته امکان حضور «استراحت مطلق» در جشنواره به وجود نیامد و من از اینکه با این فیلم در جشنواره حاضر هستم، خوشحالم.

وی ایفای این نقش را سخت‌تر از «استراحت مطلق» عنوان کرد و افزود: جلال، نقشی بود که برای ایفایش باید راکورد حسی و هارمونی با دیگر نقش‌ها را حفظ می‌کردم و برایم ایفای یک بازی درونی و باورپذیر، مهم بود.

صالحی افزود: برخورداری فیلم از نریشن، سلیقه‌ای است اما به نظر من این نریشن‌ها برای بسیاری، باورپذیر و دلنشین است.

وی درباره ادامه روند بازیگری‌اش، گفت: برای انتخاب نقش‌هایم چارچوب‌هایی را در نظر می‌گیرم و این فیلم را فارغ از پول، دلی کار کردم، من حس خوبی به این فیلمنامه داشتم و بازی در این فیلم، نوعی ادای دین بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز